18 Wheels of Steel: Extreme Trucker

Ekstrem lastebilkjøring

Det er moro å være trailersjåfør i ekstreme miljøer.

SCS Software har laget lastebilspill i mange, mange år. Selv om spillene deres ikke alltid har vært like gode, har de fått seg en solid tilhengerskare som nå kan glede seg over et helt nytt lastebilspill, nemlig Extreme Trucker. Men hva med oss andre? Vel, jeg har gode nyheter. Extreme Trucker er langt mer underholdende enn det forrige SCS-spillet, Euro Truck Simulator.

Snutebil er best.

Fra motorveier til fjellveier

Et av hovedproblemene til Euro Truck Simulator var selve veiene. Mesteparten av handlingen foregikk på seksfelts motorveier hvor du ikke fikk lov til å kjøre raskere enn 90 kilometer i timen. Resultatet var at kjøringen var så godt som rensket for utfordringer, og tok i tillegg evig lang tid. Du foretok kanskje en forbikjøring i ny og ne, og måtte fylle bensin eller sjekke kartet av og til, men ellers var det ingen ting som krevet noe reellt av deg som spiller. Mangelen på utfordringer førte raskt til kjedsomhet. Det hjalp heller ikke at omgivelsene rundt veiene var blottet for interessante detaljer og at du måtte kjøre de samme strekningene om og om igjen for å tjene nok penger til å låse opp nye deler av spillkartet.

Med Extreme Trucker virker det som SCS Software har forstått kritikken de fikk for Euro Truck Simulator. De har, enkelt sagt, skjønt at spill bør utfordre for å interessere. Her flyttes handlingen til smale fjellveier i Sør-Amerika, isveier i Alaska og høyt trafikkerte landeveier i Australia. I Euro Truck Simulator gikk kjøringen på autopilot, mens her må du faktisk konsentrere deg for å ikke havne i grøfta eller kollidere. Det er mye mer spennende.

I tillegg har utviklerne erstattet fartsgrenser med tidsfrister. Dermed kan du kjøre så raskt du vil, så lenge du føler det er forsvarlig. Og det bør du gjøre, for du får ikke maksimalt med poeng om du somler med leveransene. Høye hastigheter på smale veier fører til ville forbikjøringer og, vel, mye moro. Trygg Trafikk og tilhengere av Euro Truck Simulators kjipe fokus på realisme liker det kanskje ikke, men jeg er overhodet ikke i tvil om at muligheten til faktisk å ha det moro på veien gjør Extreme Trucker til et bedre spill enn tidligere lastebilsimulatorer fra SCS Software.

Farlig forbikjøring.

Kjedsomheten har med andre ord blitt sparket ut til fordel for spenning. Her vil du holde pusten når du kjører over tynn is, se deg nervøst i speilet når du prøver å forsere en rundkjøring med et australsk vogntog av den typen som faktisk fortjener å bli kalt «tog», og flire bredt når du foretar en livsfarlig forbikjøring med et bratt stup på den ene siden og en høy fjellvegg på den andre. Extreme Trucker, på sitt beste, gir deg det nærmeste du kommer muligheten til å kjøre vogntog på Trollstigen, og det er faktisk veldig gøy.

To skritt frem, ett tilbake

Men ikke alt er bare fryd og gammen. SCS Software har kanskje tatt to skritt frem, men de har også tatt ett skritt tilbake. Mens Euro Truck Simulator foregikk i en åpen verden, hvor du fritt kjørte rundt på jakt etter muligheter og brukte pengene du tjente på å oppgradere kjøretøy eller kjøpe nytt, foregår Extreme Trucker i tre helt separate områder, og dropper det åpne aspektet til fordel for en lineær serie oppdrag med forhåndsbestemte biler.

Disse områdene er også ganske små, og det tar ikke veldig lang tid før du lærer veiene å kjenne og begynner å bli lei av å kjøre de samme strekningene om og om igjen. Du får riktignok tilgang på mer interessante jobber etter hvert, men når alt kommer til alt er det ikke så mye forskjell på å kjøre med et fly bakpå og å kjøre med en vogn full av grus.

Best å holde seg på veien.

Ensformigheten gir seg til kjenne allerede helt i starten, der du kun har tilgang på det Ice Road Truckers-inspirerte Alaska-området. Dette er et rimelig kjedelig område hvor alt foregår på isen, og du dermed ikke får en eneste bakke å forsere. Med kun et par større veier gjennom området tar det ikke mange oppdragene før du begynner å bli litt for godt kjent. Det er riktignok spennende å kjøre på steder med ødelagt is, og høre det knake under deg mens du prøver å sikte deg inn på den tryggeste ruten, men når du vet hvor du skal kjøre går det som på skinner.

Hvis jeg hadde vært ansvalig for utviklingen av neste spill i serien, hadde jeg tatt utgangspunkt i miljøene satt til Australia og Sør-Amerika. Dette er de beste miljøene i spillet, og de passer i tillegg godt sammen. Hvis man hadde kombinert dem i ett enkelt (og større) miljø med flere veier på kryss og tvers, og gjeninnførte «åpen-verden»-gameplayet, ville vi fått et spill som tok det beste fra både Euro Truck Simulator og Extreme Trucker.

Billig og greit

De begrensede miljøene og mangelen på frihet gjør kanskje at spillet ikke holder seg interessant så veldig lenge, men nå er ikke dette et spill som koster 500 kroner i spillbutikken heller. I forhold til budsjett og pris, leverer Extreme Trucker definitivt nok moro til at det er verd en titt. Det kommer selvsagt aldri til å kunne kjempe med de store gutta i bilspillsjangeren, men det er samtidig såpass annerledes at det ikke trenger å gjøre det heller.

Oida.

Presentasjonsmessig er det tydelig at Extreme Trucker er et lavbudsjettsspill. Verken grafikk eller lyd gjør noe som helst for å imponere. Men områdene du kjører gjennom er detaljerte nok, og ved hjelp av ulike vær- og lysforhold skaper utviklerne varierte stemninger som også føles autentiske. Jeg synes Australia-miljøet fungerer spesielt godt her, med ekte landeveisstemning. Lydsiden begrenset til noen få lydeffekter utenfor selve motorlydene, og jeg savner litt musikk eller noen virtuelle radiokanaler (man behøver jo ikke gjøre det like omstendelig som i GTA-spillene).

En annen ting jeg savner er litt mer realistisk fysikk, og en skademodell. Med en gang du kolliderer med en annen bil brytes alt av stemning og innlevelse, fordi både din og de andre bilene reagerer som solide lekebiler. En frontkollisjon med en annen bil burde egentlig satt deg ut av spill for godt, men her brøyter du deg bare gjennom som om ingen ting skulle ha skjedd. Du får litt minuspoeng, selvsagt, men det er ikke nok i mine øyne.

Med Extreme Trucker har SCS Software skjønt at det går an å gjøre lastebilkjøring moro. Ved å flytte handlingen til smale og svingete veier og fjerne fartsgrensene har de skapt et spill hvor det å kjøre vogntog er utfordrende, og dermed også underholdende. De kjipe motorveiene fra tidligere spill er borte vekk, og de har tatt mye av kjedsomheten med seg. Men samtidig har spillet begrenset innhold og en kjedelig struktur, som ødelegger for varigheten. Det er med andre ord moro å spille i noen timer, men det tar ikke så veldig lang tid før du føler du har opplevd det meste spillet har å by på.

Hvis du synes konseptet høres spennende ut, anbefaler jeg deg å ta en titt på spillet. Ikke bare er det såpass billig at problemene med varigheten til en viss grad veies opp av prisen, men du kan til og med spille fullversjonen gratis i én time før du bestemmer deg for om du vil kjøpe eller ikke.

Spillet er lansert i boks i USA. Her til lands er det sannsynligvis lettest å kjøpe det via digital nedlasting direkte fra utviklerne.