Førsteinntrykk

Anarchy Online: Shadowlands

Funcom slapp storspillet Anarchy Online (fra nå av AO) for over to år siden. Som de fleste andre MMORPG-titler ble det slaktet nedenom og hjem av de fleste. Spillet var så fullt av feil at det var til å gråte av. Undertegnede var selv med i betaen av spillet, og alt fungerte bedre der. Etter spillet ble sluppet var det kroken på døra for mange spillere rett og slett fordi AO ikke var spillbart. Mange tror enda at spillet er slik, men det er ikke sannheten i det hele tatt. AO har nå vokst i mer enn to år, og er blitt et utrolig pent spill. På grunn av MMORPG-titlene sin natur kan det aldri bli helt ferdig, men det er vel kanskje litt av sjarmen.

Funcom har i ettertid sluppet en såkalt ”boosterpack”, eller oppgraderingspakke om du vil. Notum Wars (fra nå av NW) kan nesten ses på som en stor patch. Forskjellen er at du måtte betale for den. Nå har endelig Funcom sluppet ekspansjonen som vi alle har ventet på. Shadowlands (fra nå av SL) så dagens lys offisielt den 9. september. Mange har allerede spilt i flere måneder på beta-serveren, men som med AO sin beta kan ikke dette sammenlignes med spillet etter utgivelsen. Dagene før utgivelsen var AO nesten ikke tilgjengelig i det hele tatt. Patch etter patch sørger for en nesten konstant nedetid på serverne. Nå som SL er sluppet opplever vi nok en gang disse barnesykdommene som også AO slet med i begynnelsen. Spørsmålet er, må vi vente i to nye år før SL blir spillbart?

Før vi kommer i gang
Til å begynne med var det store åpne sletter så langt som øyet kan se, eller skal vi heller si, så langt skjermkortet klarer å rendre. Verden var på plass, men innholdet lot vente på seg. Mange spillere hadde forhåndsbestilt SL, bare for å finne ut at ordren var blitt stoppet i tollen, slettet mystisk fra leverandøren sine hjemmesider, eller rett og slett bare aldri sendt. Gleden var derfor stor når kopiene begynte å komme fram i den ene postkassen etter den andre. Funcom lot det gå enda en stund før vi faktisk kunne installere og bruke disse kopiene, og når det endelig ble gitt klarsignal kom stormen av klager. SL slippes på to CD-plater og inneholder AO og NW i tillegg til ekspansjonen selv. Mange hadde fått tilsendt plater med riper, eller lim fra pakningen smurt utover. Skulle elendigheten aldri ende ta? De som hadde fått fungerende kopier ble stormet med forespørsler om å pakke ned og legge ut en kopi på privat FTP eller lignende. Personlig fikk jeg SL direkte fra Funcom et par dager etter alt dette oppstyret, og fikk dermed ikke kjenne vreden direkte på kroppen som så mange andre.

Vi hopper framover i tid, og SL skal installeres. Det anbefales å avinstallere AO først, da SL kommer med AO og NW uansett. Installasjonen tar tid, men bortsett fra det bør det gå smertefritt. Gamle innstillinger kan du kopiere over etter at installasjonen er ferdig. Når alt er ferdig skulle man ønske at det bare er til å sette i gang, men dessverre nei. En av ulempene med MMORPG-titler er at de må patches, og det ofte. Det er ved skrivende stund kommet litt over 100 MB med patcher til SL. Dette går relativt fort på en bredbåndstilkopling, men kan være slitsomt for den gamle oppringte aksessen (ISDN og modem). Patching er unnagjort, og reisen inn til SL er nå snart over. Etter å ha logget på som vanlig, velges en tom plass på kontoen og en ny karakter opprettes. Denne skal starte sitt liv i Jobe, eller Shadowlands om du vil. Jobe er byen som forbinder resten av verden med Shadowlands. Det er her din karakter virkelig har muligheten til å bli kraftig. SL åpner en masse dører, og leverer mye nytt innhold til AO. Noen dører stenges også, men alt i alt er det en massiv oppgradering fra vanlige Rubi-Ka (verdenen i AO). Før vi går videre og forteller om noe av det nye innholdet i SL tar vi turen innom de to nye yrkene som gjøres tilgjengelig i denne ekspansjonen.

Nye yrker
Shade og Keeper. Begge disse høres mer ut som navn fra et middelalderspill enn fra science-fiction verdenen til AO, men siden spillet allerede har blandet sverd og lasergevær blir ikke overgangen så stor som man kanskje skulle trodd. Shade kan ikke bruke konvensjonell beskyttelse, men benytter seg av spesielle tatoveringer for å øke sin beskyttelsesklasse (AC). Yrket er rettet mot snikmorderere, men i motsetning til agenter går det her i kniver og korte dolker. En Shade kan gjøre massiv skade med disse ellers så simple våpnene, men er da avhengig av overraskelsesmomentet. Du får endelig uttelling for å snike deg bak en fiende og bare kline til. I tillegg til relativt bra med skade har Shade en samling nanoer (magier om du vil) som svekker fiendene på lik linje med en Trader.

Traderen er fortsatt overlegen på dette feltet, men Shade kan bruke sine nanoer i tillegg til Traderen sine for økt effekt. Det er lagt stor vekt på samarbeid i SL, og etterhvert som du møter sterkere og sterkere motstand er det ikke lenger mulig å gå alene. Keeper er muligens rake motsetningen av Shade, og er hentet fra oldtidens paladin. Skinnende rustning og svære sverd. I tillegg til dette er vår helt fra lysets side utrustet med en rekke auras (som allerede er kjent fra blant annet Bureacrat og Engineer) som alle har til felles at dem hjelper Keeperen og teamet hans. For dem som ikke er kjent med begrepet aura så kan dette beskrives som et usynlig felt rundt den opplyste personen som enten gir økte krefter eller negative effekter. Også Keeper vil derfor være en viktig del av gruppen fra nå av.

Kommentarer ()

Forsiden akkurat nå

Til toppen