Fight Night 4

Simulatorpreget boksing

Mike Tyson, Muhammed Ali eller Ola Nordmann? Du velger selv stjernen.

Nærkontakt

En av de største nyhetene i Fight Night 4 er kroppskontakten og fokuset på høyde og rekkevidde. Boksere med høy rekkevidde kan fortsatt holde seg litt på avstand mens han kjemper, men de kortere bokserne må tvinge seg mer inn i kroppen til motstanderen. Han har nemlig kraftigere nærslag, og bør være litt mer aggressiv i så måte. Dessuten kan du både holde og dytte motstandere. Førstnevnte er veldig nyttig når du står i fare for å bli slått i bakken, mens dyttingen kan brukes til å tvinge vaklende rivaler opp mot repene – for så å denge løs.

Du får også forsøkt deg på et par minispill underveis når du bokser. Avhengig av hvordan du gjør det i ringen får du poeng som kan brukes i hjørnet under pausene. Her kan du rett og slett helbrede deg selv, enten ved å øke helse eller utholdenhet. Den som bokser best får mest av slike poeng, og det kan etter hvert blir en veldig skjev fordeling om den ene bokseren dominerer. Så ja, kamper kan avgjøres i hjørnene også, i hvert fall høyst indirekte.

Før eller senere er det uunngåelig at du havner i bakken, dette er tross alt en risikosport. Også her må du mestre et minispill der du først balanserer bokseren din, før du forsøker å reise deg opp. Den første gangen du har blitt slått ned går dette veldig greit, men etter dette blir minispillet en øvelse i presisjon og ren flaks. Det lønner seg å stå på to bein her, for å si det slik.

Grafisk overbevisende

EA Sports liker å slå seg på brystet når det kommer til grafikken i Fight Night-spillene, og i nummer fire har de stort sett god grunn. Under kampene ser det hele veldig autentisk ut, med svetteperler og blod som flyr når gode slag treffer. Animasjonene til de ulike bokserne er naturtro og varierte, og det er gledelig at det aller meste er fysikkbasert – her slipper vi skriptede sekvenser blant annet når boksere faller i bakken. Et livlig publikum blir et greit bakteppe til det som skjer i ringen, og større kamper kan virkelig gi ville tilstander på tribunene.

Scenene i sakte film er jeg ikke helt fornøyd med, de virker nesten å være litt tonet ned fra blant annet Fight Night 3. Ansiktene blir for stive og statiske, og den teite trefflyden gjør at de nesten føles litt vulgært å få inn en fulltreffer når du ser reprisen. Til gjengjeld er den øvrige kameraføringen veldig solid og dynamisk, du føler det som om du er midt oppi det hele selv.

Det største høydepunktet ved lydbilde er to meget solide kommentatorer. De konsentrerer seg ikke bare om det som skjer, men de analyserer, utbroderer og trekker inn historie og boksepsykologi. Noen gjentagelser blir det naturligvis, spesielt rundt det faktum at «denne kampen avgjøres på knockout», men jeg er stort sett veldig fornøyd med pratmakerne. Musikken er også god, der det ikke overraskende går mest i R&B og Hip-hop. Ikke helt i min gate, men kvaliteten er upåklagelig.

Selv om Fight Night 4 er underholdende og spennende når man spiller alene er det ikke til å stikke under stol at det alltids er morsomt å utfordre andre til en skikkelig knokkelkamp. Kompiser kan selvsagt hygge seg sammen i sofaen lokalt, men det er sannelig min hatt moro å kunne knuse andre over nett også. Det er jo ikke så aller verst å kunne bygge en liten karriere som alle andre nettspillere kan få en bit av.

Alt handler om timing i boksing, når du blokkerer og når du velger å kjøre på med det avgjørende kraftslaget. Slik er det også i Fight Night 4, her får du servert boksing i sin reneste form med rammer som gjør dette til glitrende underholding. Det er veldig givende å gå gradene med din egen bokser og hele tiden merke fremgang på egne ferdigheter, det er jo slikt som gjør spillopplevelser minneverdige.

Visuelt skuffer heller ikke EA Sports, det er tidvis slik at du glemmer litt at du spiller – og forsvinner inn i kampen du selv er en del av. Hvis du mot formodning skulle gå lei av enspillerdelen er det heller ikke noe i veien for å dele opplevelsen med andre. Her blir kroppskontakt og nærkamper ekstra intense og jeg kan med trygghet si at vi i Fight Night 4 har fått servert et av årets aller beste sportsspill.

Fight Night Round 4 kommer i salg førstkommende torsdag, 2. juli, kun for Xbox 360 og PlayStation 3.

Diskuter artikkelen på forumet