Intervju

Age of Empires III

Vi har snakket med spillegenden Bruce Shelley om Age of Empires III, om Sid Meier og om framtidige prosjekter.

Side 1
Side 2
Side 3

Om framtidsplaner og inspirasjon
Likevel er det noe litt satt over Age of Empires III: Spillet i seg selv fungerer ypperlig, og jeg går liksom aldri helt lei av å planlegge hvordan basen min kan bygges på mest mulig effektivt vis, men samtidig er dette unektelig fortsatt Age of Empires. Det er fortsatt en temmelig standardisert forvaltningssimulator, innen en sjanger hvor spillene veldig lett faller inn på småkjedelige, opptråkkede stier. Vi lurte dermed, naturligvis, på hvor veien går videre, og om Ensemble begynner å bli litt slitne av denne serien nå. Er de interesserte i å prøve noe nytt? Er Age of Empires III et viktig spill, eller er det mer av en innkassering og sjarmøretappe for en serie som hittil har solgt i 16 millioner eksemplarer?

Age of Empires 3 Collector's Edition

– Vel, på den ene siden er vi veldig ute etter å levere en opplevelse verdig Age-navnet: et spill de kjenner igjen, som likner det de har spilt før, men som samtidig føles nytt og morsomt. Og jeg tror ikke denne typen spill nødvendigvis eldes så raskt: Ta Age of Empires II, eller til og med Civilization: Jeg snakker ofte med folk som spiller dem fortsatt. Det vi ønsker med Age of Empires III er den samme tiltrekningskraften og følelsen, samtidig som det er en ny opplevelse og en frisk start.

– Jeg mener, trengte verden virkelig Harry Potter 2? 3, 4, 5, 6, 7? Saken er at det er en god geskjeft der. Folk liker å lese disse bøkene. Sånn er det med Age of Empires også, folk likte Age 2, de likte Age of Mythology, og jeg tror de vil like den nye utgaven. Det er fortsatt moro. Det er velkjent, men det er mye nytt her, og jeg tror de vil kose seg med å finne ut av alt som er forandret og forbedret.

Samtidig gjør han det klart at de har lyst til å gjøre noe litt annerledes etter Age of Empires 3. Ensemble Studios har holdt på med samme spill i ti år, og det er ikke rart om de er klare for noe nytt.

"Vi har satt sammen flere prototypgrupper hos oss, som nå jobber med å lage sine drømmespill."

– Vi har satt sammen flere grupper innad hos oss til å arbeide med protoyper, og disse gruppene har fått i oppgave å konstruere spill de virkelig brenner for: prosjekter de drømmer om å realisere. De skal lage sine drømmespill. Det er klart at det de lager, bør gi mening ut fra markedshensyn, vi skal jo tjene penger på dette før eller siden, men samtidig vil vi at de ansatte skal føle at å jobbe hos oss er mer enn bare en jobb. Vi vil at de skal få arbeide med det de drømmer om.

– Graeme Devine (hjernen bak gåteeventyret The 7th Guest, og siden langtidsansatt hos id Software, red. anm) leder en slik prototypgruppe for oss nå. Og hovedprogrammerne for Age 1 og Age 2 jobber i en annen, de bygger grunnmuren i et spill vi håper vil vise seg å bli noe virkelig stilig. En tredje prototypgruppe ledes av hovedprogrammereren og hoveddesigneren fra Age of Mythology, og de arbeider med å bygge deres drømmespill. Alle disse, og noen til, arbeider derfor ikke på Age 3.

Bruce poengterer også viktigheten av at alle disse skal bygge sine egne spill, spill de virkelig engasjerer seg i og brenner for. Deretter må de overbevise resten av gjengen om at dette er noe de bør investere i, og plassere mer arbeidskraft på. Til slutt må Ensemble overbevise Microsoft om at det er noe de ønsker og så videre.

– Men vi har en god del velvilje etter suksessen med Age of Empires, og Microsoft er generelt veldig positive. De er ute etter flere franchiser, og de ønsker å bygge nye merkevarer og nye titler. Vi snakker om en stor industri de rett og slett ikke er veldig sterke i. Xbox er en stor strategi for dem, og det er masser av penger å tjene på underholdningsprogramvare, så det er klart at de – verdens største programvareselskap – er interesserte i å utvide her. Men samtidig har de ikke lyktes veldig godt så langt på egen hånd. Det er sånt de trenger oss til – slike studioer som vårt og Bungie – en del av poenget med de oppkjøpene var jo også å kunne dra nytte av våre kreative krefter og ideer – de vil skape noe nytt gjennom oss. Med andre ord er alt såre vel for øyeblikket: Vi får bygge noen av våre drømmespill – alt vi trenger å gjøre, er å overbevise Microsoft om at det er penger å tjene på dem.

Er det sannsynlig at dere kanskje vil følge opp to av disse mulige prosjektene samtidig i framtiden, eller planlegger dere å forbli et strengt ettprosjektstudio?

– Det er sannsynlig at vi kommer til å ha mer enn ett prosjekt på gang framover. Størrelsen på utviklerhuset vårt kommer sannsynligvis til å vokse ganske kraftig, kanskje så mye som til det dobbelte av hva det er i dag. Gitt, selvsagt, at de tingene vi arbeider med nå, blir til faktiske, godkjente prosjekter.

Bruce kunne dessverre ikke fortelle oss noe mer om disse prototypprosjektene for øyeblikket, siden ingen av dem har fått klarsignal enda, men han regnet med at om et års tid eller to ville han kunne fortelle mer om i hvert fall et av dem. Vi venter i spenning; blir det noe like skranglende og sært som The 7th Guest, skal jeg personlig påta meg å arrangere utgivelsesfest når det kommer til Norge.

Les også
Anmeldelse:
Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden