Overlord II

Ondskapen seirer

I Overlord II lønner det seg ikke å være snill.

Fargerik humor

Nivåene i spillet er interessante og spennende å spille gjennom, med fargerik grafikk, varierte mål og mange morsomme situasjoner. Samtidig er de ganske lineære, og det er aldri noe spørsmål om hva du bør gjøre. Sånn sett synes jeg Overlord II representerer et lite skritt tilbake i forhold til forgjengeren, som virket litt mer åpent og fantasifullt.

Gameplayet er likevel variert nok til at det holder seg friskt, takket være en rekke unike sjefsfiender, noen enkle gåteløsningssekvenser og muligheten til å ved ulike anledninger benytte seg av skip og katapulter. Spillet har også noen sekvenser der du får tre inn i kroppen til en av djevlene dine, for litt ekstra variasjon og sjansen til å se verden fra en litt annen (om enn langt mer sårbar) vinkel hvor fokuset ofte er på sniking og hjernetrim.

Skal man dømme Overlord II basert på spillbarhet alene, er det et godt, men langt fra spektakulært spill. Det er passe variert, passe utfordrende og passe intelligent, og er generelt velkonstruert uten å være direkte inspirert. Det som hever Overlord II til et minneverdig nivå er den humoristiske historien, de mange morsomme fiendene, de fiffige smådetaljene og, ikke minst, de djevelske undersåttene dine.

Djevlene er nemlig, for å si det mildt, herlige. De er som en gruppe barnehagebarn fra helvete, som løper rundt og ødelegger alt de kommer over, og de er en fornøyelse å kontrollere. Utviklerne hos Triumph Studios har lykkes ekstremt godt med å gi «sjel» til figurene, takket være fantastiske animasjoner og geniale ansiktsuttrykk. Det faktum at de plukker med seg alt fra kokekar til gnomeluer, og bruker disse som våpen og rustninger, gjør også at de unike djevlene i lille hæren din får et herlig særpreg.

Men djevlene er selvsagt langt fra de eneste humoristiske elementene som gjør dette spillet til en fryd for smilemusklene. Fiendene har jeg allerede nevnt – her kjemper du mot alt fra babyseler til smellfeite feer. Dialogene (skrevet av Rhianna Pratchett) er også herlige, og det samme er sangene som skrives om deg i løpet av spillet (stikk bort til spellemennene i tronsalen din for å høre dem).

Best med mus

Overlord II har også noen elementer som kunne vært bedre. Kontrollene fungerer helt greit, enten du velger å bruke mus og tastatur eller håndkontroller, men fungerer klart bedre med mus og tastatur. Med håndkontroller bruker du «kamerastikken» til å sende smådjevlene rundt med, noe som gjør det hele litt rotete. Det er ikke så ille at jeg vil trekke konsollversjonene i karakter, men merkbart nok til at jeg vil anbefale PC-versjonen hvis du har god nok maskin.

Uansett om du bruker mus og tastatur eller håndkontroller kan det tidvis være litt vanskelig å «låse» siktet på enkeltfiender og andre ting, slik at du ender opp med å sende smådjevlene dine til feil sted eller fiende. Og til slutt: Autolagresystemet kunne godt vært litt snillere. Det å putte to sjefskamper etter hverandre, uten lagring mellom dem, er for eksempel litt i overkant sadistisk.

Spillet har mulighet for flerspiller over nettet og ved hjelp av delt skjerm (utviklerne fortjener forresten skryt for å også tilby delt skjerm-flerspiller på PC-versjonen, noe de aller fleste ser ut til å droppe). Det største problemet til flerspillermodusen er egentlig at spillet selges med alt for få kart. Vi får faktisk bare fire stykker (to som kan spilles i samarbeidsmodus og to hvor spillerne må krige mot hverandre), og disse er heller ikke spesielt spennende. Lukter vi nedlastbart betalinnhold fremover?

Uansett er det helt klart samarbeidsbrettene som er mest interessante så langt, kanskje fordi kamp mellom to spillere ofte rett og slett belønner den som har flest smådjevler, og er over ganske fort. Når man samarbeider spiller man på en måte Overlord II slik det er laget for å spilles i utgangspunktet, bare med to spillere i stedet for én.

Overlord II er en solid, underholdende sjangerblanding med mye humor og bunnsolid presentasjon. Det representerer ikke noe stort steg videre i forhold til forgjengeren, men byr på noen små nyheter som gjør at det likevel føles rimelig friskt. Om du likte forgjengeren er Overlord II med andre ord et temmelig sikkert kjøp. Hvis du ikke har erfaring med denne serien fra før, er det like greit å hoppe i det først som sist, for Overlord II er definitivt en av sommerens beste utgivelser så langt.

Spillet kommer i salg i morgen for Xbox 360, PlayStation 3 og PC. Versjonene ser ut til å være så godt som identiske med unntak av at man ikke kan bruke mus og tastatur på konsoll (gamepad kan man imidlertid bruke på PC). Jeg holder som nevnt en liten knapp på mus og tastatur i dette spillet, for best mulig kamerakontroll, men forskjellene er ikke så store at det går ut over karakterene. Wii-eiere kan forøvrig ta en titt på Overlord: Dark Legend.

Diskuter artikkelen i forumet