Alpine Racer 3

Alpine Racer 3 er basert på utforspillet som fra på arkademaskinene, og er dermed det nyeste spillet i serien. Serien er produsert av Namco og tar for seg flere sportsgrener, derav snowboard og slalom. Namco står bak flere suksesstitler som "Tekken", "Ace Combat" og "Time Crisis". Når det derimot angår Alpine Racer 3, er debuten på konsoll merkbar.

Alpine Racer 3 er uten tvil et typisk arkadespill som du kunne støtt på i en bowlinghall eller lignende. Spillet er veldig enkelt, og det tar kort tid å komme i gang med spillingen. Som navnet hinter til, handler dette spillet om å kjøre fort, forhåpentligvis fortest. Spillet har 5 forskjellige moduser å velge mellom. "Slalom", "Cross Race", "1 on 1", "Time Attack" og "Extreme Winners Cup". "Extreme Winners Cup" er hovedmodusen i spillet, og også den eneste måten å komme seg videre i spillet på. Her spiller du mot en motstander i såkalte "runder", en slags cup.

En pengesum blir gitt før du setter i gang i "Extreme Winners Cup". Disse pengene er nøkkelen til fremgangen. Dersom du vinner over motstanderen, blir du belønnet med mer penger og fortsetter videre til neste runde. Hvis du derimot taper, koster det penger for å få revansj. Pengene kan du også bruke til å kjøpe nytt utstyr og lignende. Hvor mye penger du får avhenger av hvor bra du har kjørt. Fall og kollisjoner trekker ned. Dermed må man spille med litt omhu og være litt forsiktig med hva en bruker pengene på. Har du ikke penger nok til å ta revansj er spillet ferdig.

Alpine Racer 3 begynner med utvalg av 7 personligheter og 3 baner. Ved å spille seg gjennom spillet i "Extreme Winners Cup", kan du få tilgang til flere. Spillet har opptil 8 personligheter og 9 baner. Hver personlighet har sin favorittsport; snowboard, slalom eller jet-ski. Noen av personlighetene behersker mer enn 1 sport. Dessverre blir mye ødelagt av de begrensede mulighetene. Det eneste du egentlig gjør i dette spillet er å svinge fra venstre til høyre. Saken blir ikke bedre av at du kun kan styre personlighetene i spillet med den analoge joysticken. På toppen av det hele finnes det ikke noen knapp til å bremse eller å skrense med.

Dermed blir hele spillbarheten ekstremt redusert. Utenom dette er en knapp satt av til et enkelt triks, hvis en i det hele tatt kan kalle det triks. Hver personlighet har forskjellige "triks". Om det så er å sitte i hockey, ta en stillestående salto eller en "half cab" (frontside 180). Med andre ord, mulighetene er veldig, veldig begrenset. Dermed er det bare å glemme triks, hopp, brems og kanting. Når du nærmer deg et hopp, tar personlighetene selv trikset, alt fra rodeo til en standard grab. Litt morsomt første gangen, enormt irriterende de ørten andre gangene. Det finnes til og med enkelte traseer hvor man ikke kan styre spilleren i det hele tatt, ikke en gang svinge. Dette er kanskje det mest plagsomme ved spillet, da det hele ender med at spilleren bare blir sittende og se på et nokså kjedelig show.

Mangelfullt
Alpine Racer 3 har som sagt 5 moduser du kan velge mellom. "Extreme Winners Cup" er den eneste modusen som sikrer spilleren fremgang. Alle de andre modusene spiller du for å havne på en såkalt "high score"-liste, akkurat som på arkademaskiner. Modusene er som følger:

• I "Slalom"-modusen er det satt opp porter. Spilleren har som oppgave å kjøre gjennom dem og komme fortest mulig ned banen.
  • "Cross Race" er nokså lik "Slalom", imidlertid uten nærvær av noen form for porter. Med andre ord er det bare å kjøre slik du vil, så lenge du kommer fort ned.
  • "1 on 1" er multiplayer-modusen i spillet. 2 spillere kan her kjøre mot hverandre på en av de tilgjengelige banene. Dette foregår ved "split screen" (delt skjerm).