Anarchy Online: Alien Invasion

Etter å ha vendt blikket innover - både i seg selv og i fantasiens verden - med Shadowlands, er det science-fiction som igjen er hovedtema. Invasjon fra romvesener, byer kontrollert av spillerne, butikker styrt av spillerne og en stor mengde med nye våpen og klær er hovedingrediensene.

For deg som aldri har spilt eller lest om Anarchy Online, anbefaler vi deg å lese omtalen av Anarchy Online og omtalen av Shadowlands først.

Nesten metropolis
Alien Invasion introduserer byer bygd og opprettholdt av spillere selv. Store guilder (organisasjoner) legger mye tid og penger i å ha en stor by med mange fordeler (bygninger) for spillerne i guildet. Byen består av flere forskjellige bygninger, som for eksempel basseng, møterom, radartårn og ECM-tårn. Noen bygninger er der bare for å se pene ut, mens andre har funksjoner forbindet med romvesenene. Radartårn sier fra når det er romvesener på vei. ECM-tårnet gir deg mulighet til å tiltrekke deg romvesener når du ønsker, eller det kan beskytte byen mot å bli angrepet.

Det sosiale med Alien Invasion for guilder er at man nå har en by hvor man samler seg. Når romvesenene angriper, er det ofte opp mot 50 spillere som er der for å forsvare fra vår guild. I tillegg til å samarbeide om å drepe romvesener, er det moro å se kamerater fra guilden oftere enn før. Tidligere var det sjeldent mer enn en håndfull personer samlet på samme sted. Alien Invasion har ført guilder mye tettere sammen.

Romvesenes ABC
Fremgangen i et angrep fra romvesenene er ganske enkel. Man blir varslet om aktivitet fra romvesenene via radartårnet. Spillerne i guildet samler seg i byen, grupper seg sammen, får buffs fra hverandre, og de gjør seg klare. Buffs er evner spillere har til å gi andre tidsbegrensede fordeler. Romvesenene kommer i store klynger, det er ikke som i gamle dager hvor det var 3-4 monstre om gangen på det mest ekstreme. Her er det opptil 50-60 i bølger som bokstavelig talt tramper inn over forsvarerne.

Utfallet vil endre seg, alt etter hvordan spillerne klarer å forsvare byen mot romvesenene. Hvis man er overlegen i styrke mot romvesenene, vil de ganske fort trekke seg tilbake og du står igjen mot en enslig general. Hvis du ikke er så sterk, vil romvesener komme i mange bølger før de enten har tatt knekken på alle forsvarerne eller en gitt tidsfrist er gått ut. Generalen er et sjefsromvesen som spillerne må beseire for å kunne borde romskipet. Her inne er det seriøst tøffe romvesener som ikke står tilbake for å gi deg en rett venstre ut igjen. Har man dyktige, og mange nok spillere med seg, er det stor sjanse for å komme seg fram til "sjefsrommet". Her starter du med å drepe en lavrangert pilot, og går opp i rankene helt til du møter flåteadmiralen. Når du dreper admiralen gir den fra seg endel godsaker som er veldig ettertraktet blant spillerne.

Selv om gangen i angrepet er veldig enkel, er det ikke alltid det går like bra. Er man uheldig og får litt flere romvesener på nakken enn man er kar til å håndtere, tar det ikke lang tid før du ligger på bakken. Intensiteten og farten på disse angrepene er av en helt annen grad enn det vi er vant med tidligere i Anarchy Online. Før var det gjerne en stor gruppe spillere som skulle drepe ett kraftig monster. Nå er det gjerne like mange romvesener, om ikke langt flere, som kommer ens ærend for å gi deg juling.