2K avdekker The Bureau: XCOM Declassified

Taktisk action med kjernespillerne som målgruppe.

2K Games har endelig røpet hva som skjer med XCOM-skytespillet de opprinnelig annonserte i 2010. Spillet, som kommer fra BioShock 2-skaperne 2K Marin, heter nå The Bureau: XCOM Declassified, og skal lanseres i 23. august for Windows-baserte PC-er, PS3 og Xbox 360.

Handlingen foregår som vi allerede har gjettet i 1962. Den kalde krigen er på sitt kaldeste, og amerikanerne setter opp en hemmelig organisasjon for å forberede et angrep fra Sovjet. Når de i stedet oppdager at kloden står overfor en trussel fra verdensrommet kaster de seg rundt for å bekjempe den nye fienden. Men organisasjonen har også et annet mål: Å holde romvesnenes eksistens hemmelig, slik at det ikke bryter ut panikk i befolkningen.

Du spiller en agent ved navn William Carter, som ifølge 2K ikke skyr noen midler for å få jobben gjort.

Taktikk i tredjeperson

Da spillet først ble annonsert var det et førstepersons skytespill. Nå er det imidlertid et tredjepersons skytespill, med fokus på taktikk. På dette området skal spillet være inspirert av Firaxis' flotte strategispill, XCOM: Enemy Unknown.

Dette må være Carter.
Dette må være Carter.

– Når vi sier det er et taktisk, tredjepersons lagbasert kampspill, har «taktisk» en stor T. Ordet burde være understreket og skrevet i fete typer. Vi prøver å lage et spill som tar deg bort fra det turbaserte «gudeperspektivet» og plasserer deg i støvlene til laglederen på slagmarken, der kulene flyr. Du har full kontroll over laget ditt i sanntid, sier kreativ sjef Morgan Gray til nettstedet GameSpot.

Han forteller videre at du får muligheten til å flanke, bruke dekningsild, prioritere mål, og rykke frem ved hjelp av ild og bevegelse-taktikk, hvor det alltid er noen som dekker den gruppen som er i bevegelse. Underveis i kampanjen kan du også gi både Williams og lagmedlemmene hans nye egenskaper. Det er viktig å gjøre ting riktig, for om en av dem skulle krepere er det over og ut for den karen:

– Når de er døde, er de døde for godt. Dette er en del av XCOMs arvemateriale, men for tredjepersons actionspill er det nesten som en revolusjon. «Hva? Er folkene mine døde og borte for alltid?» Ja. Og klokka tikker, så nå må du komme deg videre. Handlingen går alltid fremover. Tap får konsekvenser som er umiddelbart åpenbare, og det er umulig å gjemme seg for dem. Krigen stopper ikke for din skyld, sier Gray.

2K Games har også avdekket spillets offisielle nettsted.

Les også: No kan du teste nye XCOM

«Live action»-trailer.

Kommentarer (12)

Forsiden akkurat nå

Til toppen