2014 FIFA World Cup Brazil

Middelmådig fotballfest

VM-spillet er omtrent like bra som Norges landslag.

Datoen er 13. juli 2014. Stedet er Rio de Janeiro, nærmere bestemt Estádio do Maracanã. Det er tid for fotball-VM i Brasils siste dag. Norge har tatt seg helt til mesterskapets siste kamp på bekostning av store favorittnasjoner som Spania, Italia og vertsnasjonen Brasil. På andre siden av banen står en annen overraskelsnasjon; Russland.

Ingen av lagene har klart å finne nettmaskene i løpet av de 120 minuttene som er spilt. Det hele ser ut til å ebbe ut i fotballens russiske rullett; straffekonkurranse. Kampen er på overtid av andre ekstraomgang, og Norge har ballen godt inne på Russlands banehalvdel. Mohammed «Moa» Abdellaoue slår en stikker til Alexander Søderlund mellom russernes midtstoppere. En mot en redder den russiske keeperen det første skuddet, men på returen slår Søderlund tre russere i hodeduell og får kranglet ballen i mål. Norge er verdens beste fotballnasjon, og kaptein Brede Hangeland kan løfte trofeet som beviser det, mens det er spanske tendenser i Norges hovedstad.

Underlige forskjeller

Noe slik vil nok hverken jeg eller du som leser oppleve i vår levetid. Heldigvis gjør EA Sports det mulig for oss å skape øyeblikkene selv, med fotballspillene som kommer ut i forbindelse med hvert EM og VM i fotball. Om en drøy måned starter fotballfesten i Brasil, som kjent uten norske spillere involvert. Dermed skulle en tro at fotballinteresserte nordmenn flest vil sette pris på å i det minste kunne simulere nasjonens beste menn i et mesterskap.

Jeg liker i hvert fall å få muligheten, men jeg kunne også fint klart meg uten når det er utført som i 2014 FIFA World Cup Brazil.

Alle er kjent med at EA lager et nytt spill i sin fotballserie hvert eneste år. Den seneste utgaven, FIFA 14, er et meget solid spill på de aller fleste områder. Det er derfor underlig er at kvaliteten på VM-spillet er så langt fra hovedspillet som det er.

Grafikkmessig ser spillet fullstendig utdatert ut. VM-spillet kommer riktignok bare ut på PlayStation 3 og Xbox 360, men vi må likevel flere år tilbake i tid før grafikken var på det nivået årets VM-spill presenterer. Spillerne er helt uttrykksløse til en hver tid. Jeg skal ikke komme her å påstå at spillerne i FIFA 14 ser ut til å ha verdens bredeste følelsesregister de heller, men det går i det minste an å skimte en skuffet mine om de bommer på mål. Publikum har aldri sett spesielt bra ut i denne serien, men også her tar VM-spillet noen grandiose skritt bakover.

Det er noe knotete ved å manøvrere spillerne, selv om både VM-spillet og FIFA 14 benytter seg av samme fysikkmotor. Kombinert med tilsynelatende dårligere ballkontroll er det meget fort gjort å miste ballen.

I tillegg føles landslagsspillerne fra 2014 FIFA World Cup Brazil mye stivere enn hvordan de føles i FIFA 14. Det er noe knotete ved å manøvrere spillerne, selv om både VM-spillet og FIFA 14 benytter seg av samme fysikkmotor. Kombinert med tilsynelatende dårligere ballkontroll er det meget fort gjort å miste ballen. Det er i det hele tatt vanskelig å spille på den måten man vil, uansett om man forsøker seg på tiki-taka eller en mer direkte stil.

Dessuten virker de datastyrte spillerne direkte trege i oppfattelsen, og lar løse baller enkelt sprette forbi uten å reagere. Den økte intelligensen som ble innført i FIFA 14 er tydeligvis lagt igjen i garderoben. Medspillere kan titt og ofte finne på å stanse løpene sine, løpe inn i og i veien for hverandre eller ikke klare å forutse en situasjon hvor de kunne vunnet ballen tilbake fra en motstander.

Spill alt eller bare litt

VM-spillet handler naturligvis om å spille seg gjennom verdensmesterskapet. Du kan velge å starte direkte i gruppespillet eller starte karrieren hele to år før kvalifiseringen begynner, og spille alle vennskapskampene i tillegg. Vennskapskamper er vanligvis noe unødvendig herk, men i 2014 FIFA World Cup Brazil har det faktisk et formål utover å gi levetid til spillet. Prestasjonene i kampene gir nemlig større utslag i ferdigheter enn i moderspillet. I tillegg har EA lagt til en artig funksjon jeg håper å se i framtidige FIFA-spill. Før hver eneste kamp kan man spille en treningsøkt. Her kan du velge fire spillere og kjøre de gjennom en økt som øker ferdigheter som fart, skudd, pasninger også videre. Samtidig kan spillerne gå ned i ferdigheter om de presterer dårlig i en kamp.

Treningsøktene er et utvalg av minispillene man leker seg i mens en kamp laster. Ved å kjøre disse treningsøktene økes spillernes ferdigheter, og man kan tilpasse spillerne sin stil ved å gjøre spillerne raskere, mer pasningsikre eller gode hodespillere. Samtidig er det viktig å sørge for at spillerne er i best mulig form når VM-sluttspillet starter.

Spesielt godt fungerer treningsøktene i spillets «Be a Pro»-modus, eller «Captain Your Country», som modusen heter her. I denne modusen starter du som en ung, nykommer på landslaget. Til å begynne med er man nummer 46 på lista til landslagssjefen, og målet er å kjempe seg til en plass i den noe slankere troppen som får dra til Brasil, aller helst med kapteinsbåndet rundt armen. Den eneste måten å komme dit er å prestere i kampene som leder mot fram sluttspillet. Jevnlig kuttes lista og er man under streken der saksa klipper er eventyret over. Dette gir alle kampene en ekstra mening og incentiv til å spille vennskapskampene.

«Seasons»-modusen er også med for de som foretrekker å spille mot andre spillere over nettet. Forskjellen er at divisjonene her er forkledd som de ti VM-arnenaene. Man spiller ti kamper på hver stadion og må få nok poeng i løpet av disse for å komme videre til neste arena, og kanskje helt til Estádio do Maracanã i Rio de Janeiro.

Det er også en modus hvor man spiller VM-sluttspillet mot andre spillere på nettet. VM-gruppen settes sammen av lagene motstanderne dine bruker ettersom du spiller mot dem. Med andre ord starter man i en tom gruppe, som fylles opp med et lag for hver kamp. Etter dine tre kamper får de tre andre lagene to poeng hver for sine innbyrdes uavgjortresultater. Modusen blir en slags hybrid mellom flerspiller og enspiller, men det er løst på en god måte.

Skorter på detaljene

I tillegg til knotete mekanikker er det detaljene, eller snarere mangelen på dem, som trekker dette spillet ned. Er man landslagstrener i FIFA 14, har man tilgang til å sette sammen lag fra samtlige spillere fra den nasjonen som er i spillet. I 2014 FIFA World Cup Brazil har man bare 46 spillere å velge og vrake i per nasjon. Hadde EA bare lagt inn den samme databasen som i FIFA 14 hadde det løftet realismen ved det å være en virtuell landslagstrener ganske mange hakk.

Ingen landskamp er komplett uten nasjonalsanger før avspark, men i kampene før selve VM-sluttspillet spilles det ikke så mye en tone før dommeren blåser igang kampen. I tillegg har jeg sett eksempler på at draktsett ikke har vært korrekt gjengitt. Dette har ikke så mye å si for spillopplevelsen som sådan, men det vitner om at EA ikke akkurat har prioritert store pengesummer og sine beste folk til dette spillprosjektet de vil at vi skal betale fullpris for.

Når man kommer til sluttspillet tar riktignok detaljnivået seg opp betraktelig. Da er det tid for begge lands nasjonalsanger og maskoter som holder flaggene til landene som spiller. De norske supporterne får til og med vikinghjelm på hodet! Stadionene som skal brukes under mesterskapet er godt gjengitt og før kampstart flyr kameraet over stadion, og gir flotte panoreringer av publikum. Disse sekvensene hadde sannsynligvis gjort seg mye bedre på de nye konsollene, med deres ekstra kraft og evne til å vise publikum som mer enn bare firkantet grøt.

2014 FIFA World Cup Brazil er ganske langt unna å være like bra som moderspillet. Knotete fysikk og mekanikker ødelegger for flyten og kontrollen man kan ha i FIFA 14. Det kan da ikke være verre enn å bruke det forrige FIFA-spillet som utgangspunkt, endre noen teksturer, fjerne og legge til noen modi og noen stadioner for å lage et ålreit mesterskapspill?

Kanskje ødelegger EA litt for sitt eget spill når de tilbyr en vel så solid opplevelse som landslagssjef i FIFA 14? Treningsøktene før hver kamp er et positivt element, men jeg kan like gjerne spille «Manager Mode» i moderspillet, hvor jeg nesten har mer kontroll som landslagssjef, enn i dette spillet hvor jeg ikke trenger å tenke på et klubblag i tillegg.

Når det ikke legges ned mer innsats enn det gjør, er det kanskje like greit å gjøre mesterskapspillene til nedlastbart innhold til hovedspillene, slik det ble gjort med EM-spillet for to år siden.

Som Norges fotballandslag, skaper 2014 FIFA World Cup Brazil positivitet og forhåpninger når det glimter til på sitt beste. Men når svakhetene skinner gjennom, er det aldri mer enn en middelmådighet. Jeg håper virkelig sommerens fotball-VM blir bedre enn dette.

5
/10
2014 FIFA World Cup Brazil