Pro Evolution Soccer 2010

Offside fra Konami

Klarer japanerne å holde tritt med FIFA-serien?

Det er en strid mellom Konami og Electronic Arts når det gjelder fotball, det er ikke til å stikke under stol. Med sitt FIFA 10 satte EA en ny standard for slike spill, og Pro Evolution Soccer 2010 har knivskarp konkurranse. Nå har det blitt lovet at årets spill skal komme med nyvinninger, men er de virkelig så fremmende for gameplayet? Tidligere var det nemlig på banen PES var aller best, nå ser maktbalansen ut til å endres radikalt.

Dirk Kuyt, Alessandro Del Piero og Fernando Torres. Hvor skal Steven Gerrard?

Perfekt sirkel?

Hva er så de viktigste nyvinningene i årets utgave? Vel, det er flere, men de forandrer ikke totalopplevelsen nevneverdig fra i fjor. Konami melder om at man har innført 360 graders bevegelsesfrihet for spilleren, jeg får ikke den følelsen. Bevegelsene er fortsatt noe keitete til tider, og jeg savner den totale flyten i mønstrene spillerne kan velge når man har ballen. Brå vendinger er ikke 360 grader, på meg virker det fortsatt som om det er en viss begrensning her.

Nå skal det sies at ballfysikken fortsatt er fri og fin, noe som i sin tur skaper et litt mer uforutsigbart gameplay. Avslutninger, dueller og returer gir hele tiden forskjellige ballbaner, og det er nettopp slik vi vil ha det. Langskudd virker litt mer skriptede, for jeg treffer tverrligger konstant fra 35 meter og oppover – er ikke det litt mystisk?

Keeperen bidrar imidlertid noe til at du som regel aldri helt vet hva som skjer ved skudd (unntatt når du kommer i perfekt skråposisjon. Da blir det nesten alltid mål). Hans bevegelser og oppførsel har blitt mer varierte og er nå vanskeligere å spå. Det er en gledelig nyhet. Tabber er fortsatt en del av jobben, og det har jeg full forståelse for. Straffesparkene er også verdt å nevne, her er det flere muligheter i år. Keeperen har mer variert rekkevidde, og skuddene er mer følsomme og mangfoldige i karakter.

Taktikken er soleklar.

Det å kunne bygge opp spillet, gjerne gjennom god, gammeldags klikk-klakk, har alltid preget Pro Evolution Soccer. Slik er det fortsatt. Dine medspilleres bevegelser er ganske gode, og selv om tempoet er relativt høyt får du tid til å kalkulere og fundere på hva du skal gjøre.

Pasningsspillet burde imidlertid vært bedre, det virker som om spillerne i for stor grad bruker usynlige «spor» for å sende ballen til medspillere. Dette gjør at friheten blir innskrenket, og frustrerer. Det er mulig jeg innbiller meg ting, men jeg synes stikkepasningene er noe bedre her. Blir man vant til dette systemet gir det så absolutt en bedre «ballfølelse» for fingrene.

Dum og dummere

Den kunstige intelligensen preger dette spillet, og da snakker jeg også om aller høyeste vanskelighetsgrad. Jeg synes rett og slett at Pro Evolution Soccer 2010 har blitt for lett. Det er et par grunner til dette. For det første er lagene du spiller mot alt for ballbesittende og opptatt av å slå kortpasninger i de bakre ledd. Ja, de scorer gjerne når de kommer til sjanser, men som regel får du et hav av tid til å forhindre nettopp dette. Den kunstige intelligensen kunne med hell vært mer direkte, mer kreativ.

Videre er den samme datahjernen for passiv når du angriper. Selv på øverste vanskelighetsgrad viser backene en total mangel på fotballforståelse og virker å være i en evig sikringsjobbstase. Man støter ikke på motstander, bare følger løpsbanen, og da er det en smal sak å komme rundt på kantene – nærmest i blinde. Da gjør til gjengeld vennlig kunstig intelligens en god jobb, og trekker seg perfekt ut i posisjoner som muliggjør 45-graderspasninger.

Hvem glemte bortedraktene?

Det er også et lite mysterium for meg hvorfor samtlige rivalforsvar tar ut uhorvelig mye dybde, slik at strekket mellom leddene blir gigantisk. Dette gjør jobben lett for deg i mellomrommene. Du får tid og plass til å boltre deg og finne gode alternativer. Det blir liksom litt for avslappende, det kreves ikke nok av deg. Oppstilling av mur på frispark fra midtbanen er forresten fortsatt litt komisk, Konami.

Heldigvis forsvinner noen av disse problemene når du spiller mot andre mennesker, og da hever inntrykket seg. Ikke bare skjerpes konkurranseinstinktet, men du får langt flere og mer uforutsette utfordringer å bryne deg på hvis du spiller mot en som kan sakene sine. Dette spillet nytes så absolutt best i sofaen med gode venner (eller forhatte rivaler)!

Dommeren er stort sett god, selv om jeg synes han plukker litt vel mye på småting og overser det som åpenbart er frispark. Det er også et tankekors at fordelsparagrafen til tider ignoreres. Du kan bli fratatt både gode sjanser og overganger fordi sjefen på banen er altfor ivrig med å demonstrer sin egen lungekapasitet. Han kunne med fordel drøyd et lite sekund ekstra med å blåse, det hadde også gitt en langt bedre flyt i banespillet.

Når det gjelder spillerne er disse gradert etter ferdigheter, noe som er helt naturlig. Det er fint å se at stjerner har bedre teknikk og ofte fart, akkurat som i virkeligheten. Fernando Torres kan eksempelvis fly fra de fleste forsvarsspillere, man merker at det er en klassespiller man styrer. Slikt liker vi, man skal ikke balansere spillerne for mye, da risikerer spillopplevelsen å bli platt og uforutsigbar.

Likheten er slående.

Lureri

Fintesystemet er imidlertid ikke så intuitivt, bruken av knappekombinasjoner føles litt knotete mot den rene stikkebruken i FIFA 10. Det blir liksom mer stakkato når du skal kjøre overstegsfinter her i forhold til EAs siste fotballspill. I PES 2010 kan du også filme, noe som selvsagt er kontroversielt. Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for om dette er bra eller ikke. Det er jo dessverre en del av fotballen, så da er det kanskje greit at muligheten er der – du får jo tross alt kort for det om det blir «oppdaget».

Det for øvrig fint at man i enda større grad kan fikle med taktikk og strategi enn tidligere, gjerne under kampene. Det gir en dypere og mer involverende fotballopplevelse. Plusspoeng gis også ut for treningsmodusen, der du kan prøve deg frem før du implementerer det du har trent på i kamper. En god treningsdel gjør det lettere å ta et skikkelig dypdykk i spillets mange finurligheter.

Modusene er ikke veldig forandret i struktur fra i fjor, men det er en del å henge fingrene i denne sesongen også. Champions League-lisensen er Konamis stolthet, det legger rammene rundt spillet ikke skjul på i det hele tatt. Det er også svært underholdende å spille gjennom verdens fremste klubbturnering, spesielt om det er flere menneskestyrte lag med. Du kan kose deg med nye Europa League via liga/cup-modusen, men da må du være klar for å kvalifisere deg inn først.

En spennende duell.

For deg som vil bruke enda mer tid på spillet tilbys en oppusset Master League, en modus der du bygger opp favorittlaget ditt til nye høyder. I år kan du spille enda lengre og du har flere spennende muligheter som manager. Hvis fotballspillvalget ditt i år blir Pro Evolution Soccer 2010 er dette modusen som sikrer lang levetid for alenespillere og de som vil ta et skikkelig dypdykk i tittelen.

Egotripp

I Become a Legend lager du din egen stjerne, gjerne deg selv, og bygger en stor karriere. Her velger du først hvilken liga du vil starte i, så spiller du en testkamp. Deretter får du tilbud fra en håndfull klubber. I starten av ditt fotballiv spiller du bare interne treningskamper, noe som ikke er spesielt interessant. Det blir mer moro når du får en aktiv rolle på førstelaget, men den kunstige intelligensen trekker ned også her. Uten deg på banen blir det nemlig som regel alltid 0-0 fordi begge lag er langt mer interesserte i å trille ball fremfor å avslutte på mål.

Årets Pro Evolution Soccer har fått flere nye spilleranimasjoner, men de har fortsatt litt å gå på. Bevegelsene er tidvis for krøkkete og tidkrevende i min bok, men når det først går raskt er bevegelsene gode og naturlige. Spilleruttrykk er nytt i år. Du kan se fortvilelse og glede i ansiktene på spillerne, i den grad det er interessant.

Champions League på nett blir kos.

Dette spillet har alltid manglet mange lisenser, både når det gjelder drakter og klubbnavn, men én ting er det ingen som kan ta fra Konami. Det er helt utrolig hvor like de stjernene som faktisk er med i spillet er seg selv. Ta en kikk på Lionel Messi og nevnte Torres, de ligner noe helt utrolig. Gleden av å styre stjerner blir bare større av slike detaljer!

Flere av de visuelle finurlighetene er på plass, men lyddesignet har stått på stedet hvil lenge. Selv om man har fått opp kvaliteten på musikken og tilskuerne noe, er det en del å sette fingeren på i denne avdelingen.

Kommentatorene lirer også i år av seg selvfølgeligheter og kjedelige innspill. Jeg savner mer analyse og bakgrunnsinformasjon fra Jon Champion og Mark Lawrenson, jeg vet at begge kan så mye bedre. Det blir flisespikking, men lyden for fløyta høres også helt feil ut. Det virker som man har samplet en dommer i vannpolo, for klangen er bare helt feil.

Flerspiller på nett er foreløpig ikke tilgjengelig siden serverne for Xbox Live ikke er oppe ennå. Derfor har vi ikke få testet denne biten av spillet. Likevel fortjener Konami honnør for sin Community-modus, der du kan lagre statistikk for møtene mellom deg og dine venner. Et meget positivt skritt, jeg elsker nemlig å referere til gamle resultater og andre kuriositeter i samtale med spillkompiser.

Pro Evolution Soccer 2010 er et godt spill, det er det ingen tvil om. Fotballopplevelsen er solid, og det er fantastisk å score unike mål etter nøye planlagte og kalkulerte forarbeid. Likevel virker det som om serien står litt stille og det holder ikke når konkurransen blir stadig skarpere. Evolusjonen tittelen lover er nesten helt borte. Den kunstige intelligensen er full av hull og som et resultat av det har spill mot datamaskinen rett og slett blitt for enkelt. Dermed er det først og fremst spill mot andre mennesker som er interessant når du har hatt Pro Evolution Soccer 2010 en stund. Det er i og for seg greit og naturlig, men alternativene for alenespilling burde vært enda bedre og flere.

Pro Evolution Soccer 2010 kommer i salg 22. oktober, for PC, PlayStation 3 og Xbox 360 (testet). Versjoner for PSP og PlayStation 2 følger 5. februar, mens Wii-versjonen kommer februar 2010.