Age of Wonders II

Det er ikke så altfor ofte en etterfølger er bedre enn originalen. Likevel, noen ganger ser det ut til at utviklerne lærer av deres tidligere feil, og at selve designet til spillene blir bedre ettersom de får tenkt på det litt. Dette er absolutt tilfellet med Age of Wonders II: The Wizard's Throne.

Originalen var et flott spill, men led av en del gameplay-feil og mangler som utviklerne har fikset opp denne gangen. AoW2 er et kompleks spill. Du kan ta elementene fra Civilization-spillene; bygging, utforsking, utvikling, samt legge til muligheten for å utvikle nye trylleformler og bruke disse mot dine motstandere. AoW2 fokuserer nemlig utelukkende på magi og fantasi, og kan gjerne omtales som en Civilization-klone satt i et Tolkien-aktig univers.

Spillet er ikke særlig originalt, men det gir det seg heller ikke ut for å være. Det kan minne mye om Heroes of Might and Magic-serien, men er ganske mye mer komplisert enn det. Mest minner det nok om Civilization, og dermed er nok Civilization sitt "søster-spill", Master of Magic, det som AoW2 lettest kan identifisere seg med. AoW2 gir oss likevel et par interessante elementer med på kjøpet slik som ditt eget alter-ego i form av en trollmann, samt spesielle helter som kan jobbe for deg og samtidig utvikle seg i kjent rollespill-form. AoW2 gjør enda en ting litt forskjellig fra Civilization-spillene og Master of Magic; det innfører en historie som fungerer som et rammeverk for de forskjellige scenariene. Spillet kan nok bli litt slapt og kjedelig til tider, men likevel er AoW2 vakkert og underholdende, og fungerer som et fint supplement til enhver strategispillers samling.

Og slik begynte historien
Spillets historie finner sted flere århundre før det originale spillet. Du, trollmannen Merlin, blir reddet fra den sikre død av Gabriel, den aldrende tilsynsmannen for "the Wizard's Throne". Et knippe slemme trollmenn har forlatt trollmennenes sirkel, på jakt etter makt og rikdom for seg selv. Det hele ender i en magisk konflikt, som naturligvis må løses. Spillet støtter seg til de syv magiske elementene; ild, vann, luft, liv, død og kosmos. Innenfor hvert element vil du finne flere scenarier du må spille igjennom, hvor du innenfor hvert enkelt vil finne en rivaliserende trollmann som mestrer det spesielle magiske elementet. Du kan selv spesialisere deg innenfor en magi, og ettersom du gjør ferdig et scenario, kan du ta med deg de trylleformlene du har lært deg til det neste. Straks du entrer et nytt domene, må du likevel begynne på nytt og lære nye trylleformler. Spillet kommer i en pen eske som ligner litt på filmcovere der du må dra ut filmen (altså ikke åpne for å ta ut filmen), og kommer med en 165-siders manual. Innpakkningen og presentasjonen er pen, og manualen er nok et "must" for svært mange mennesker, ettersom spillet kan være ganske komplisert. Ettersom jeg har spilt ganske mange spill av denne typen, var ikke lesing i manualen så vesentlig for min del. Alt er veldig intuitivt; når du beveger muspekeren over en knapp, dukker det opp en tekst som forteller deg hva knappen gjør.

Straks installasjonen (på drøye 500 MB) er fullført, bærer det inn i de utrolig pene menyene i spillet. Alt beveger seg, logoen skyter ut et blått magisk lys, knappene er animerte og så videre. Det føles skikkelig magisk ut, og utviklerne har virkelig gått inn for å presentere spillet på en fortryllende måte. Introduksjonsfilmen er bra og informerende, men ikke spesielt enestående. Age of Wonders II kan spilles på tre ulike måter; singleplayer-kampanje, single-scenario, samt multiplayer. Når som helst har du muligheten til å spille et single-scenario, såkalt "skirmish". Her velger du kart, setter opp dine motstandere og velger den magien du vil spesialisere deg innen. Du har også mulighet til å tilpasse trollmannen din på den måten at du kan velge mellom goder og ulemper slik at du får en god maktbalanse. La oss likevel fokusere på kampanjen i spillet. Du spiller som sagt trollmannen Merlin som skal redde verden fra de onde trollmennene som har sluppet løs. Kampanjen er delt opp i 20 scenarier, hvor det første er en tutorial som hjelper deg å komme i gang. Den går gjennom grensesnittet i spillet og forklarer måten alt henger sammen på og hvordan spillet fungerer. Slikt setter jeg pris på, for å spille gjennom en slik tutorial er som å lese hele manualen baklengs og forlengs. Når sant skal sies, fungerer manualen hovedsaklig som et referanseregister på alle de trylleformlene og skapningene du finner i spillet. Kort sagt; tutorialen fikser biffen.