9 av 10 fullfører aldri spillene sine

Svært få ser rulleteksten.

Spilte du noen gang ferdig Red Dead Redemption? Hvis nei, er du ikke alene. Det kritikerroste spillet, som man må investere om lag 30 timer i for å komme gjennom, ble fullført av bare ti prosent av spillerne. Dette fremgår av målinger gjort av trackerselskapet Raptr, forteller CNN.

Og det ser ut til å være en trend i markedet, for i gjennomsnitt fullfører kun ti prosent spillene de begynner på. Dette er en markant nedgang fra ti år tilbake, hvor det var tjue prosent som fullførte spillene.

For ti år siden var gjennomsnittsalderen på spillerne rundt 25-30 år. I dag er gjennomsnittsspilleren 37 år og gjennomsnittsspillkjøperen er enda eldre, 41 år. Og gjennomsnittsspilleren har antagelig både jobb, hus og familie som krever sitt. Dette fremgår i en rapport fra den amerikanske spillforeningen ESA.

Det blir ikke mye tid til overs til lange spilløkter av slikt. I tillegg stjeler andre interaktive sysler mer av tiden vår i dag enn for ti år siden – se bare på hvor mye tid som brukes på sosiale tjenester hver dag.

Overflod

Ikke bare har spillerne mindre tid, de har også flere spill som tiden skal fordeles på og det påvirker naturligvis fullføringsandelen.

Ikke mange red inn i solnedgangen med denne karen.
Ikke mange red inn i solnedgangen med denne karen.

Backloggery er en side som lar brukerne holde styr på den beryktede «backloggen» sin, spill du har kjøpt og enten ikke begynt på eller bare fullført halvveis.

Ifølge denne siden har også plattform mye å si for hvor ofte et spill fullføres. Lettbente webspill er det for eksempel nærmere 9 av 10 som faktisk fullfører.

På lang sikt vil dette antagelig føre til endringer i hvor lange spillene som lages blir. Keith Fuller, som jobber på kontrakt for Activision forklarer:

– Når forventningene er så høye til lyd og bilde, animasjoner, fiendens intelligens og filmatiske klipp kan det ta et team med 100 mennesker opp til to år å lage en seks timer lang, spillbar historie, sier han til CNN. Han fortsetter:

– Med kostnader på rundt 10 000 dollar per person i måneden, vil det tilsi rundt 24 millioner dollar bare i utviklingskostnader. Du finner ikke en utgiver som vil ta regningen for at historiedelen av spillet utvides til 20 timer.

Når vi i tillegg til kostnadene legger til den lave fullføringsprosenten, begynner det å bli ganske klart hvorfor det går lang tid mellom hver gang vi får servert et episk spill.

Flerspiller tar over

Det er lett å kaste seg inn i kampen.
Det er lett å kaste seg inn i kampen.

Tallenes tale er klar: Vi bruker mest tid på flerspiller over nett. Call of Duty: Black Ops har hittill logget 67 timer i snitt per spiller, mens andreplassen holdes av Halo: Reach med sine 43 timer. Dette ifølge Raptr, som har overvåket 23 millioner spillomganger.

Og skylden får den endrede livssituasjonen til spilleren. Det er mer praktisk med spill man kan spille i korte omganger enn enorme enspillerspill man må bruke timer av gangen på for å få noe ut av.

Resultatet av dette er at vi kommer til å se kortere enspillerkampanjer i spillene fremover. Men er det egentlig en negativ utvikling for spilleren? Markedssjef hos nevnte Raptr, John Lee, tror spillerne begynner å venne seg til tanken:

– Fullføringsprosenten er faktisk på vei oppover. Mange spill fullføres nå av 40-50 prosent av spillerne, takket være titimershistoriene fremfor gårdagens 20-30-timershistorier. Om det er bra eller dårlig kommer an på hvordan man ser på det. Det er uansett bedre enn før, men det betyr fremdeles at mer enn halvparten av spillinnholdet ikke blir satt pris på, sier han til CNN.

Hvilke spill har du fullført i det siste? Diskuter i forumet!

Kommentarer (117)

Forsiden akkurat nå

Til toppen