Action-spillet Furi består utelukkende av sjefskamper

Tidligere Ubsoft-utviklere blander sverdkamp og «twin stick»-skyting.

LOS ANGELES (Gamer.no): I 2010 bestemte to Ubisoft-utviklere – Audrey Leprince og Emeric Thoa – seg for å forlate spillgiganten og danne det uavhengige studioet The Game Bakers. Etter å ha satset på mobilspill i noen år ble fokuset flyttet mot større prosjekter, og på årets E3-messe viste utvikleren frem sitt første spill for PC og PlayStation 4 – actionspillet Furi.

I Furi spiller du som en hvithåret kriger, som av ukjente grunner blir holdt til fange i en uhyggelig verden. Spillet åpner i det en mystisk skikkelse bryter deg ut av fengselscella, og en lang og vanskelig ferd mot frihet kan begynne.

Bare sjefskamper

Sverdkamp i Furi.
Sverdkamp i Furi. Bilde: The Game Bakers

Furi består utelukkende av sjefskamper – kun avbrutt av korte spaserturer mellom områder – som alle vil teste spillerens utholdenhet, ferdighetsnivå og reaksjonsevner. Hver kamp er satt sammen av flere deler, og veksler stadig mellom sverdkamp og såkalt «twin stick»-skyting – der du beveger deg med venstre spak på kontrolleren og sikter med høyre spak.

I kampens hete må du hugge, skyte, blokkere og dukke unna for å nedkjempe motstanderen din samtidig som du prøver å holde deg i live. Det er meningen at Furi skal være vanskelig, men til Gamer.no forteller spillsjef Leprince at det ikke skal være urettferdig:

– Det var viktig for oss å lage et spill som utfordrer spilleren, samtidig som det ikke føles urettferdig. Når spillere dør ønsker vi at de skal vite nettopp hvorfor det skjedde – for eksempel at de ikke dukket unna i tide, glemte å parere eller bare var uforsiktige, forklarer Leprince da vi møter henne på E3-gulvet.

Vanskelig, men ikke frustrerende

I skytesekvensene må du hele tiden holde deg i bevegelse.
I skytesekvensene må du hele tiden holde deg i bevegelse. Bilde: The Game Bakers

Videre forteller hun at det å finne den perfekte balansen mellom vanskelig og frustrerende var en utfordring, men at hun tror spillere vil finne glede i mestringsfølelsen man får av å gå seirende ut av en sjefskamp.

For å forsterke budskapet om rettferdighet har utvikleren også valgt å styre unna gigantiske fiender som rager høyt over spilleren. Hver motstander er derfor akkurat like stor som spillerfiguren, og skiller seg i stedet ut gjennom unike angrepsmønstre, utseende og sin egen bakgrunnshistorie.

Foruten alle kampene byr Furi nemlig også på en historie og mange hemmeligheter man kan oppdage underveis. Leprince vil imidlertid ikke røpe noen detaljer om disse før spillets lansering, men for interesserte spillere er ikke ventetiden lang. Furi slippes på PC og PlayStation 4 den 5. juli.

Er du ute etter flere nyheter fra E3?
Sjekk ut våre E3-sider, med alle artiklene fra årets messe »

Kommentarer (4)

Forsiden akkurat nå

Til toppen