Against Rome

I Against Rome får du ta kontroll over en gruppe barbarer i deres kamp mot det mektige og tilsynelatende uovervinnelige romerriket. Dette er et sanntidsstrategispill som gjør mye annerledes enn vanlige spill i sjangeren, men som ikke alltid lykkes like godt.

Against Rome foregår i den tidsepoken vi i dag kaller for folkevandringstiden i Europa. Hva de store folkevandringene skyldes er det flere teorier om, men det som skjedde var i alle fall at Europa ble invadert av folkeslag fra Østen (blant annet de berømte hunerne), noe som resulterte i at fastboende folkegrupper ble presset bort fra hjemlandene sine, som igjen førte til at disse ble nødt til å finne seg nye steder å bo - steder der det naturligvis bodde andre folk. Resultatet var ustabilitet og uro, med vandrende hærer som tok seg til rette ved hjelp av grusomme metoder. Disse urolighetene spilte en viktig rolle i vestromerrikets undergang.

Mot Roma!
I Against Rome spiller du lederen for en stamme barbarer (altså et relativt usivilisert og nomadisk folk), og må kjempe mot de romerske okkupantene. Etter hvert får du mer og mer makt, og mens du i starten er leder for en liten stamme på flukt fra romerne, vil du etter hvert få nok makt til å bli en virkelig torn i romernes side. I utgangspunktet er Against Rome et relativt normalt sanntidsstrategispill, som inneholder basebygging, ressursinnsamling, forskning, krigføring og litt magi. Utviklerne har imidlertid valgt å gjøre en del ting litt annerledes, både på godt og vondt.

Den største særegenskapen til dette spillet er kanskje at det har en langt mer realistisk simulering av kontroll på slagmarken enn det som er vanlig i sjangeren til nå. I virkeligheten er det ikke ofte at kommandører har mulighet til å bestemme nøyaktig hva hver enkelt av de individuelle soldatene i hæren hans (eller hennes) skal gjøre. Slik er det heller ikke i Against Rome. En enhet i Against Rome består nemlig av flere individuelle soldater. Når du skal danne en slik enhet må du først velge en gruppe sivile, og så levere ut nødvendig utstyr til hver enkelt av disse. Dette gjøres enkelt ved å klikke på ulike knapper som representerer ulike typer soldater, og hvis du for eksempel har valgt syv enkeltmennesker kan du klikke syv ganger (såfremt du har utstyr til det). Så klikker du på "ferdig"-knappen, og folkene du har valgt vil dra til hovedkvarteret eller et lagerhus for å hente det nødvendige utstyret og utruste seg med det. Når de har gjort dette vil alle soldatene av samme type slå seg sammen i en enhet.

Det er disse enhetene du kontrollerer. Du kan dele opp og slå sammen enheter som du vil, slik at du enten kan gå i kamp med mange mindre enheter eller få større enheter. Når du gir en enhet en ordre, vil alle de individuelle soldatene innenfor enheten prøve å følge denne ordren. Du kan ikke bestemme at enkelte av dem skal gjøre noe annet i stedet - alle soldatene følger samme ordre. Dette er rimelig realistisk, og hadde utviklerne av Against Rome gjort jobben sin, så hadde det gjort spillet langt mer troverdig enn de fleste andre spill i sjangeren.

Mange frustrasjonsmomenter
Dessverre har utviklerne gjort en del tabber. Det ser, for eksempel, ut som om det er begrenset hvor mange soldater som samtidig kan sloss mot en og samme fiendesoldat. Dette betyr at hvis din enhet på ti menn angriper en enhet på tre menn, så vil en haug av folkene dine stå og tvinne tommeltotter mens de andre angriper denne enheten. En av dine enheter kan i utgangspunktet kun være i kamp med en enkelt fiendeenhet samtidig, og selv om soldatene dine vil forsvare seg om de blir direkte angrepet av fiendesoldater, så fører dette systemet til at du svært ofte opplever at mange av soldatene dine står stille og titter på resten av kampen.

Et beslektet problem er i forhold til bueskyttere, steinkastere og andre tropper utrustet med avstandsvåpen. Hvis du står med pil-og-bue og du skal kjempe mot en fyr med sverd som står rett foran deg, sier det seg selv at du bør skifte våpen. Slik er det også i Against Rome, men problemet er at hvis en av folkene i en bueskytterenhet blir angrepet, så regnes det som om alle blir angrepet, og ingen av dem kan bruke pil og bue lenger, selv om de aller fleste av dem står langt borte fra de truende elementene. Dette er irriterende, og betyr at et godt koordinert angrep kan falle fullstendig sammen på grunn av en enkelt fiendesoldat som kommer gjennom til bueskytterne dine.