Anmeldelse

Empire: Total War

Storslagent strategispill

Strategispill blir ikke større enn dette.

1: Side 1
2: Side 2

Det er få spillserier som har vært like gjennomført vellykkede som Total War-serien. Helt fra Shogun: Total War dukket opp i år 2000 har serien vært synonymt med kvalitet og vanedannende strategi, og når Creative Assembly nå lanserer sitt nyeste Total War-spill, er det ikke uten grunn at forventningene blant PC-publikumet er skyhøye. Empire: Total War er nemlig ikke bare en «enkel» etterfølger – det er seriens største og mest ambisiøse spill til nå.

Svenskene sliter.

Hundre år med historie

I Empire: Total War spiller du statsoverhode for en av flere historiske nasjoner, og det hele starter i det herrens år 1700. Som i Civilization-spillene får du total kontroll over nasjonens militærvesen, samt økonomi, diplomati, forskning og sivil utbygging. Spillets hovedmodus er et fritt spill der du får lov til å gjøre akkurat det du vil med nasjonen din, men hvor du har noen fastsatte mål om hva som må oppnås før spillet er over. Typisk går dette ut på å kontrollere en viss mengde landområder, inkludert noen som historisk sett var viktige for akkurat den nasjonen du velger å spille.

Som de andre spillene i Total War-serien blander Empire: Total War storstrategi på verdenskartet med taktikk på slagmarken. Når du sender en hær i kamp med en motstanderhær, får du mulighet til å gå fra å være statssjef til å bli general. På slagmarken må du prøve å utmanøvrere motstanderen, ved hjelp av alle midler du har til rådighet. Med en kombinasjon av infanteri, kavaleri og artilleri kan du knuse motstanderens styrker, og nøkkelen til suksess ligger i å vite hvordan du skal bruke styrkene dine best mulig i ulike situasjoner.

Det er kombinasjonen av taktiske slag og storpolitikk som gjør at Total War-serien skiller seg fra sine konkurrenter. Hvert av disse elementene er dypt nok til at de lett kunne vært et fullverdig spill på egenhånd, men når de kommer sammen gjør de totalpakken til noe helt spesielt. Når du forsker frem en ny våpenteknologi eller taktikk, eller bygger en ny stridsenhet i strategidelen, får det direkte konsekvenser for kampdelen. Og hver soldat du mister i kamp, betyr ekstra utgifter i strategidelen – som igjen kan hindre deg i å oppnå andre ting du ønsker, som å bygge veier eller skoler.

Kanonene smeller på slagmarken.

Med tanke på at Empire: Total War er såpass omfattende, kan det være vrient for nye spillere å komme inn i systemene. Derfor har utviklerne laget en stor kampanje som følger de britiske koloniene i Amerika fra de første vaklende skrittene på et nytt kontinent til krigen for uavhengighet. Denne kampanjen begynner med små, lineære oppdrag, og åpner seg gradvis opp jo lenger du spiller. Når du er ferdig, har du total kontroll over spillets mange elementer.

Mange nyheter

Empire: Total War kommer med en rekke nyheter i forhold til tidligere spill. Den største nyheten indikeres av navnet - her får du sjansen til å lage et ekte, verdensomspennende imperium. Her foregår handlingen i Europa, Nord-Amerika og det indiske subkontinent, og du får i tillegg mulighet til å drive handel i Sør-Amerika, Afrika og området rundt Indonesia (eller Øst-India, som det så fint heter her). Dermed kan du spille en ekte kolonimakt om du ønsker det, og spillet blir radikalt påvirket av hvilken fraksjon du velger.

La meg ta noen eksempler. Velger du å spille som Storbritannia, har du ikke bare Frankrike og fastlands-Europa å engste deg over. Du har også kolonier i Amerika, og et behov for det samme i India. Her må du ha en sterk marine, en velutrustet handelsflåte, og evnen til å fokusere på mange forskjellige ting samtidig. Velger du å spille som Russland er situasjonen plutselig helt annerledes. Da er fokuset på nære og uvennlige naboer som Sverige og det Ottomanske Imperiet, og et hovedmål blir å holde handelsrutene til vesten åpne.

Den nye Amerika-kampanjen.

Eller hva om du velger å spille som den indiske Marata-nasjonen? Nok en gang snus situasjonen fullstendig på hodet, og i stedet for å spille en potensiell kolonimakt må du prøve å opprettholde din selvstendighet når europeerne kommer, samtidig som du naturligvis har lokale konkurrenter å ta hensyn til. Empire: Total War er, som du forhåpentligvis begynner å forstå, vanvittig stort. Og hver gang du spiller, får du helt nye utfordringer.

Empire: Total War er også mer omfattende og realistisk enn tidligere spill i serien. Forskning på nye teknologier er blitt en viktig del av spillet, og måten du bygger opp landet ditt er helt forskjellig fra tidligere. Før hadde hver region en hovedstad, hvor alt var samlet. Nå har regionene en rekke småbyer, gårder, gruver og andre ting rundt om på kartet, som kan oppgraderes individuelt (og i flere ulike retninger). I tillegg til å øke realismen gir dette krigføringen et ekstra strategisk element – fiendens hærer kan rasere gårdene dine, okkupere landsbyene dine og generelt skape mye kvalm om du ikke passer på.

Resultatet av disse nyhetene er at den storstrategiske delen av Empire: Total War har blitt dypere og mer interessant enn noen gang tidligere, og spillet begynner for alvor å kunne konkurrere med Civilization-serien når det kommer til imperiebygging. Men Creative Assembly har ikke ligget på latsiden i forhold til de taktiske kampene heller. Den mest omtalte nyheten er at spillet nå inkluderer skikkelige sjøslag.

1: Side 1
2: Side 2

Siste fra forsiden