Anmeldelse

Animal Crossing

Animal Crossing kan vel betegnes som en livssimulator light –med dyr. Det hele begynner med at du står på terskelen til voksenlivet, og som alle unger må du til slutt ut av redet og prøve vingene dine. Din flytur var nok ikke av de mest planlagte, siden du ender opp på et tog uten penger eller et sted å bo. Barmhjertige sjeler tar seg av deg, og gjennom litt trekking i tråder får du kjøpt et lite hus til en billig penge. Det viser seg imidlertid fort at livet på egne ben ikke alltid er en dans på roser, det må jobbes for å få betalt ned lån og ha penger til det livsviktige, stilige interiøret.

Jobb, jobb, så får du en ..?
For å finansiere ditt nye liv må du altså tjene penger. I begynnelsen får du deltidsjobb i byens butikk, noe som fungerer som en liten innføring til spillet. Gjennom ulike oppdrag du gjør for arbeidsgiver Tom Nook, får du tips om hvordan du best lykkes i Animal Crossing. Det lønner seg her, som ellers i livet, å være snill, for lykken står den kjekke bi. Vær en god venn og gi den hjelpen du kan, du blir gjerne belønnet rikelig. Det er også verdt å ta en tur innom søppelplassen eller politihuset for å se etter gjenglemte ting, de kan du fritt ta med deg hvis du påstår at det er ditt. Hva med å grave opp fossiler og andre spennende ting, kjøpe ting av omreisende handelsmenn for å selge videre, fiske eller plukke frukt? Ting du får tak i kan selges i butikken, og vips har du kontanter. Hver by har én frukttype fra begynnelsen av, og med frukt som med ting er det sjeldne (altså fremmede) mer verdt enn det lokale.

Frukttrær kan du plante hvor du vil i byen din. Du har imidlertid ikke tilgang til den eksotiske frukten uten videre, den selges kun etter en tid i butikken. Vil du ha tilgang til den før, må du dra til en venns by for å hente den. Det fører oss til et av mange spennende moment i Animal Crossing: Reising. Er du av de eventyrlystne og har en venn som også har spillet, kan du dra på besøk til hans by. Sett minnekortet hans i GameCuben ved siden av ditt, og så er du klar til å dra på vift. En liten togtur senere kan du fråtse i hans frukt. Gå gjerne en tur i butikken og kjøp opp alt de har, slik at kameraten din ikke får kjøpt noe mer den dagen.

Noe av det spesielle med Animal Crossing er nemlig at alt foregår i sanntid. Er klokken 11:55 den 28. september i virkeligheten, er den også det i spillet, og et døgn varer i 24 timer. Både årstiden og været skifter, og merkedager kommer og går. Det er med andre ord lagt opp til litt spilling hver dag over lang tid. Butikken har åpningstider og kun et antall ting til salgs hver dag. Uansett hvor tom butikken måtte være, blir det ikke fylt på før dagen etter. Utvalget endres dessuten hver dag, så ser du noe du liker er det ingen grunn til å nøle. Neste dag kan det være for sent. Har du to minnekort i GameCuben med hver sin by, skal du ikke bli forundret om innbyggerne flytter litt på seg fra den ene byen til den andre. Forandring fryder jo som kjent, og å flytte er populært.

Animal Crossing GC GC

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 24. september 2004
  • Plattform: Nintendo GameCube
  • Utgiver: Nintendo
  • Utvikler: Nintendo

Kommentarer (12)

Forsiden akkurat nå

Til toppen