Age of Empires III

Endelig vender Imperiet tilbake. Mange kontorstrategers kjæledegge har blitt penere, men hun liker fortsatt å kose.

Age of Empires (AoE) handler over alt annet om én ting: Den rette stemningen. Spillene suger deg inn i sin sanntidsorienterte strategiverden, og du blir en del av en fullendt symbiose fremfor å være spillets allmektige herre. AoE III forsetter å tilby denne unike opplevelsen, ikke minst takket være en spennende kampanjemodus. Kok deg en kanne te og plant føttene i et roseduftende vannbad – kosestrategi krever de rette omgivelsen. Eventuelt kan du gjøre som meg, gjekk opp en brun flaske og sleng beina på databordet. I tillegg til kos er det nemlig en god porsjon action.

De svarte
Først tar vi et lite oversiktsbilde av hva spillet kan tilby av moduser. Du kan først børste vekk litt rust ved å kjøre igjennom en svært detaljert, nesten banal, opplæringsdel. For de fleste vil denne bli litt småkjedelig, men samtidig er noen av nyvinningene greie å få med seg. Kampanjemodusen er for mange den naturlige starten på sin AoE III-karriere, og du vil neppe bli skuffet. Her følger du tre generasjoner i den skotske Black-ætten gjennom fantastiske eventyr. Du kan også spille såkalt skirmish, både alene og som flerspiller. Modusmiksen føles svært tilfredsstillende, her er det noe for en hver smak og anledning.

Historien i spillet binder seg naturlig nok tett opp i mot den nevnte kampanjemodusen. Det hele starter i Europa og Malta, før ferden går over til det amerikanske kontinent. Uten å avsløre for mye kan jeg si historiefortellingen i AoE III er solid, selv om noe av den bærer litt vel preg av gammel overtro. Men slik var det vitterlig på 1700-tallet, mange dro til Amerika på jakt etter umulige drømmer og fantasier. Måter man skaper progresjon og spenningstopper i spillet er glimrende, spesielt siden tidsrommet mellom start og slutt er såpass langt.

For å skape historie må du også bygge et velfungerende samfunn. Du må selvsagt høste ressurser for å gi din ferske koloni et håp om oppblomstring. Sølv/gull, tre og mat er alt du trenger å tenke på når du skal sende dine små bønder ut på resurssarbeid. Balanseringen av disse er essensiell. Det er liten nytte i å samle inn tonnevis med mat om målet ditt er å få opp mange bygninger på kort tid. I det hele tatt er balansering svært viktig i AoE III. Faktumet at denne er så finstilt gjør spillet til en desto bedre opplevelse når du lykkes.

Siste nytt
Den største nyheten i AoE III er den såkalte hjemmebyen. Fra denne byen kan du sende over forsyninger og soldater hele spillet igjennom. Et av mine favorittspill noensinne er Colonization, og det er liten tvil om at Ensemble har latt seg inspirere av Sid Meier’s ”glemte” strategiperle. Etter hvert som du samler opp erfaringspoeng kan du dra mer og mer nytte av hjemmebyen. Erfaringspoeng tjener du for øvrig inn ved å blant annet bygge og vinne slag/brett. Oppgraderinger, eller kort som de kalles i AoE III, låses opp i takt med at du klarer brett suksessfullt. Kortene er en del av en kortstokk; et slags systemtre av ulike muligheter. Her kan du blant annet velge å få tilsendt tre, gull, soldater eller artilleri. Du må prioritere hva som er viktigst for deg om du vil ha fullt utbytte av hjemmebyen. Liker du at kolonien din har en velsmurt økonomi, eller vil du ha en slagkraftig hær så tidlig som mulig? Hjemmebyen kan også forandres på rent kosmetisk, litt på samme måte som styling av bilen din i Need For Speed-serien.

Som spillnavnet antyder handler det om aldre i AoE III. Når du går til en ny alder vil nye offensive og økonomiske muligheter åpne seg for din lille koloni. Det er fem ulike aldre, eller epoker om du vil, i spillet. Hver epoke koster i form av at du må betale ressurser i bytte for avansement. Når du skifter epoke får du også muligheten til å velge en slags representant som representerer skiftet. Også her har det sneket seg inn litt Colonization. Hver representant gir unike og umiddelbare fordeler, så velg ut i fra behov. Kommer du deg oppover til de øverste epokene kan du virkelig glede deg over en slagkraft din koloni vil nyte godt av, spesielt militært. Problemet er at alt annet må nedprioriteres om du skal nå til ”Imperial Age”. Tålmodighet er en dyd, også i AoE III.