Alpine Racer 3

Alpine Racer 3 er basert på utforspillet som fra på arkademaskinene, og er dermed det nyeste spillet i serien. Serien er produsert av Namco og tar for seg flere sportsgrener, derav snowboard og slalom. Namco står bak flere suksesstitler som "Tekken", "Ace Combat" og "Time Crisis". Når det derimot angår Alpine Racer 3, er debuten på konsoll merkbar.

For kjedelig
Alpine Racer 3 er veldig lett å sette seg inn i, men blir da dessverre også like fort kjedelig. Banene enkle, kjedelige og noen ganger overdrevne og usannsynlige. Spenningen omkring hva som venter rundt neste sving er borte. Brukergrensesnittet ser gammelt og kjedelig ut. Grafikken er heller ikke noe å skryte over, den er kantete og naken. I forhold til dagens nivå holder den ikke mål. De få bevegelsene til personlighetene er kunstig og det hele ser ikke så ekte eller imponerende ut. Bevegelser og effekter er så dårlige at virkelighetsfølelsen er helt borte. Spesielle effekter som sprutende snø, veivende armer og blodspor i snøen er helt utelatt i dette spillet. Banene er ifølge produsenten skissert etter satelittbilder av alpene. De byr på trange partier, og noen vide traseer, hopp og litt snøskred. Det er vel det meste.

Løypene er så kjedelige at du lærer de utenat på et blunk, derfor krever det ikke så mye tid før du kan gjennomføre spillet. Det virker som om det ikke har blitt lagt så mye arbeid i dette. Et annet merkelig moment er at toppfarten blir nådd nesten med en gang, og den holder seg der som regel. Dermed blir det heller ikke noen spesiell utfordring å oppnå stor fart. Musikk og lyd i spillet er likedan. På de fleste nye alpinspill er det musikk fra ordentlige artister, forholdsvis punk og hip-hop. Det er det mest brukte og passer best etter min mening også. Derfor blir synthesizermusikken på Alpine Racer 3 rett og slett helt feil. Den er ikke mye varierende heller. Kommentatoren er latterlig og irriterende. Han sier det samme ved hvert punkt i løypa. Han er rett og slett så gjentagende at du blir lei etter å ha spilt bare noen få baner.

Det eneste spor av litt taktikk dukker opp når det gjelder kjøp av utstyr. Det å kunne sette av penger til revansj, og utstyr er kanskje det eneste oppfinnsomme i spillet. Noe som skiller dette spillet fra andre spill er at dyreste ikke nødvendigvis er det beste. Det dyreste utstyret som du kan få tak i er i teorien dårligere enn det nest beste, derimot har den en boost funksjon som du kan bruke. Uheldigvis når spillbarheten er så enormt dårlig, kjører du antageligvis rett i et tre når du benytter deg av boost funksjonen. Når det beste utstyret koster dobbelt så mye som de nest beste, og kun er "bedre" når du benytter deg av boost, er det kanskje like greit å droppe de. Ganske unyttig med andre ord. Å spille dette spillet er som å gå tilbake i tid når det angår utvikling. Dette holder ikke mål. Spillet er ikke for entusiaster av idretten selv, men for skikkelig Playstation-nerder som gleder seg ved å gjennomføre hvert eneste spill de kommer borti.

De nyeste alpinspillene er først og fremst basert på ekstremsport. Da er ofte konseptet å gjøre spillet så ekstremt og fritt som mulig. I Alpine Racer 3 derimot, kjører du rett ned, "hopper" på store hopp, og tar ingen triks etter egen vilje. I tillegg er det veldig begrenset hvor du har lov til å kjøre også. Mange spill tillater gjerne spilleren å kjøre litt utenfor traseene, som gjør det mer spennende. Alpine Racer 3 tillater ingenting av dette. Banene er trange og det er høye gjerder på sidene. Noen ganger er banen så trang at de skarpe svingene blir så å si umulige, ettersom du ikke kan bremse eller skrense. Mange leter vel etter et spill som gjør at du begynner å klø i beina etter å dra på en skikkelig fjelltur. Dette spillet gjør bare at du begynner å klø i fingertuppene av irritasjon og vil bytte det i et annet. Dette blir garantert ikke en hit, ettersom spillergleden er så liten. På toppen av det hele er musikken også ganske dårlig. Etter å ha spilt knallsuksesser som SSX og SSX Tricky blir Alpine Racer 3 en veldig kjedelig og skuffende opplevelse. Spar heller pengene, for dette er absolutt ikke verdt pengene. Er du ute etter et godt vinterspill bør du vente, eller finne noe annet i spillhyllene. Dette holder ikke mål.