Anmeldelse

Ghost Recon: Shadow Wars

Ubisoft serverer oss en ganske hyggelig actionoverraskelse på 3DS.

Ubisoft satser ganske tungt på 3DS-slippet. Selv om man ikke lyktes helt med Rayman 3D, har franskmennene flere kort på hånden. Et av disse er et spill med Tom Clancy-signatur, nemlig Ghost Recon: Shadow Wars. Gledelig nok forsøker man ikke å hoppe etter de store konsollspillene. Dette er ikke et strippet taktisk skytespill i tredje person. Neida, man har tenkt litt annerledes denne gangen. Inspirasjonen er tydelig. Ubisoft har tatt én del UFO: Enemy Unknown og blandet sammen med spill som Commandos og Desperados. Slikt blir det håndholdt moro av!

Taktikk fra luften

Shadow Wars er et turbasert actionspill du ser fra et fugleperspektiv. Man styrer en gruppe amerikanske elitesoldater, og det hele begynner i et ustabilt Kasakhstan. Russerne lurer selvsagt i bakgrunnen, vi snakker Tom Clancy her, og soldatene vi styrer er brikker i et storpolitisk maktspill. Historien er velbrukt og platt, med russiske nasjonalister som den store, stygge ulven. Nå er det imidlertid ikke historien som definerer dette spillet.

Gjengen på tur.

Dette er nemlig turbasert moro av godt, gammelt merke. I enspillerdelen har man nærmere 37 brett å kose seg med. Med tre vanskelighetsgrader, der man blir belønnet om man tar en skikkelig utfordring, er det mulig å styre hvor lang tid dette skal ta. Likevel er det ingen tvil om at Shadow Wars gir deg mye innhold for pengene. På toppen av enspillerkampanjen kan du spille 20 såkalte skirmish-brett, med unike scenarioer og parametere.

Du har altså kontroll over en gruppe soldater, der sammensetningen varier fra oppdrag til oppdrag. Det er til sammen seks klasser: Kommandosoldat, snikskytter, MG-soldat, sanitet, speider og ingeniør. Samtlige har ulike verktøy, egenskaper og våpen, noe som igjen sikrer en variert spillopplevelse. Det er gjerne slik at hver klasse har to ulike våpen/verktøy om gangen, slik at du hele tiden kan bytte mellom for eksempel medisinveske og pistol om du er sanitetssoldat. De taktiske mulighetene er i det hele tatt mange.

Brettene er delt opp i ruter, slik vi blant annet kjenner det fra UFO: Enemy Unknown. Nå skal jeg ikke påstå at Shadow Wars innehar den samme dybden som den klassikeren, men flere av gameplay-prinsippene er de samme. Hver enhet har nemlig et satt antall ruter man kan bevege seg, et antall som reduseres om du vil angripe en fiende i samme slengen også. Her kommer det taktiske inn. Går du rett i strupen på slemmingene, eller går du for flankene? Kan det dukke opp nye fiender på den åskammen til høyre, eller skal man bare ta sjansen og sende alle sammen gjennom fjellpasset?

Usynlig overraskelse.

Tankens kraft

Slik må du hele tiden tenke for å lykkes i Shadow Wars. Ta dine forhåndsregler, og bruke soldatene riktig. Disse utvikler seg dessuten hele tiden. Når du lykkes kan du velge ut soldater som oppgraderes og blir bedre. Rollespillelementet er ikke stort, men den lille tilstedeværelsen tilfører faktisk en god del til den totale opplevelsen.

Brettene er spennende på den måten at de tar hensyn til topografi, synsfelt og bruk av bygninger. Du kan for eksempel «gjemme» deg i trær og hus, og få en defensiv skadebonus på kjøpet. Nedeskjermen på konsollen har en rekke oversiktlige snarveier som du kan bruke for å lese landskapet enda bedre – slik som en fiffig markering for hva hver enkelt soldat faktisk kan se på slagmarken.

Hindringer av typen hus og trær føles imidlertid ikke like håndfaste som i andre spill av samme type, og faktumet er at du har en litt vel god oversikt over fiendens bevegelser – uansett hvor på kartet dine soldater befinner seg. Mer krigståke og flere overraskelser hadde ikke skadet spillet.

Stort smell.

Oppdragene i enspillerdelen er varierte og til dels ganske så interessante. Det er nesten en forutsetning når det er så mange av dem. Hvis du vil kjøre på med noe litt mindre alvorstynget er det bare å fyre opp «skirmish» eller flerspillerdelen. Sistnevnte er ganske inviterende, fordi den gir to spillere muligheten til å kjempe mot hverandre på én konsoll. Nå mangler krigståken også her, og da synes jeg litt av poenget med en slik flerspiller blir borte. Det ender opp i en ren skytekamp, og det taktiske forsvinner som dugg for solen.

Intuitiv grafikk

Det visuelle bidrar i stor grad til at Shadow Wars totalt sett er en solid tittel. Man bruker fargekoder på firkanter, linjer og skygger til å tegne og forklare slik at du er bevisst over hvilke konsekvenser valgene dine får. Brettene har en vel dominant bruntone i store deler av spillet, men det legger egentlig til rette for fargene i brukergrensesnittet.

Når det gjelder 3D-effekten er ikke den spesielt merkbar eller revolusjonerende, den er lett kosmetisk. Akkurat i Shadow Wars synes jeg ikke det gjør så mye. Budskapet kommer klart frem, og jeg er usikker på hvor mye mer man hadde fått ut av en skarpere 3D-bruk. Dybden er uansett god der den trengs, og når man spiller fra et fugleperspektiv er det begrenset hvor mange fancy effekter man kan presse inn.

Under den grå bro.

Lydbildet i spillet er for øvrig relativt anonymt. Musikken er lett arabiskinspirert, og ligger hele tiden som et rolig slør i bakgrunnen. Lydeffektene på våpen er ganske pregløse og noe slappe i mine ører. Ubisoft kunne med hell fått enda mer trøkk inn i de mange effektene sine. Dialogene består bare av tekst, men jeg synes det er verdt å nevne at de burde vært løst annerledes. Når soldater på ulike deler av kartet kommuniserer suser nemlig bildet rundt mellom alle som åpner kjeften, noe som er mer irriterende enn informativt og karakterbyggende.

Konklusjon

Det kryr ikke akkurat av gode, taktiske actionspill i UFO: Enemy Unknown-stil om dagen, og da er det gledelig at Ubisoft leverer varene med sitt Ghost Recon: Shadow Wars. Nei, det har ikke samme dybde og klasse som UFO, men det er likevel noe som fanger og engasjerer i Shadow Wars. Jeg liker hvordan man løser floker like mye med hodet som med fingeren på avtrekkeren.

Videre skal utviklerne ha skryt for det visuelle. Shadow Wars er nødvendigvis ikke veldig pent, ei heller veldig imponerende i 3D, men det er noe særs intuitivt og tiltrekkende over brukergrensesnittet. Spillet er umiddelbart og omfattende, samtidig som det ikke blir unødvendig innfløkt og omstendelig. Ghost Recon: Shadow Wars er dermed et av de beste slippspillene til 3DS.

Siste fra forsiden