Alpine Skiing 2005

Det finnes lite som er vakrere enn synet av snødekte fjellheimer på en skyfri dag. Den endeløse mengden av snøkrystaller får noen og enhver til å tenke på evigheten. Nok om det - la oss ete virtuell snø.

Lett å kontrollere
Når man på normal vanskelighetsgrad må bomme på hele fire porter for å bli diskvalifisert, gir det et godt bilde på hvor arkadepreget tittelen er - selv om man kan skru på en egen simulasjonsgrad. At portene er overdrevet tilgivende, gjør at den ekte alpinfølelsen egentlig aldri er til stede. Dette hemmer spillets, for ikke å snakke om sportens, underholdningsgrad endel. Kontrollene i spillet er bra utformet. På PlayStation 2 svinger man fra side til side med de analoge spakene, setter seg i full hockey med kryss, og skrenser med skulderknappene R1 og L1. I PC-versjonen styrer man hovedsaklig med piltastene. Sensitiviteten i svingingen er muligens noe høy, spesielt i PlayStation 2-versjonen. I begynnelsen er ikke sporvalg det viktigste elementet. I motsetning til virkeligheten, kan man til en viss grad klare seg lenge med å svinge rundt portene på måfå. Dette forandrer seg selvsagt ettersom man kommer videre i karrieremodusen, og noen vil nok kanskje se positivt på en slik innlæringsperiode.

Lyd og bilde
Rent lydmessig stiller Alpine Skiing 2005 midt på tabellen. Utviklerne skryter av direkte kommentering fra sine to engelsktalende kommentatorer. Akk, hadde det da bare vært noenlunde godt utviklet. Kommenteringen er mildt sagt en flause - med endeløse gjentagelser, så vel som hodeløse bemerkninger i tide og utide. Ærlig talt burde kommentatorene heller uteblitt, siden de ikke hadde bedre kort på hånden. Den monotone menymusikken fungerer til sitt formål. Ellers er lydeffektene også helt på det jevne. Skrenselydene og lyden av ski mot snø, høres riktig nok realistisk ut, men lyden av vinden som river og sliter i kroppen, er nærmest fraværende, noe som svekker fartsfølelsen en tanke. Dersom noen skulle være i tvil - repeterende publikumsrop er heller ikke en linje jeg vil anbefale utviklere å følge.

Hvordan er så den visuelle opplevelsen i Alpine Skiing 2005? I PC-versjonen er grafikken absolutt bra. Alpinutøveren er pent detaljert, med behagelige og glatte teksturer. Selve animasjonene på utøveren kunne vært en tanke bedre, men animasjoner på blant annet trær er med på å gjøre bakkene mer levende. Til forskjell fra Ski Racing 2005, er også tilskuerne forholdsvis pene å se på. For øvrig gir landskapet deg en følelse av å være i de store fjellområdene som besøkes i verdenscupen, noe konkurrenten aldri helt klarte å overbevise om. Til tider kan den nydelige utsikten ta pusten fra deg. PlayStation 2-versjonen er heller ikke dårlig visuelt sett. Selvsagt er den ikke like god som i PC-versjonen, men i forhold til hva man kan forvente av PlayStation 2-maskinen, er det visuelle en av spillets sterkeste sider på begge konsollene.

Flerspillerdelen i spillet er meget bra, dersom man bare ser på antall valgmuligheter. I PlayStation 2-versjonen kan man spille med opptil tolv spillere i karrieremodusen, noe som er imponerende. Den samme muligheten finner man i PC-versjonen, i tillegg til spill over Internett og lokale nettverk. Disse valgmulighetene burde i seg selv være basis for flere timer med underholdning – noe det til en viss grad er. Men gameplayet setter naturlig nok sine egne begrensninger. Det kan riktignok være underholdene med hurtig og actionpreget gameplay i en kortere tidsperiode, men man føler hele tiden at man holder på med en avart av alpinsporten. Sammenligner man med Ski Racing 2005, vil man nok ha størst glede av flerspillerdelen i Alpine Skiing 2005, men kun på grunn av det faktum at den er minst dårlig. Det er snakk om å velge mellom to onder.

49Games har med Alpine Skiing 2005 beveget seg ut på glattisen. Selv om spillet er et hederlig forsøk på å skape god underholdning av alpinsporten, er resultatet et langt stykke unna toppen. I løpet av prosessen med å lage spillet, har selve følelsen av å kjøre alpint forsvunnet. Stort sett tragisk løypeoppsett og urealistisk kjørefølelse er to hovedmomenter som går igjen. For utenforstående er dette to nøkkelmomenter for et varig og underholdende gameplay i denne sjangeren. Spillet har en god karrieremodus med mange og varierte valgmuligheter som til en viss grad redder noe spillets ære. Forskjellene mellom PC- og PlayStation-versjonene begrenser seg omtrent til det visuelle, samt deler av flerspillerdelen. Dersom du er på jakt etter et actionbasert arkadespill med ski involvert, kan spillet i beste fall gi deg god underholdning. Dersom du er ute etter en realistisk alpinopplevelse, anbefaler jeg deg ikke bare å styre unna portene – du bør styre unna spillet.