Amnesia har tjent inn ti ganger utviklingskostnadene

Skrekkdesigneren hinter samtidig litt om neste prosjekt.

– Det er over et år siden vi idet hele tatt tenkte på piratkopiering. Med salgstall så sterke som dette ser vi ikke nødvendigheten i å nevne det med mer enn to linjer i dette blogginnlegget, så bare drit i det.

De få linjene Amnesia: The Dark Descent-designeren Thomas Grip gidder å vie til piratkopiering av spillet taler nesten for seg selv. I et blogginnlegg publisert mandag oppsummerer Frictional Games-grunnleggeren nemlig hvordan ståa er nå, over to år etter at studioet slapp skrekkspillet.

Grip og co. kan gni seg godt i hendene. Siden lanseringen har Amnesia: The Dark Descent faktisk tjent inn over ti ganger utviklingsbudsjettet på 360 000 amerikanske dollar.

– Ta den, investorer vi snakket med i 2009!, skriver Grip.

Grufulle Amnesia ga mange en skrekkopplevelse de sent vil glemme.
Grufulle Amnesia ga mange en skrekkopplevelse de sent vil glemme.

– Vet ikke presise salgstall

Den helt presise salgsfiguren skal dog være litt vanskelig å finne frem, mye på grunn av Amnesias deltakelse i Humble Indie Bundle- og Potato Sack Bundle-promoene der man kan betale så mye man selv ønsker. Inkludert salget fra disse pakkene har Amnesia: The Dark Descent solgt 1,4 millioner kopier.

Etter litt rask matte anslår Grip at om man regner med at to tredjedeler av de som kjøpte indiepakkene eide Amnesia fra før gir det et tall på 920 000 solgte kopier, men påpeker at dette i så fall er det laveste antatte salgstallet.

Samtidig selger spillet faktisk bedre nå enn det gjorde tre måneder etter lansering. Om lag 10 000 kopier selges i måneden.

Mørke, dystre områder kjennetegner Amnesia.
Mørke, dystre områder kjennetegner Amnesia.

Grip snakker også litt om fremtiden, og forteller at Amnesia-oppfølgeren A Machine for Pigs, som Dear Esther-utvikleren thechineseroom jobber med, ligger bra an. Samtidig lokker han med Frictional Games nye superhemmelige prosjekt som etter planen skal komme i 2014. Foreløpig er ikke Grip raus med informasjon, men kan slå fast at det er snak om nok et skrekkspill i førstepersons perspektiv.

Han kan også avsløre at det var flere ting i Amnesia som ikke levde opp til planene.

– En av de tingene jeg var mest misfornøyd med i Amnesia var at vi aldri greide å levere noen dypere tema, det var mer som en overfladisk grøsserfest. I det neste prosjektet ønsker vi å endre på dette og virkelig få frem et tema, skriver Grip.

Om Grip og co. makter å lage det spillet de ønsker denne gang får vi forhåpentligvis se i 2014.

Les også: Amnesia: A Machine For Pigs utsettes til neste år
Les også: Refleksjon: Ikke glem skrekkspillene

Kommentarer (19)

Forsiden akkurat nå

Til toppen