Advarer mot DS-markedet

Capcom-veteranen Yoshiki Okamoto har vært involvert i noen svært populære serier i sin tid i bransjen. Han har jobbet med både gamle arkadeklassikere som 1942 og Street Fighter II, samt skrekkspillserien Resident Evil. I nyere tid har han levert spill av svært varierende kvalitet gjennom sitt selskap Game Republic.

Under et intervju med nettstedet Gamasutra uttrykte den gamle ringreven bekymring over populariteten til Nintendos DS, og hvor vanskelig det er for tredjepartsutviklere å etablere seg på Wii:

"Folk snakker om hvordan det andre Atari-krakket er rett rundt hjørnet, og det blir Nintendos oppgave å stoppe det."
Yoshiki Okamoto

– Sånn som situasjonen er nå er det bare Nintendo-utviklede spill som selger bra på Wii.

Han tror en del av årsaken er et dårlig forhold mellom utviklere og Nintendo:

– Jeg tror problemet er mangel på forståelse mellom tredjepartsutviklere som oss og Nintendo, og dette forholdet må bedres hvis spillene skal bli bedre. En del av problemet er at hvis du som utvikler innrømmer at Nintendo-spill selger bra, og ditt spill flopper, så var ikke ditt spill bra nok.

Verre er det at han hører rykter om hvor farlig DS-en kan være for spillmarkedet:

– Folk snakker om hvordan det andre Atari-krakket er rett rundt hjørnet, og det blir Nintendos oppgave å stoppe det.

Atari-krakket refererer til hvordan spillmarkedet kollapset i USA på 80-tallet. En strøm dårlige spill fra nystartede utviklere og et overmettet marked førte til den største krisen i spillindustriens historie. Okamoto ser nettopp denne typen oppbygging på DS, og håper Nintendo kan pønske ut noe for å rette på markedet igjen.

Han mener det er spesielt det japanske markedet som lider:

– I Japan har vi all salgs selskaper som aldri har laget spill før som plutselig involverer seg. Utviklingskostnadene er jo nesten ingenting, og hva med denne strømmen av hjernetrimspill? Kan dette pågå stort lengre?

Han fortsetter:

– Nintendo gjorde en god jobb med orginalen (Dr. Kawashimas Brain Training, red. anm.), og hadde noen kule reklamekampanjer. Noen av disse nye selskapene slenger sammen noe, skriver «hjerne» et eller annet sted i tittelen, og utgir det. Det er tonnevis av dem, og nesten ingen av dem er interessante.

Kommentarer (14)

Forsiden akkurat nå

Til toppen