Sniktitt

Age of Mythology

Ensemble Studios har gjort det igjen. Laget enda et "Age"-spill, og det er jo i grunnen ganske forståelig ettersom serien har blitt en skikkelig gullgruve for Microsofts spill-studio. Age of Mythology bygger på de samme premissene til Age of Empires, men gir deg på mange måter litt ekstra krydder på konseptet.

Ved å innføre mytologiske virkemidler slik som guder, mirakler og fantasifulle skapninger. Likevel har Ensemble valgt å holde seg tro til resten av serien, uten å bytte til en "fantasy"-setting. Så hvis du leter etter en Age of Wonders-klone, vil du ikke finne den her. Spillet er mer eller mindre likt de tidligere Age of Empires-spille på alle måter, bortsett fra akkurat dette med settingen. Gamer.no har tatt en liten titt på spillet.

Gudommelige krefter
Noen fans av Age of Empires-serien vil muligens føle det noe skuffende at det kun finnes tre forskjellige riker å spille i Age of Mythology. Disse består av nordmenn, egyptere og grekere. Videre har du muligheten til å velge å følge en gud innenfor deres mytologi, og her har du tre å velge mellom. Nordmennene kan for eksempel velge å følge Tor, Odin eller Loke. Ditt valg av gud bestemmer hva slags gudommelige krefter, bygninger og soldater du har tilgang til. Og siden hver gud gir deg forskjellige spillemåter, vil jeg vel heller si at man har ni forskjellige kulturer å velge mellom - og heller kalle nordmenn, egyptere og grekere for siviliasjoner.

I likhet med Age of Empires-serien har du muligheten til å avansere gjennom forskjellige aldere. Du får tilgang til dette ved å samle inn ressurser og bygge de rette strukturene. Ressursene samler du inn som kjent ved å la dine landsbybeboere hogge løs på trærne, sanke inn mat på åkerne (eller sende dem ut på jakt), sende dem for å grave etter gull, og så videre. Age of Mythology gir deg likevel en ressurs til - nemlig "favor". Favor er rett og slett en illustrasjon på hvor mye støtte du har fra din gud, og egypterne og grekerne kan heve denne ved å sende landsbybeboerne til templer for å be. Nordmennene har likevel en snodig vri på å vinne favor - i stedet for å be i templene, vinner du favor i slagmarkens hete!

Favor kommer naturligvis godt med. Denne ressursen kan du bruke til å for eksempel få hjelp fra gud, gudommelige krefter, og for å lage mytologiske skapninger. Hjelp fra gud kan komme i forskjellige varianter, større mat-forekomst og styrking av dine soldater. Mytoligiske skapninger er basert på guden din. Disse kan variere mellom alt fra pegasuser, is-kjemper og cyclopser. Disse kan du bruke på slagmarken mot dine fiender, men som alle andre er de naturligvis ikke udødelige. De gudommelige kreftene kan komme i forskjellige former basert på guden din slik som meteorstormer, gigantiske stein-figurer som beskytter ditt by-senter og lyn-nedslag. Disse kreftene får du bare en gang per alder, og derfor gjør Age of Mythology en god jobb for å hindre at spillet ikke blir noe annet enn en duell mellom du og dine fiender, basert på dise gudommelige kreftene. Noen krefter kommer også gjennom spesielle soldater som blir gitt den æreverdige tittelen "helt". Derfor må du ta disse heltene ut på slagmarken for å benytte deg av deres krefter, og dermed må disse beskyttes like mye, om ikke mer, som de andre soldatene i hæren din. Dette medfører litt taktisk tenking i spillet. Likevel, favor som du trenger for å gjøre alt dette kommer i begrenset antall. Du kan bare ha såpass mye favor for å holde balansen i spillet, og på denne måten hindrer Ensemble Studios at de mundane soldatene i spillet skal bli ubrukelige.

En ny måte å se verden på
Grafikken i Age of Mythology er suveren. Alt har et "Age"-spill sett så pent ut, og det er klart at Ensemble Studios har skjønt at det gjelder å følge med i tiden. Spillet minner langt mer om Empire Earth enn de andre Age of Empires-spillene. Spillet føles mye mer 3D enn sine forgjengere. Kartene har også mye mer variert topografi, og det vil være baner der du virkelig føler at du lever og kriger blant fjell og daler. Vannet ser nydelig ut. Det er pent og gjennomsiktig, og av og til kan du til og med se tang og sjøgrass, for ikke å snakke om alt dyrelivet som befinner seg i det våte element. Fossefallene er majestetiske og pryder fjellsidene.

Dyrelivet er mer variert enn Age of Empires-spillene, og alt kan du jakte på for å skaffe mat. Nordmennene kan forresten bruke såkalte "Ox Carts", spesielle vogner som du kan laste ressursene ombord i. Hogger du for eksempel ned trær langt vekke fra ditt bysenter, kan du sende landsbybeboerne dine ut med en slik vogn og bare la dem laste ombord i den. I snøen og sanden kan du se fotsteg etter soldatene dine, men dette har du mulighet for å slå av. Vannet bruser når mennene dine vasser gjennom, og trærne rister i det de treffer bakken etter en eller annen dverg har greid å felle det. Det er disse små, nydelige grafiske detaljene som gjør spillet så flott å se på. Jeg må innrømme at det gir meg en ørliten ekstra glede å regjere over et land som ser vibrant og flott ut. Liker du likevel ikke grønne enger og blått vann, finnes det miljøer av aske og dødelig lava.

Bortsett fra den forbedrede grafikken, og tilføyelsen av mytologiske guder, krefter og vesner, skiller ikke spillet seg særlig ut fra Age of Empires-serien. Men det er på alle måter en positiv ting. Spillene har fått glimrende kritikker verden rundt, og er av mange ansett som de beste strategispillene noensinne. Singleplayer-delen av spillet vil finne sted rundt en gigantisk kampanje, som vil utfolde seg som en historie. I begynnelsen vil du begynne med en enkelt helt, og ettersom du fullfører oppdragene vil du gjennomgå skapelser av byer og fall av tusener av trofaste soldater. Multiplayeren i spillet har også fått ganske mye oppmerksomhet fra utviklerne. Noen av alderne har blitt slått sammen i multiplayer-delen for å gjøre spillene mer balanserte enn i Age of Empires-spillene.

Utviklerne prøver å unngå at de tidligste alderene kun går ut på å bygge byer og samle inn ressurser, og at spillerne ofte venter helt til den siste alderen (da de har fått svært gode soldater og utstyr) før de går til krig med hverandre. Likevel, i Age of Mythology er du garantert å oppleve gigantiske kriger, med hundrevis, om ikke tusenvis av aktive soldater på slagmarken. Og med muligheten til å rotere kartet rundt 360 grader, kan du se herligheten fra alle tenkelige vinkler. Med spillet følger det også en editor som lar deg lage nye kart og oppdrag. Her kan du sette ned waypoints og lage historie-spesifikke hendelser. Det var særdeles lett å bruke, og etter alt å dømme kommer vi til å se en flom av baner på Internett skapt av andre spillere rundt om i verden.

Verdt å vente på!
Age of Mythology er uten tvil verdt å vente på. Ved å basere seg på mytologien fra de tre forskjellige sivilisasjonene - nordmenn, egyptere og grekere - kan det ikke bli annet enn Age of Empires på steroider. Grafikken har tatt et gigantisk hopp frem i tid, og kan absolutt måle seg med titler slik som Empire Earth. De forskjellige sivilisasjonenes utvalg av guder vil gi deg mange timer med underholdning, og ulike måter å fullføre spillet på. Og som alltid kan du sky vekk fra den sentrale kampanjen, og heller lage deg et såkalt "random"-kart, hvor du bestemmer spillereglene, hvem du skal kjempe mot og hvor det skal utspille seg. Gjennom dag, natt og den tykkeste tåke (lyseffektene er spektakulære til å være et strategispill sett fra oven) vil sverdene klinge, menneskene be for sine sjeler og gudene more seg!

Siste fra forsiden