Anmeldelse

Sacred 2: Fallen Angel

Klassisk og dypt actionrollespill

Slakt for fote i en stor og rik verden til krampa tar deg.

1: Side 1
2: Side 2

Formelen ligger allerede klar: La spillerne lage sine helter, la dem løpe rundt og denge flest mulig monstre og plukke opp en evig strøm av skatter, la dem utvikle sine helter i det nær uendelige ved å gjenta det hele igjen og igjen.

Det var Diablo 2 som virkelig slo gjennom med denne formelen, men flere andre har lykkes senere og jeg tror mange også vil lykkes i fremtiden. Sacred 2 lykkes absolutt, til tross for noen mindre svakheter, og kan by på utrolige mengder underholdning og masse moro for mange.

Magi på ville veier

Sacred 2s åpningsfilm forteller om en verden hvor magien har løpt løpsk og endeløse bølger av monstre skyller over dens hjelpeløse innbyggere. Magien representeres av noe som kalles T-energi. Noen forsøker å pumpe opp og samle denne energien, men rørene lekker og magien har spredd seg over alt. Dette har ført til at monstre har dukket opp alle steder, og her kommer din sjanse til å bli helt – ved å stoppe dem.

Mens alt dette blir forklart på en mer eller mindre forvirrende måte får vi videre i åpningsfilmen se hvordan ulike helter slakter horder av monstre mens en låt av power-metal bandet Blind Guardian dundrer i bakgrunnen. Det hele er både en smule harry, men også litt sjarmerende.

Det er helt klart fra starten at Sacred 2 ikke forsøker å skryte på seg en spektakulær eller fengende historie, eller en original eller nyskapende spillverden. Her er det klassisk fantasy rett ut av læreboka og uavbrutt monsterdenging for alle penga.

Spillets hovedhistorie blir fortalt gjennom en serie forskjellige oppdrag. Det er ikke lett å forstå hva denne historien egentlig går ut på, for den har ikke fokus på å involvere spilleren eller presentere en interessant fortelling. Hva den i stedet gjør er å frakte spilleren til spillverdenens ulike områder, slik at han er garantert å se mest mulig av hva spillet har å by på rent innholdsmessig.

Ved siden av hovedhistorien får alle spillere også en rekke klassebaserte oppdrag som byr på enda en lett forvirrende fortelling. Denne går hånd i hånd med hovedfortellingen, slik at du kan utføre begges forskjellige oppdrag på stort sett de samme stedene. Du kan velge å spille god eller ond når du starter Sacred 2, men selv om dette gjør spillets hovedkampanje litt forskjellig holder spillets grunnprinsipp seg de samme.

I tillegg er verden fullstendig krydret med småoppdrag. De fleste av disse er fullstendig ordinære i sin utforming, men gir spilleren muligheter til å skaffe seg flere erfaringspoeng og mer skatter. Etter hvert blir det likevel åpenbart at det absolutt ikke er nødvendig å gjennomføre disse sideoppdragene, for du vil få mer enn nok erfaringspoeng ved å følge de to viktigste oppdragene og drepe alle monstrene du møter på veien til spillets forskjellige destinasjoner.

Dypt rollespillsystem

Du kan velge mellom flere forskjellige klasser i Sacred 2. Selv om disse til en viss grad følger ferdiglagde maler som kriger eller magiker, har de likevel svært mye frihet innad, slik at de kan utvikles på forskjellige måter.

Alle klassene har tilgang på mange forskjellige typer egenskaper og kan på en svært intelligent måte kombinere disse slik at de blir aktivert via samme knapp. Det ligger mye strategi i de valgene du får når du utvikler din karakter. Egenskapene varierer fra å være sterke angrep du kan bruke med jevne mellomrom, spesielle handlinger som fremkaller medhjelpere, formler som knuser mange fiender eller «buffer» som gjør visse sider av din karakter sterkere.

I tillegg til å hele tiden måtte utvikle og velge hvilke av disse egenskapene du skal fokusere på har du også grunnverdier som styrke, smidighet, intelligens og andre som må styrkes og helt nye evner som må læres. Mye av strategien bak å utvikle din karakter ligger innen hvilke evner du ønsker at den skal ha.

Noen evner er helt klassiske, slik at de gjør deg bedre til å slåss med sverd, skjold eller rustning. Men det finnes også veldig mange andre evner som kan la deg utvikle din rollefigur akkurat slik du vil. Alle evnene har sine bruksområder og det er sjelden lett å se hva som til en hver tid lønner seg å gjøre.

I tillegg til utvikling av grunnverdier, egenskaper og evner har spillet et høyt fokus på utstyr. Våpen, rustninger, magiske gjenstander og smykker flommer som en jevn strøm ettersom fiendene faller. Flere av disse kan videreutvikles ved at de oppgraderes og det meste av utstyret har et mylder av forskjellige bonuser.

1: Side 1
2: Side 2

Siste fra forsiden