Sniktitt

Anarchy Online: The Notum Wars

For de som ikke kjenner til Funcom, dreier det seg om Norges største spillfirma, med om lag 80 ansatte innenlands. Anarchy Online er navnet på deres nåværende hovedprosjekt; et av verdens største og mest populære internettrollespill. Tusenvis av spillere er til enhver tid pålogget, og lever sammen med hverandre i en virtuell verden. Anarchy Online tilbyr spilleren stor frihet til å gjøre det han/hun selv har lyst til, om det måtte være å gå på bar og sosialisere, eller å danne seg sin egen politiske karriere. Spillet er lagt nesten 30 000 år fram i tid på planeten Rubi-Ka, og skiller seg dermed fra de fleste andre spill av denne typen, som pleier å bruke en tradisjonell fantasysetting. På Rubi-Ka er befolkningen delt i tre politisk.

Planeten styres av den monopolistiske korporasjonen Omni-Tek, som har sin base i hovedstaden Omni-1, men utenfor tettbebyggelsen raver store mengder rebeller. Disse har organisert seg i forskjellige grupper, og protesterer mot overmakten og rovdriften av arbeiderne. Men rebellene strides om hvordan kampen bør føres. Noen arbeider for en fredelig, diplomatisk løsning, mens andre mener terrorisme er den eneste veien å nå fram på. I tillegg til Omni-Tek og utbryterne finnes det dessuten også nøytrale, men de utgjør ikke mer enn ca. to prosent av befolkningen, og mislikes av de fleste på grunn av sitt påstått feige standpunkt. Det er nå snart ett og et halvt år siden originalspillet ble sluppet, og det er tid for en ekstrapakke.

Nye strategielementer
Presentasjonen begynte med visning av traileren som har vært tilgjengelig på nettet de siste dagene. Det dreier seg om en direkte platt sak, med en del karakterer som står og skyter på hverandre ved siden av et kontrolltårn. In-game alt sammen, og det blir ikke gjort noe forsøk på å dramatisere eller skape noen som helst form for spenning. Nuvel, i det minste hintes det til hva som er hovedattraksjonen denne gangen. Det er nemlig nå mulig å kontrollere landområder. Dette gjøres ved å plassere en innkjøpt "kontroller" i området.

Hele området tilhører da ikke bare den siden du tilhører, men også din "organisasjon" (som er Anarchys svar på klaner/guilds). For å beskytte kontrolleren kan du bygge ut ytterligere, med ulike "tårn". Disse kan ha forskjellige funksjoner. Enten gir de taktiske fordeler for deg og ditt lag, eller ulemper (av typen stor, fæl rakett) til motstanderne. Når et område først er befestet, skal det derfor vanligvis ganske mange spillere til for at man skal klare å erobre området. Dette for å sikre at det blir krig i full skala - spillerne må bruke organisasjonene for alt de er verd for å komme noen vei. Organisasjonslederen får en ekstra utfordring med utformingen av forsvarsverkene, både når det gjelder selve utplasseringen av tårnene, og når det gjelder hvilke tårn som skal benyttes. Tårnvalget får nemlig store konsekvenser for hvilke deler av organisasjonen som får nyte best av godsakene, ettersom spillerne har spesialisert seg på ulike fronter. Lederen blir dermed mer utsatt for kritikk enn før.

Det går etterhvert opp for meg at det strategiske systemet som ligger bak denne nye delen av spillet, har mye til felles med dagens sanntids-strategispill. Mulighetene er mange, og denne nye måten å spille Anarchy på, blir sikkert populær. Det at man kan kontrollere områder vil dessuten bidra til å synliggjøre konflikten - det vil bli lettere å se hvilken skål som veier tyngst, og flere vil grave opp stridsøksa. For å unngå at hele planetens overflate blir en eneste stor krigssone, har Funcom begrenset hvilke arealer som kan kontrolleres. Populære jaktmarker, for eksempel, er latt intakt. Det blir ca. 250 utnyttbare soner i spillet, og i tillegg til å være viktige statussymboler (spillerne kan smykke seg med titler som "Masters of ..." hvis de eier et område), tilbyr de også andre fordeler for spilleren. Det vil også begrense seg selv hvor mange av sonene som umiddelbart vil besettes, da kontrollerne (selve kjernene i disse "basene") koster. Rotteracet om de resterende, ledige arealene kommer nok til å motivere ytterligere til å gjøre en innsats for laget sitt.

Flere forbedringer
Av andre forbedringer vi fikk demonstrert, var den nye karakterskapingsprosessen et lite genitrekk. Gjennom noen enkle trinn kreerer du elegant din figur, velger side i konflikten, og ankommer planeten. Når du steger ut av romskipet, skritter du inn i en velkomsthall hvor det finnes en mengde NPC'er som kan forklare - og forundre - den uerfarne. Veteraner kan lett hoppe over mesteparten av denne innføringen. The Notum Wars inneholder dessuten bakkebaserte kampvogner og flygende transportmidler, som begge nok er velkomment nytt. Det innføres også et nytt system for stemmekommunikasjon, som visstnok skal kunne tilpasses akkurat slik du vil ha det - til og med med egne opptak. Dette ble ikke demonstrert, så nøyaktig hvordan det vil fungere, vet jeg ikke. Til slutt er det en del grafiske forbedringer, blant annet bedre vær- og himmeleffekter. Det blir spennende å se hvordan dette kommer til å fungere. Det ble ikke anledning til selv å prøve den nye strategiske delen, så jeg kan ikke garantere noe, men det hele så lovende ut. Ut over det ser dette imidlertid ikke ut til å bli noen overvettes innholdsrik tilleggspakke. Det kan synes som om dette først og fremst er et forsøk på å gjøre den store konflikten i spillet mer intens. Vi får se, når The Notum Wars fyller hyllene den 28. november.

Et helt annet spørsmål er hva som gjemte seg i den avdelingen vi ikke fikk se. Det nyeste prosjektet er fortsatt topphemmelig, men en nettfugl sang til meg om en mulig oppfølger til Den Lengste Reisen.

Forsiden akkurat nå

Til toppen