Anmeldelse Delve Deeper

Dverger og skatter

Gullgraving og monsterdenging går hånd i hånd.

Å grave etter gull og edelstener i dype gruver er gøy! I hvert fall når du slipper å risikere liv og lemmer eller å bli innestengt i ei mørk gruve helt frem til jul.

Dvergene slår fra seg.
Dvergene slår fra seg.

Da er det bedre å finne seg et lag digitale dverger som kan takle strabasene. De er nemlig ikke bare kløppere til å grave etter gull, men kan bære haugevis og tåler godt en kamp mot alle monstrene som finnes nede i dypet (så lenge det ikke er en Balrog).

Lite, søtt og godt

Delve Deeper er et lite rundebasert strategispill som går ut på å sende et lag dverger ned i mørke huler for å grave frem gull, edelstener, mithril og annet krimskrams. Du konkurrerer mot andre lag om å finne mest mulig skatter, og den dvergegjengen som klarer å forære sin kongen mest før spillet slutter er vinneren.

Spillet har fem hovedelementer: Hver runde begynner med at du graver ut et nytt felt med tunnel. Så flytter du dvergene dine rundt i tunnelene, og til slutt havner enten dvergene dine i kamp, graver etter skatter eller selger det de bærer på – avhengig av hvor de står når runden slutter.

Hvert brett består av et stort fjell fylt av tre lag: Jord, stein og «dyp masse». Rundt omkring i disse er det allerede gravd ut gruveganger hist og pist, men hver runde kan du grave ut litt mer. Slik må du ta strategiske avgjørelser om hvor det lønner seg å grave ut og hvordan tunnelseksjonene skal bli seende ut.

Du kan for eksempel velge å knytte sammen et dypere nettverk av tunneler med et øvre, og dermed få tilgang på større skatter. Eller du kan være skikkelig slem og knytte en av dine motstanderes tunneler til områder hvor det finnes en masse fiender. Det er nemlig ikke bare lag med dverger som ferdes nede i dypet, men også en masse monstre, som gobliner, gnomer og drager.

Finn riktig sammenkobling.
Finn riktig sammenkobling.

Etter du har gravd ut en rute med tunnel så kan du flytte dvergene dine rundt omkring inne i fjellet. Det finnes tre typer dverger – speidere, krigere og gruvegravere. Du bestemmer på forhånd hvor mange dverger fra de tre gruppene du kan ha i laget ditt, men du kan kun ha fem dverger totalt.

Speiderne er raske, men kan bære minst og er svake i kamp. Krigerne er trege og kan bære ganske lite, men er best i kamp. Gruvearbeiderne er ganske gode i kamp og ganske raske, og kan bære aller mest. Alle dvergene kan likevel grave etter skatter og plukke opp gjenstander, men samtlige av dem kan kun bære én slik spesiell gjenstand i tillegg til flere klumper gull, mithril og edelstener.

Mange strategiske valg

Det er hvor dvergene avslutter runden sin på det todimensjonale spillebrettet som avgjør hva de foretar seg. Hvis de står i en gruvegang hvor det finnes skatter i veggene å grave ut, vil de automatisk hakke i vei hvis de har plass i sekken sin. Og hvis det finnes fiender der vil de to sidene slåss mot hverandre av seg selv.

Hvis du har flere dverger i en rute hvor det er fiender, vil de alle kjempe sammen. Derfor er det en god strategi å samle troppene når du skal i spesielt tøffe kamper. Fiendene dine vil også gjøre akkurat det samme, og de har vane for å dynge seg sammen for å finne stakkars dverger som ferdes på egenhånd.

Du kan både slåss mot dverger fra motstandernes lag og mot monstrene som finnes i fjellet. Men dverger er heldigvis sterke vesener, så selv om de skulle tape en kamp og få juling, så vil de ikke dø. De vil i stedet bruke en runde på å komme seg igjen og våkne opp med kun ett livspoeng. En beseiret dverg mister likevel alt han bærer på, og dette kan plukkes opp av fiendene.

Kongen priser meg for seieren.
Kongen priser meg for seieren.

Slik blir et av de viktigste strategiske elementene å finne ut når du skal sende en dverg av sted for å bringe skattene sine til kongen. Det finnes to måter å gjøre dette på: Enten kan du sende dvergen din til leiren din som befinner seg helt øverst i fjellet, eller du kan sende ham til å selge skattene til kjøpmenn nede i dypet.

Leiren har den fordelen at alle dverger som avslutter runden sin i den får helbredet alle sine livspoeng og du får full pris for varene dine. Butikkene nede i dypet gir deg mindre for skattene, men du slipper ofte den lange turen til toppen for å bli kvitt det du bærer på.

Artefaktene du finner kan enten være veldig sjeldne og gjøre kongen kjempeglad, eller de kan ha negative egenskaper som gjør ham sinna. Du gambler derfor når du bringer ham slike gjenstander, men i lengden lønner det seg likevel å finne så mange som mulig.

Lag egne brett

Delve Deeper kan skilte med en god del forskjellige innstillinger som skal gjøre hvert spill ganske forskjellig fra det forrige. Du har mange brett å velge mellom, og brettet avgjør hvor mange som kan spille på det.

Du kan også bestemme hvor mange av lagene som skal styres av den kunstige intelligensen og hvor mange som skal styres av spillere. Dette er likevel den eneste formen for flerspiller her, så hvis du vil spille med venner må det gjøres på den samme maskinen. Antall monstre og hvor skarp den kunstige intelligensen skal være kan også stilles inn, og slik kan dine datastyrte motstandere bli skikkelig leie å slå.

Til tross for mange brett å velge mellom blir Delve Deeper uheldigvis ganske ensformig i lengden. Da kan det hjelpe godt på at du kan lage egne brett gjennom et morsomt kartutviklingsverktøy. Her kan du plassere ut monstre, skatter og alt som behøves. Men du kan fortsatt kun bevege deg innen spillets ganske strenge parametere, så det er etter min mening ganske tvilsomt at selv et slikt morsomt verktøy kan skape stor dybde.

Du bestemmer hvem som skal være på laget.
Du bestemmer hvem som skal være på laget.

Og dette er nok Delve Deepers største problem. For spillet har god humor, det er lett å lære, det har morsom og interessant strategi og det har gode utfordringer. Det mangler likevel det lille ekstra som ville gjort det til et spill du kunne vende tilbake til dag etter dag.

Det har for eksempel ingen kampanje, som kunne ledet deg gjennom en morsom historie og blitt gradvis vanskeligere. De enkeltstående brettene blir alt Delve Deeper har av innhold. Spillmekanikken er solid, og grafikken helt ok, slik at mye variert og morsomt innhold kunne gjort dette til et virkelig genialt spill, i stedet for å forbli en interessant kuriositet. For å si det kort og godt: Delve Deeper kan lære mye av Plants vs. Zombies.

Konklusjon

Du får mye underholdning for pengene med Delve Deeper, for dvergene er morsomme og strategien er god. Men dette kunne vært så mye mer. Den enkle, men dype spillmekanikken kunne båret spillet langt, hvis ikke innholdet satte kjepper i hjulene.

Jeg kan anbefale spillet til alle som har sansen for lett fordøyelig strategi, men de færreste vil spille Delve Deeper spesielt lenge. Det gir deg en god, utfordrende og underholdende spillopplevelse, men metter ikke i lengden.

Delve Deeper selges kun digitalt hos utvikler Lunar Giant, eller på distribusjonsplattformene Steam, Impulse og GamersGate.

Vurdering


Delve Deeper Windows Windows 6/10 X360

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 30. juni 2010
  • Plattform: Windows
  • Utvikler: Lunar Giant

Kommentarer (4)

Forsiden akkurat nå

Til toppen