Ace Combat: Squadron Leader

Namco sin ærverdige Ace Combat-serie har vært på markedet i en årrekke, og nå har det femte spillet i serien gått inn for landing. Her er fokus på action, action og enda litt mer action.

Elegant kontrollsystem Kontrollsystemet er enkelt og elegant, og tar kort tid å venne seg til. Du har tre ulike typer våpen - maskingevær, missiler og spesielle våpen (som oftest en eller annen form for bombe). De fleste flyene kan bære mellom 50 og 70 missiler og en nærmest ubegrenset mengde kuler. Å skyte noe i filler med maskingeværet er rett frem - bare sikt og skyt. Missiler er litt mer kompliserte, i og med at de krever "missile lock" for å være særlig effektive. Det tar stort sett en eller to missiler for å skyte ned et fiendtlig fly, men det er selvfølgelig mulig for fienden å riste missilene av seg. Derfor bør du kunne forutsi (til en viss grad) hvor målet ditt er i ferd med å fly, slik at du ikke kaster bort missilene dine.

Bombing av bakkemål er også relativt rett frem, selv om det krever litt ekstra konsentrasjon om du bruker spesielle bomber (og litt mindre konsentrasjon om du bruker missiler, men disse er ikke like effektive som bomber). Hvert fly har ulike egenskaper, og noen egner seg bedre til bakkeangrep enn luftangrep. Disse ulikhetene gir egentlig ikke store utslag i selve gameplayet, og føles mest som statistikk i et rollespill (hvor to våpen kan oppføre seg helt likt, men det ene gjør skade enn det andre). Ulike fly må kjøpes ved hjelp av penger du tjener på oppdragene, og du kan selv velge hva slags fly du og de andre pilotene i skvadronen din skal ha, noe som gir spillet litt strategisk dybde. Ammunisjon og missiler er heldigvis helt gratis.

Snakkesalige kompanjonger Kommunikasjon med de andre pilotene foregår enkelt ved hjelp av pilknappene. Du kan gi dem ordre om å angripe, spre seg eller støtte deg, og hvis de spør deg om noe kan du svare ja eller nei ved å trykke høyre eller venstre pilknapp. Dette gir deg muligheten til å ta del i enkle samtaler, samtidig som du kan velge å følge eller ignorere råd fra de andre pilotene. Oppdragene er generelt ganske skriptede, og de aller fleste er delt opp i flere delmål, slik at de blir litt varierte. Skriptingen gjør oppdragene mer interessante første gangen du spiller gjennom dem, men mer forutsigbare om du må spille dem flere ganger (noe du dessverre ofte må).

Takket være den forenklede fysikken og det faktum at fiendepilotene egentlig ikke er de skarpeste knivene i skuffen, har utviklerne blitt nødt til å heve vanskelighetsgraden ved å putte inn flere fiender. Dette er gjør dessverre gameplayet litt ensformig, og jeg skulle mye heller hatt færre og mer innholdsrike luftkamper i stedet for et ofte nærmest endeløst skytegalleri. Akkurat dette er spillets største problem - når du mestrer det å skyte ned fiendeflyene blir gameplayet generelt litt for ensformig. Samtidig varer noen oppdrag gjerne litt for lenge, og hvis du krasjer helt på slutten må du pent spille gjennom hele greia på nytt.

Grafikken er, som du sikkert ser fra skjermbildene, temmelig god. Synsrekkevidden er svært lang, modellene er detaljerte og det hele ser veldig overbevisende ut. Kvaliteten på landskapene er variert - noen av dem tar pusten fra deg, mens andre er litt kjedelige, men jevnt over er Ace Combat 5 et utrolig lekkert spill. Faktisk føles det noen ganger litt merkelig at det er en PlayStation 2 som står for grafikken på skjermen, for uansett hvor mye som skjer virker det ikke som spillflyten blir påvirket i det hele tatt. Lydene er også overbevisende, og bakgrunnsmusikken bygger godt opp under det som skjer på skjermen. Skuespillerne gjør generelt en god jobb, til tross for at selve dialogene kunne vært mye bedre.

Konklusjon Ace Combat: Squadron Leader leverer heftig grafikk og et actionfylt gameplay. Kontrollsystemet fungerer utmerket, og det tar ikke lang tid før du suser rundt og utfører spektakulære mavøvre og halsbrekkende stunts. Fartsfølelsen er flott, og når du kommer for nær et fly eller bakken er det vanskelig å ikke holde pusten noen sekunder for så å smile til deg selv når du puster lettet ut etterpå. Historien har noen svakheter, og den fortelles på en heller barnslig måte, men den vil nok likevel klare å hekte de aller fleste. Dessverre er spillet noe ensformig, og den kunstige intelligensen hos fienden har enkelte mangler. Dette er ikke spillet for deg som ønsker høy realisme, men hvis du ønsker deg et heftig actionspill med massevis av kule fly, kan Ace Combat: Squadron Leader være midt i blinken.