(Bilde: Bohemia Interactive)

– Å kjøpe tidlig er en oppskrift på skuffelse

DayZ-utvikleren advarer mot egen lansering.

Den frittstående, kommersielle utgaven av zombiemodifikasjonen DayZ nærmer seg «early access»-lansering, men nå har hovedutvikler Dean Hall forsøkt å skru ned forventningene litt.

DayZ foregår i en forbedret versjon av miljøet fra Arma II.
DayZ foregår i en forbedret versjon av miljøet fra Arma II.

– Jeg kan ikke understreke dette nok: Det kommer til å bli et tidlig tilgang-prosjekt på Steam. Det er en ekte alfa. Massive deler av spillmotoren har blitt fullstendig ombygd av et stort team i løpet av de siste tolv månedene, og mye av det vi har oppnådd vil ikke bli tydelig før om flere måneder, sier han i en forumoppdatering.

Han fortsetter med en innstendig oppfordring:

– Jeg ber alle som sitter på gjerdet om å ankomme spillet med en god dose skepsis. Se folk strømme spillet, les anmeldelser og se spillvideoer, og så bestem deg. Du kan alltid komme tilbake til spillet om tre eller seks måneder og kjøpe det da.

«Early access» er populært

Det har blitt svært vanlig å lansere store spill i «early access»-form, men det varierer stort hvor underholdende spillene er når de først dukker opp. Noen byr på mye underholdning allerede fra første stund, mens andre er nærmest uspillbare. Hall er klar på hva som vil være tilfelle med DayZ:

De vandøde har tatt over verden.
De vandøde har tatt over verden.

– Å kjøpe tidlig vil være en oppskrift på skuffelse. Det er en sjanse for de som ønsker å være en del av hele prosessen. For dem er prosessen like mye en del av spillet som opplevelsen. For andre er dette det motsatte av hva de vil ha. For å gjøre den endelige lanseringen så glatt som mulig sikter vi oss inn på et kjernepublikum som ønsker å bli dypt involvert i en veldig uferdig opplevelse som skal være en plattform for videre utvikling

Det er fortsatt ikke klart nøyaktig når «early access»-versjonen slippes, men Hall forklarer at teamet er optimistiske og at de gleder seg til lanseringen. Han påpeker også at de fortsatt har noen problemer som de ønsker å fikse før den første utgaven slippes.

Vi traff Dean Hall i august, og han loset oss gjennom en demonstrasjon av det kommende spillet. Spillet startet som en modifikasjon for militærsimulatoren Arma II, men den frittstående versjonen vil være svært ulikt spillet det er basert på.

Kommentarer (10)

Forsiden akkurat nå

Til toppen