Age of Mythology

En ny tidsalder banker på døren! Den tidløse "Age"-serien til Ensemble Studios tramper videre inn i strategi-tilhengernes hjerter, denne gangen i en mytologisk innpakning. Spillet har blitt løst fra realismens bånd, og inn farer mektige guder med sine krefter.

Man roter ikke med en oppskrift som fungerer så godt som "Age"-spillene gjør, og dette har utviklerne fått klart for seg. Age of Mythology er på ingen måte en oppfølger til klassikeren Age of Empires, men heller et lite sidesprang hvor utviklerne har vridd litt på spillets miljø, og i tillegg slengt inn en veldig flott 3D-motor. I stedet for å inkludere et hav av forskjellige sivilisasjoner har du denne gangen kun tilgang på tre; nordmenn, egyptere og grekere. Likevel vil du kunne lede ditt folk til storhet ved å tilbe en rekke guder innenfor din mytologi, og dermed få tilgang til uante krefter, samt unike soldater. Kort sagt, "Age"-serien blir bare bedre og bedre!

Flere veier til makt
En av de tingene jeg liker med dette spillet er den nydelige innpakningen; meny-systemene og grensesnittet. Etter en tradisjonell introduksjonsfilm, som for såvidt er like imponerende som alltid, blir du møtt av en meny som minner svært mye om de gamle Transport Tycoon-spillene. Husker du hvordan en egen liten verden utspant seg bak den første menyen? Akkurat slik er det i Age of Mythology også, og for min egen del satt det meg fullstendig inn i den sinnstemningen jeg leter etter i et godt strategispill. Jeg var ganske enkelt klar til å regjere over verden med jern-hånd. Herfra har du en rekke valg hvor du primært velger mellom å spille den offisielle kampanjen, spille en runde mot PC-en, eller ta for deg multiplayer-delen av spillet. Sistnevnte er forøvrig uten noen form for spesielle julelys, da det ganske enkelt er å danne et spill enten over Internett eller nettverk, og dermed enkelt kjøre løs med hver sin sivilisasjon. Min personlige favoritt, som det alltid er i strategispill, er å gyve løs i et raskt spill mot PC-en. Her kan du velge hvilken sivilisasjon du vil spille, velge mellom en rekke kart-templater (slik som miljøer basert på ørken, skog, snø, og lava), samt velge til og bort PC-styrte spillere. Som alltid kan du velge mellom små og store kart, samt fire ulike spillestiler. I "Supremacy" vinner du ved å enten drepe motstanderne, eller bygge det første underverket. Ved å spille "Conquest" kan du bare vinne ved å drepe, og spillet ender dermed alltid i en episk krig. "Deathmatch" lar deg begynne med svært mye ressurser, og aller sist kan du spille "Lightning" - hvor alt skjer svært raskt i løpet av en veldig kort tid. Du kan også dele de ulike spillerne opp i lag, og du kan selv velge å være på lag med en av PC-spillerne.

Bortsett fra dette kan du i kjent "Age"-tradisjon ta i bruk spillets editor - et meget kraftig verktøy som du kan bruke til å skape dine egne kampanjer, eller enkle scenarier. Dette er trolig en av tidenes beste editorer sett i et strategispill, og jeg trenger ikke legge noen som helst tvil i de ordene. Den er såpass kraftig at stort sett hvilken som helst person med litt kreativ blod i årene kan lage en minst like god og imponerende kampanje som utviklerne selv har gjort. Programmet er en del av spillet, hvilket innebærer at du ikke må avslutte til Windows for å bruke det. Det hele er svært solid og ser i bunn og grunn ut som et typisk tegne-program. Du har forskjellige ikoner øverst, samt en rekke nedtrekk-menyer hvor du kan velge å f.eks. plassere ulike objekter slik som trær, steiner, soldater, og så videre. Du kan også lett deformere terrenget med enkle museklikk, skape idylliske oaser i en ellers så tørr ørken, eller heve opp gigantiske fjellkjeder i snødekte landskap. Du kan også legge til tåke og lyseffekter, hvilket den nye 3D-motoren gjør på en absolutt flott måte. Det som likevel setter prikken over i-en i "editor" er nok muligheten til å lage dine egne mellomsekvenser. Her kan du skape dine egne små skuespill for å introdusere scenariet ditt, en lite film om du vil. Jeg tror det utvilsomt vil dukke opp flere små samfunn på Internett som vil spesialisere seg på å utvikle interessante scenarier for Age of Mythology. Det er en typisk trend at kreative mennesker slår seg sammen når de får de rette verktøyene å jobbe med - noe de absolutt får med dette spillet.