Act of War: Direct Action

Det er ikke hver dag det kommer ut et spill som lar deg slåss mot terrorister på dørstokken til dronningen av England eller jage dem ut Kongressbygget i Washington D.C. Dette er bare en håndfull av hva Act of War lar deg gjøre i Ataris seneste storsatsing.

Gyldne tider for infanteri
Oppdragene er ganske direkte og spilleren har alltid klart for seg hva neste mål er. Noen ganger blir kampanjen dessverre litt for lineær og det legges veldig lite opp til fantasien. Til gjengjeld fanger spillet følelsen av urban krigføring på et vis som få andre har klart tidligere. Du vil få se bygninger gå opp i røyk i løpet av få sekunder. Dessuten gir storbysettingen deg uendelige muligheter hva taktikkerier angår. Å plassere enheter på de rette stedene kan bety forskjellen mellom seier eller tap. En annen detalj som gjør Act of War litt mer interessant, er at infanteri ikke er like ubrukelige som de er i en god del andre strategispill. Ved å bruke bygninger som dekning, kan soldater gjøre kort prosess på forbikjørende stridsvogner. Likeså kan antiluftssoldater og snikskyttere på hustakene være en farlig kombinasjon.

Storbysettingen har også sine ulemper. Enn hvor fint det ser ut, kan det både titt og ofte være vanskelig å ha kontroll over hva som egentlig skjer ute i gatene. Spesielt under oppdragene kan det bli frustrerende når det dukker opp en videosnutt som dekker en fjerdedel av skjermen. Selv om du har muligheten til å rotere og zoome inn på slagmarken etter eget ønske, hadde jeg ikke hatt noe i mot å vippe opp eller ned på kameraet i blant.

Kampanjen i Act of War er rimelig kort og byr ikke på noen videre store utfordringer før du prøver deg på den høyeste vanskelighetsgraden. Skirmish-modus forlenger levetiden til spillet betraktelig. Forutenom at den gir spilleren litt mer frihet når det kommer til framgangsmåte, spilles den på sett og vis annerledes enn kampanjen. Her blir det som nevnt tidligere viktigere å bevare ressursområdene og være førstemann til mølla. Flerspilleren er ikke helt ulik og lar opptil åtte spillere hoppe inn på slagmarken samtidig. Spillmodusene begrenses til Free-for-all og lag, så her finner du lite utenom det vanlige, men igjen - takket være den unike settingen, støter du gjerne på utfordringer utenom det vanlige. Til tross for at spillet nettopp har kommet ut, finnes det allerede en del spillere online, så du burde ha få problemer med å finne en passende motstander.

Visuelt sett er det få sanntidsstrategispill som kan måle seg med Act of War. Det er en kraftig motor som gir liv til spillomgivelsene og får bygninger til å føles som bygninger fremfor billige kulisser. Du vil legge merke til små detaljer som ødelagte brannhydranter som spyr ut stråler av vann, og vel er det ikke størrelsen det kommer ann på - med mindre det er en eksplosjon. Her kommer de i alle mulige former, farger og størrelser. Det er et ganske stilig syn å se hundrevis av demonstranter utenfor Buckingham Palace holdt tilbake av britisk politi. Enda stiligere er det å se bygningene rundt dem gå opp i flammer og falle sammen på rekke og rad.

Om du ser bort fra skuespillerprestasjonene i filmsekvensene, kommer Act of War også unna med et solid lydbilde. Stort sett. Bakgrunnsmusikken er dramatisk og passer thrillerstemningen rimelig bra - til tross for at du knapt legger merke til den når angrepene krever all din oppmerksomhet. Lydeffektene skuffer heller ikke og leverer varene.

Act of War er på mange måter et tradisjonelt sanntidsstrategispill. Nyhetene er ikke mange og følelsen av at du har spilt noe lignende før er absolutt til stede. Spillet har likevel nok av gode idéer til at spillet føles friskt. Ressurssystemet er engasjerende og tvinger spilleren til å ta affære og møte fienden ganske tidlig i spillet. Kampanjen er actionfylt og kan på sitt beste minne om en episode av 24. Det er tydelig at utviklerne har lagt mye arbeid ned i produktet og har prioritert ren og skjær moro fremfor troverdighet. Til tross for en veldig lineær oppdragsstruktur, lykkes de stort sett med dette. Det er kanskje ikke det nye Command & Conquer, men Act of War er uten tvil det beste alternativet ute på markedet mens du fremdeles venter på Red Alert 3.