Amnesia: A Machine for Pigs er rett rundt hjørnet

Blir det like skummelt som forgjengeren?

Oppfølgeren til det superskumle førstepersonsspillet Amnesia: The Dark Descent skulle egentlig ha blitt lansert i oktober i fjor, men utviklingen endte opp med å ta mer tid enn planlagt. Nå er endelig målet i sikte, og Amnesia: A Machine for Pigs har fått en lanseringsdato.

Om du har nerver av stål og ikke frykter mareritt og det som verre er, kan du huke av den 10. september i kalenderen. Da lanseres spillet på en rekke digitale distribusjonstjenester, inkludert Steam, GOG og Desura. Utviklerne vil dessuten selge spillet gjennom Humble Store, og da får du både tilgang på en nøkkel som kan aktiveres gjennom Steam og en DRM-fri kopi som du har full kontroll over selv.

I likhet med originalspillet er Amnesia: A Machine for Pigs et førstepersons grøsserspill av den bekmørke typen. Handlingen foregår i 1888, og følger den rike industrialisten Oswald Mandus som har klart å karre seg tilbake til London etter en katastrofal ekspedisjon til Mexicos indre. I feberfantasiene sine drømmer han om en eldgammel, mystisk maskin, og det viser seg at de skremmende drømmene er mer ekte enn han tror.

Trailer fra spillet.

Grøss fra Dear Esther-skaperne

Selv om originalskaperne av Amnesia er involvert i utviklingen av spillet, er det Dear Ester-skaperne The Chinese Room som står for hovedjobben denne gangen. Da spillet ble utsatt i fjor, fortalte sjefsdesigner Dan Pinchbeck dette om prosjektet deres:

– Det sentrale konseptet bak Amnesia: The Dark Descent var å sette spillerens opplevelser i fokus, og dette tar vi vare på i A Machine For Pigs – den følelsesladde reisen som tok deg med på en berg-og-dal-bane-tur bestående av frykt, desperasjon, ensomhet, vemmelse og redsel er fremdeles i fokus. Samtidig har vi gjort enkelte endringer for å gi spillet en ny vri. Vi ønsker at spillerne skal ha en veldig annerledes opplevelse, men på samme tid vil A Machine For Pigs også føles som et ekte Amnesia-spill.

Vi vet ikke nøyaktig hva de originale skaperne jobber med, men på bloggen deres kan man finne mange hint om prosjektet. At spillet blir en interaktiv grøsser er det for eksempel liten tvil om.

Les også: Anmeldelse av Amnesia: The Dark Descent
Les også: Intervju med Frictional Games før annonseringen av Amnesia: The Dark Descent

Siste fra forsiden