Buzz! Quiz World

Raske fingre

Det små grå får skikkelig trim i dette solide spørrespillet.

Alle liker å vinne. Enten det er snakk om i fysiske oppgaver, brettspill eller i andre konkurranser. Likevel er det noe spesielt med å vise frem sin kunnskap for andre, og få brukt sin klisterhjerne til noe nyttig. Kunnskap er makt, og da er det fantastisk å kunne knuse andre på rå hjernekraft. Det får du muligheten til i Buzz! Quiz World til PlayStation 3, det niende(!) spillet i spørreshowserien.

Mange kjemper om å komme til kokepunktet.

Store studio

Aller først vil jeg gjerne gi Quiz World en honnør for det visuelle. Studioet det hele foregår i er nemlig intet mindre en fantastisk med sine stadige farge- og sceneskifter. Da får det heller være at det er et gigantisk publikum av kloner som ser på dere i salen, det er jo uansett deltagerne og den «morsomme» programlederen Buzz som er i sentrum her.

Man begynner etter hvert å få litt valgfrihet når det gjelder hvordan du vil underholde deg selv og andre i Buzz-serien. Vi kan jo starte med enspillerdelen, siden quizmestere også er alene innimellom. Den er, for å si det mildt, tynn. Du har to moduser å fordrive tiden med. I den ene må du kjempe mot å havne i et basseng med gørr, den andre krever at du svare på 30 spørsmål så raskt som mulig. Lite å hoppe i taket for når det gjelder lokal enspiller, med andre ord.

Nå blir jo det et litt feil fokus å sutre for mye over nettopp det, for Buzz! Quiz World er jo utvilsomt et sosialt flerspillerspill. Her skal man kose seg sammen med andre, og det er en lett å ha det moro når fire stykker slenger seg i sofaen med de gode, trådløse kontrollene. Da kan dette gi riktig så minnerike spilløyeblikk.

Kan du svaret?

Med to eller flere sammen er modusrikdommen atskillig større, og mulighetene for å skreddersy egne spill er store. Eksempler på velkjente moduser er raskeste finger og poengbygging, som er supplert av blant annet send bomben, kakekasting og modusen der du kan havne i gørr om du er dårlig.

Som regel avsluttes det hele med en nedtellingsmodus, akkompagnert av velkjente toner av The Final Countdown. Her står deltagerne på en pidestall, hvis høyde avgjøres av antall poeng man har samlet gjennom hele konkurransen. Plattformene synker når tiden går, og for den som svarer feil faller man enda raskere nedover. Sistemann vel nede på bakken, vinner hele greia. Dette er en spennende og god måte å avslutte en runde på, selv om en form for poengstjeling i avslutningen kanskje hadde gjort det enda mer nervepirrende.

Flere valg

Når dere skal velge hva dere skal spille, kan man gjøre det enkelt. Velg et 15- eller 45-minuttersspill, så fikser Buzz resten. Kategorier og moduser velges for deg. Det er likevel litt mer tilfredsstillende å selv kunne velge hva man skal spille. Her kan du sette sammen egne moduser frem mot den avsluttende nedtellingen, og spørsmålskategoriene velger en av deltagerne (gjerne den svakeste) før hver runde. Interaksjonen blir større og engasjementet vokser. Det er også mulig å spille mot andre over nett, noe som dessverre ikke var tilgjengelig for testing.

Den avgjørende modusen, nedtelling.

I Quiz World kan du også skreddersy din figur i enda større grad, og om du er heldig ligger ditt navn inne i databasen – slik at programleder faktisk kan hylle og disse deg ved å bruke navnet ditt. Mitt var ikke tilgjengelig, men jeg synes det helt ordinære guttenavnet Naske var en god erstatning. Det er også fint at man får servert lettbent statistikk rundt sin egen figur, samt at tendenser i spillingen din plukkes opp av programleder. Da føles showet langt mer levende.

Det verste som finnes i spill av denne typen er at spørsmål repeterer seg selv i altfor stor grad, heldigvis er ikke dette noe merkbart problem i Quiz World. Databasen virker å være enorm, og som en bonus kan du bruke tidligere PSN-kjøpte Buzz-pakker også i dette spillet. Dessuten kan man gå på nett og lage egne Quiz, både for bruk lokalt og til deling over nett. Da får du bare tekst, men dette er et fint supplement til de mer fastsatte modusene.

Kategoriene som følger med er befriende mange, og miksen mellom de under spilling er god. Noen småfeil fant jeg imidlertid her. Slik som at man får Premier League-spørsmål under politikk-kategorien, det blir vel en smule rart? Hvis vi skal sammenligne innholdsmessig med filmfokuserte Scene it? er det likevel klart at Buzz! Quiz World går av med en klar seier når det gjelder variasjon og innhold – men det skulle jo nesten bare mangle.

Persongalleriet er i hvert fall variert.

Langdrygt

Uheldigvis er det en del å sette fingeren på når det gjelder dynamikken i Buzz, og i Quiz World er progresjon til tider et ganske betydelig irritasjonsmoment. Du kan sannelig min hatt ikke hoppe over noe av mellomsekvenser, og alt tar litt for lang tid. Selv det å gi deg poengene tar noen sekunder for mye i min bok. Hvorfor kan vi ikke bare trykke oss forbi det vi ikke vil se? Det burde jo være enkelt å fikse. Dessuten synes jeg det er unødvendig å ta stillingen mellom hver bidige runde når man ikke viser poengene man har fått engang, det blir for simpelt og uinteressant.

Videre synes jeg den store, røde knappen på buzzeren blir alt for lite brukt. De fleste svarmetodene involverer kun trykking på de mindre knappene, og da mister spillet litt av spørreprogramfølelsen. Det er jo ingenting som kjennes bedre enn å ha slått noen på målstreken ved å trykke lynkjapt på gigaknappen – jeg blir nesten varm inni meg bare ved tanken av å knuse venner på denne måten! Quiz World er dessuten litt for snilt til tider, du kan ikke rappe like mye fra konkurrenter, og belønningen for å være kjapp er ikke alltid så stor som den burde være.

Hva sier du? Denne er jo enkel.

Det er forresten herlig at vi får servert dette spillet på norsk, det gjør at enda flere stiller på likt grunnlag når det skal knives om seieren. Programleder Buzz gjør i utgangspunktet en god jobb, men blir litt for raskt veldig irriterende. Hans mange sprell blir fort kjipe, spesielt når man ikke kan trykke seg forbi. Spørsmålsstemmen er meget god, og det er ikke ofte spørsmålsstillingen skaper forvirring om hva man faktisk lurer på.

Relentless Software har vel gitt ut noe slikt som ni Buzz-spill på fire år, og da er det kanskje ikke veldig lett å fornye seg. Nå er det en stund siden sist jeg var innom serien, og Buzz! Quiz World føles friskt, meget innholdsrikt og variert. Nettspill blir sikkert knall, i tillegg til modusene du kan knuse venner i lokalt. Det eneste store minuset er flyten i spillet, det er nemlig umulig å trykke seg over pjattet til programlederens morsomheter, og det blir litt mye venting i dette spillet. Men i festlige lag går jo tiden som kjent meget raskt!