Intervju

– Vi har laget det beste skytespillet

LEIPZIG/OSLO (Gamer.no): Call of Duty-navnet har vært ensbetydende med gode skytespill fra andre verdenskrig. Det fjerde spillet i serien tar imidlertid en radikalt ny retning. Nå er det moderne krigføring som skal underholde stridssultne gamere. I Call of Duty 4: Modern Warfare står verdensfreden på spill. En smågal russisk leder vil få landet tilbake til Sovjetunionens glansdager, uten å påkalle seg Vestens oppmerksomhet. Dermed får han hjelp av en like maktglad hersker i Midtøsten til å lage en avledningskonflikt – med det resultat at du blir kjempende på to fronter. Som amerikansk marinesoldat i Midtøsten, og britisk spesialsoldat (SAS) i Russland.

Intens krig i Midtøsten

Vis større

Trailer: Call of Duty 4: Modern Warfare #2


Entusiastisk

Vi spilte Modern Warefare på Games Convention sammen med studiosjef i Infinity Wars, Grant Collier. Han kunne nesten ikke vente med å vise frem hva de har fått til i sitt nye prosjekt.

– Dette har hele tiden vært spillet vi ønsket å lage, men vi ville først få til noen skikkelige realistiske skytespill fra andre verdenskrig – for det var ingen av dem på markedet tidligere. Det har vært veldig spennende å gå fra sju år med å lage spill fra andre verdenskrig til å kunne jobbe med moderne teknologi og våpen, sier Collier til Gamer.no.

Hva gjør at Call of Duty 4 skiller seg ut i fra mylderet av skytespill som er på markedet i dag?

– Ikke annet enn at vi har laget det aller beste spillet! Call of Duty 4 er en stor samling av mindre detaljer som utgjør en knallsterk helhet. Spillet har en fantastisk enspillerdel og en oppgradert flerspillermodus der du kan stille og forandre på alle elementene ved opplevelsen, sier Collier.

Og han fortsetter:

– Flerspillerdelen er virkelig pusset opp. Her kan du som sagt stille alt slik du ønsker det, fra brett-type til kriteriene for å vinne. På den hardeste modusen har du ikke muligheten til å helbrede deg selv, ingen ekstra ammunisjon og ett skudd dreper. Dette er skikkelig harde saker.

Dette skipsbrettet er proppfullt av action.
Dette skipsbrettet er proppfullt av action.

De to brettene vi fikk testet bekrefter så absolutt at dette er på høyde med det beste Infinity Ward har laget tidligere. Sekvensen med de britiske SAS-soldatene gir spillet en helt ny dimensjon. Det er som Splinter Cell, bare proppfullt av action. Intensiteten i kampene er helt utrolig, dette er ikke noe for hjertepasienter og gravide.

– Ja, det er intense saker, men vi forsøker å gjøre spillet enda mer variert denne gangen. Spilleren skal hele tiden være usikker på hva som venter rundt neste hjørne, slik at han hele tiden bare må spille litt til, sier Collier.

Mengder av moderne utstyr og gjenkjennelige miljøer gjorde i hvert fall at jeg i større grad kunne identifisere meg med konfliktene i Modern Warfare, i motsetning til det som er tilfellet med spill fra andre verdenskrig. Det store høydepunktet var da min soldat angrep stridsvogner med en Javelin, et voldsomt kraftig og visuelt slående våpen. Kjemping i mørket med nattsyn var også spennende, selv om det raskt ble vanskelig å skille venn fra fiende. Her er det uansett mye snacks å kose seg med for dingsegale gamere.

Kjemping i Midtøsten er varmt, tørt og kaotisk.
Kjemping i Midtøsten er varmt, tørt og kaotisk.

– Alt av utstyr og våpen i spillet er autentisk, det synes vi er viktig for å skape en helhetlig opplevelse. Det eneste unntaket er SAS-logoen, som vi ikke fikk lov til å bruke. Hvis SAS hadde tatt en kikk på spillet tror jeg imidlertid de ville ombestemt seg, og gitt oss lov til å bruke logoen, ler Collier.

Svært pent

Infinity Ward har all mulig grunn til å være fornøyd med grafikken og lydbildet i Call of Duty 4. Fokuset på detaljer på begge fronter er overveldende og du blir raskt sugd inn i krigshandlingene. Man føler utvilsomt at man er i soldatens sko ute på slagmarken.

– Jeg mener vi kommer til å ha den aller beste grafikken som finnes på spillmarkedet når Call of Duty 4 kommer ut. Vi skal ha 60 bilder per sekund både på Xbox 360 og PS3, og våre tester så langt viser at spillet ikke hakker i det hele tatt. Det er oppsiktvekkende med tanke på hvor mye innhold som vises til enhver tid.

Selv om du på mange måter spiller deg selv i Call of Duty 4, understreker Collier hvor viktig en god spillhistorie er – selv i actionfylte skytespill som dette.

Slemminger som dette er mat for dine prosjektiler.
Slemminger som dette er mat for dine prosjektiler.

– Jeg tror at en sterk historie er viktig, veldig viktig. Derfor har vi laget en troverdig ramme rundt spillet, med konfliktene i Midtøsten og i Russland. Likevel spiller du som deg selv i Call of Duty 4, derfor får du aldri se deg selv underveis – det kunne skapt identifikasjonsproblemer. Videre har vi vært bevisst på at historien skal fortelles mens du spiller, derfor vil du ikke oppleve at filmsekvenser stykker opp den actionfylte opplevelsen. Spillet har likevel et sterkt karaktergalleri, som garantert vil gjøre spilleren blir emosjonelt knyttet til sine krigskolleger, sier Collier.

Studiosjefen er slett ikke bekymret for sjangerkonkurransen i tiden som kommer. Amerikaneren har rett og slett klokketro på sitt produkt:

– Killzone 2? Halo 3? Kom med dem, vi skal slå dem alle ned i støvlene!

Call of Duty 4: Modern Warfare kommer til Xbox 360, PS3 og PC 9. november i år. Det blir svært spennende om Colliers spådommer viser seg å holde helt inn. Gamer.nos erfaringer er i hvert fall positive, Call of Dutys tidsreise kan vise seg å være det beste som har hendt serien.

Kommentarer (104)

Forsiden akkurat nå

Til toppen