Aion

Gir og tar underholdning og tid

En blankpolert karamell med lang, god ettersmak.

1: Side 1
2: Side 2

Det er skummelt å fly!

The Abyss består av haugevis av svevende øyer. De er befolket av monstre, festninger, artefakter og fiendtlige spillere. Festninger og artefakter kan kontrolleres av en av de tre sidene i spillet, Elyos, Asmodian og Balaur.

«When you stare into the abyss the abyss stares back at you»

Det er først og fremst i the Abyss at spillerne virkelig får brukt sine vinger. I spillets andre områder er mulighetene for å fly beskjedne, men i the Abyss kan man fly over alt. Det er likevel farlig å fly rundt i dette området, for ikke bare lurer fiendtlige spillere og mektige monstre på alle kanter, men det kan være langt mellom de svevende øyene og alle spillere har begrenset med tid før de må lande.

I det du sprer vingene og svever ut i det enorme tomrommet kiler det fortsatt litt i magen, spesielt når du ikke enda kan skimte ditt mål, for hvis du ikke rekker frem i tide faller du ned i den bunnløse avgrunnen. Det hele blir selvfølgelig enda mer utfordrende når du har flygende fiender i hælene, og du vet at både fallet og deres angrep vil være like dødelige.

Alt dette gjør the Abyss til en kaotisk tumleplass med svært få trygge steder. Du skal rett og slett enten ha flaks, være utrolig forsiktig eller knalldyktig hvis du skal overleve lenge alene i the Abyss. Det tryggeste er som oftest å ferdes der i så store grupper som mulig. Områdets belønninger er likevel svært fristende, for dets monstre gir deg mest erfaringspoeng og masse skatter.

The Abyss handler også om kontroll. Kontroll over festninger og artefakter gir fine bonuser og alle tre sidene kjemper innbitt om disse. Selv om spillerne kun styrer Elyos og Asmodians så kan også de demonlignende Balaur gå til angrep på en festning de har mistet, og disse store og utfordrende kampene er spesielt underholdende.

Hvor la jeg nå sverdet mitt?

Selv om kontroll, erfaringspoeng og skatter er fine ting å være ute etter i the Abyss, handler området i bunn og grunn om poeng. Du får poeng for å drepe det meste her, men mest for å bekjempe andre spillere. Desto flere poeng du har desto høyere opp på en rangering for hele serveren kommer du.

Du kan også bruke disse samme poengene til å kjøpe svært mektige våpen, utstyr eller ting som er spesielt hjelpsomme mot andre spillere. Slik kan du egentlig aldri få nok poeng, for forbedringspotensialet er enormt.

Polert mangfold

Aion har så mange typer gjenstander, ressurser, ingredienser, mat, trylledrikker, våpen og rustninger at det knapt finnes ord. Alle disse tilhører i tillegg sine egne undergrupper av sjeldenhet, som avgjør hvor mektige hver av dem er.

Alle har et hav av forskjellige bonuser og styrker så det er rom for flere forskjellige strategier. Siden spillets figurutviklingssystem ikke gir mange spillerne mange valg, skapes det meste av Aions dybde gjennom dets utstyrsystem.

Hver klasse har kun et par strategier de kan følge, så det store spørsmålet om hvordan du best skal utstyre din rollefigur er som oftest ikke spesielt vanskelig å besvare. Aions dybde kommer derfor først og fremst fra å finne ut hvordan i all verden du skal få råd til å sprade rundt i det du mest har lyst på.

«Stink eye?» «Crook eye?» «No, evil eye.»

Nær uendelige mengder gjenstander kan lages og de fleste av disse kan igjen forbedres på mange måter. Det tar svært lang tid å få fatt i de tingene du lengter etter, men uten dette prinsippet vil Aion ikke vært noe massivt onlinespill i det hele tatt.

Du står derfor overfor en mengde tidkrevende prosesser for å få fatt i det du har lyst på, men heldigvis er Aion så blankpolert og profesjonelt laget at «grindingen» ofte føles knallgøy, og ikke bare verdt det på grunn av dens forjettede belønninger.

Alle mulige elementer som evner, områder, fiender og spiller-mot-spiller-kamp er svært vellaget, så det meste går på skinner. Du blir ledet fra oppdrag til oppdrag og fra område til område. Du forbedrer kontinuerlig dine evner og ditt utstyr på veien og lærer hele tiden. Du må likevel dykke mye dypere selv for å lære det du trenger og få tak i virkelig mektige gjenstander hvis du ønsker å konkurrere med de beste, for spillet gir de aller beste muligheten til å skinne som eksploderende stjerner.

Skadedyrkontroll

Utvikleren har fått bukt med de lange innloggingskøene Aion slet med i starten, men nye og like irriterende problemer har dukket opp. De fleste av spillets servere kryr av det som kalles gullselgere og «bots». En gullselger er en person som selger utstyr, penger eller figurer som finnes inne i spillet for ekte penger utenfra. En «bot» er en automatisert rollefigur som løper rundt inne i spillet og som styres av et program utenfor spillet som lar denne karakteren drepe fiender og samle inn skatter døgnet rundt.

En «bot» blir avslørt.

Begge disse tingene er ulovlig, men akkurat for øyeblikket florerer de i så stor grad at man kan lure på hva NCsoft egentlig driver med. Utvikleren har innført et par endringer som gjør det vanskeligere for gullselgerne å reklamere for sitt produkt inne i spillet, men deres meldinger kan fortsatt sees over alt.

Jeg har personlig sett mange «bots», og oppdaget at en person i min egen Legion brukte et slikt ulovlig program selv. Personen ble sparket ut av vår Legion umiddelbart, og ble rapportert til en Game Master. Selv om straffen fra vår side var øyeblikkelig, har det enda ikke skjedd noe fra utvikleren sin side, og dette er en historie som blir gjentatt i det uendelige.

Tonnevis med «bots» blir rapportert hver eneste dag, og utvikleren gjør svært lite med det. Det virker som de enten rett og slett ikke bryr seg eller ikke har kapasitet til å gjøre noe med hordene av juksere. Å ha en automatisert rollefigur som kan «grinde» 24 timer i døgnet er selvfølgelig en enorm fordel i Aion, og slik juks burde slås ned på umiddelbart. I stedet gir disse ulovlige aktivitetene store fordeler for de som enten vil jukse seg til suksess via software eller ekte penger.

I mitt førsteinntrykk av Aion skrøt jeg av hvor godt, vellaget og blankpolert spillet var, og klaget over at det hadde et så konvensjonelt og uoriginalt figurutviklingssystem, utstyrssystem, innhold og historie. Jeg holder fast på alt dette, men har nå fått øynene opp for dets virkelige styrke – som er alle mulighetene spillerne får til å forbedre sine figurer på en morsom og dyp måte.

Polert, tradisjonelt og godt.

Aion tar få sjanser og utfordrer få normer, men med sin store dybde lykkes det i å gjøre hva alle massive onlinespill burde strebe etter: Å få deg til å ønske å spille mer og mer og mer. Det er alltid nye ting å gjøre, nye rustninger å lage, nye oppdrag å gjøre og nye poeng å skaffe. Aion krever mye tid. Aion krever mye innsats. Aion krever og krever dag etter dag, men gir også masse tilbake. Det er én setning som beskriver Aion perfekt: Aion er godt og det kan spilles svært lenge. Det er akkurat dette et massivt onlinespill burde være.

1: Side 1
2: Side 2