Amped 2

Vinteren er her og det er snart på tide å hente ned ski og brett fra loftet. I tide til snowboardsesongen har Microsoft gitt oss snowboardere den perfekte gaven: Amped 2. Spillet gir snøbrettkjørere akkurat det de lengter etter. Med mindre du står på fjellet og fryser kommer du ikke nærmere bakkene enn i dette spillet.

Snøbrettsesongen nærmer seg med stormskritt på den nordlige halvkule og det merkes. Ikke bare ved at det snør og er kaldt, det er også nå årets snøbrettspill melder sin ankomst. Første utgave av Amped kom sammen med Xbox ved lansering for omtrent to år siden. Nå er tiden inne for å kose seg med spill nummer to. Amped 2 har nemlig endelig, etter lang ventetid, ankommet butikkhyllene. Det er på tide å varme opp til snowboardsesongen. Amped 2 på Xbox er den perfekte oppvarminga.

Det første du møter på når du setter inn spillet i Xbox-en er den påkrevde, standard filmsnutten. Introfilmer i spill som dette er sjelden originale, ikke dermed sagt at de er dårlige. I filmklippet får du se de samme proffene du senere møter i digitaliserte versjoner i spillet. Det er tydelig at snøbrettkjøring har utviklet seg siden forrige spill, det ser vi allerede i introfilmen. Vi merker også mye til det i selve spillet. Gigantiske hopp og høye pipes har tidligere vært greia i snowboard. De siste åra har sporten utviklet seg til å bli mer og mer lik skateboard. Det går i rekkverk og kanter mye mer enn tidligere. Triks som oppsto på gata har funnet sin vei til fjellet, og til Amped 2. Kombinasjonen av rullebrett og snøbrett, gata og fjellet, gjør spillet enda rikere og enda mer innholdsrikt enn før.

Banene i Amped 2 ligger på en rekke forskjellige fjell, en del av dem modellert etter fjell fra den virkelige verden. Du begynner lengst ned på fjellene i starten av spillet. Her i barnebakkehøyde skal du løse en rekke oppgaver. Oppgaver som etter hvert kan føre til at du får åpnet for nedfarter som ligger høyere opp i anlegget. For de som har spilt det første Amped vil oppgavene være kjent. Du skal samle sammen poeng ved å gjøre forskjellige knep i bakken. Det er to forskjellige typer poeng: vanlige trikspoeng og mediepoeng. Den første typen samles opp fra alle triks du gjør på veien fra topp til bunn. Mediepoeng derimot samler du kun om du gjør triks i nærheten av en fotograf. Fotografer står strategisk plassert rundt i bakken.

Ved å klare satte mål for trikspoeng og mediepoeng åpner du nye typer oppgaver. Ved å løse de forskjellige oppgavene oppnår du også at verdensrangeringen din stiger. Det er jo nettopp det du vil, å ha en så høy rangering som mulig, aller helst vil du bli best i verden. Etter hvert som du løser basisoppgavene skal du vise deg fram for sponsorer og fotografer eller kjøre mot profesjonelle snøbrettkjørere. Ved å klare oppgaver får du også flere ferdighetspoeng, disse kan du fordele slik at du kan kjøre fortere, hoppe høyere, balansere bedre og så videre. Alle ting som er viktige for at du skal klare de mer kompliserte oppgavene lenger ut i spillet.

Sponsorer har visse typer triks de liker bedre enn andre, for å få dem interessert i deg er det viktig at du oppfyller sponsorenes ønsker. Ønsker de å se heftige "airs" eller "tweaked grabs" nytter det ikke å komme med kjipe triks dratt på en liten, puslete rail. Fotografene er også en ganske sær gjeng. Skal du få dem fornøyd må du kjøre en løype de har lagt opp for deg. Løypa er vist ved hjelp av blinker du skal kjøre gjennom. Blinkene kan sveve både høyt og lavt og det krever ikke rent lite for å nå en del av dem. Ikke bare skal du klare å komme deg innom alle blinkene, du må gjøre fantastiske, stilfulle triks samtidig. I det hele tatt noen tidvis meget vanskelige oppdrag. Etter du har slitt med å gjøre sære sponsorer og masete fotografer fornøyd er det på tide å leke seg litt. Da skal du nemlig kjøre sammen med en proff. Han eller hun vil gjøre en rekke triks på gitte steder. For å slå proffen må du gjøre et bedre triks på samme sted.