Sam & Max: Beyond the Alley of the Dolls

Klonehundene angriper!

Verden trues av et tusentalls Sam-kloner i den ferskeste episoden fra Telltale.

Det er sikkert ikke lett å lage episodebaserte eventyrspill. Spesielt ikke når man har en utgivelsesplan som innebærer fem episoder på like mange måneder. Derfor er jeg veldig imponert over hva Telltale Games har fått til med årets Sam & Max-sesong. Her føles nemlig hver eneste episode fantasifull og frisk, med mengder av unike elementer og temaer som sikrer at de skiller seg ut og huskes individuelt.

Verden har gått til hundene.

Left 4 Dogs?

Sam & Max: Beyond the Alley of the Dolls fortsetter denne trenden. I det episoden starter jages våre to venner inn i Stinkys ugjestmilde restaurant av en gjeng tilsynelatende hypnotiserte Sam-kloner (kun ikledd underbukser, til original-Sams store ergrelse).

Det er selvsagt kun én ting å gjøre når byen man er i blir invadert av zombieaktige hunder, nemlig å barrikadere seg så godt man kan, og så skyte løs på alt som beveger seg utenfor.

Etter hvert blir imidlertid vår trofaste detektivduo lei av å skyte halvnakne hunder. De bestemmer seg i stedet for å finne ut hvorfor denne plutselige oppblomstringen av Sam-kloner har funnet sted, og hva de kan gjøre for å stoppe de vandrende hundebeistene fra å ta over verden. Dette innebærer selvsagt en mengde god, gammeldags gåteløsing. Resultatet er tre-fire timer med klassisk eventyrspilling, akkurat slik mor LucasArts pleide å lage den.

Egentlig er det meste som før

Selv om Beyond the Alley of the Dolls føles både frisk og spennende, følger episoden selvsagt rimelig tett i fotsporene til de øvrige spillene i serien. Og hvis du har kjøpt sesongen vet du langt på vei hva du får.

Max er seg selv lik.

Sam og Max må som vanlig utforske en serie miljøer hvor de løser en rekke mer eller mindre logiske nøtter for å komme seg videre. Disse løsningene innebærer tradisjonelt å plukke med seg alt som ikke er spikret fast (en god, gammel eventyrspillklisjé), og bruke tingene de har funnet på riktig plass. Men du må også utnytte deg av de relativt nye parapsykologiske egenskapene til Max, som blant annet lar den hårete lille krabaten forvandle seg til gjenstander han ser på bilder eller drive avansert buktaling.

Som vanlig er nøttene velbalanserte og rimelig varierte, og de gangene jeg satt fast i lengre perioder var det stort sett fordi jeg hadde misforstått eller gått glipp av noe essensielt og rimelig åpenbart. Jeg skriver dette om så godt som hver eneste Sam & Max-episode, men nøttene er aldri for vanskelige, men heller ikke så lette at du ikke føler deg litt lur når du løser dem. Telltale kan sine saker, og er ekstremt konsistente.

En annen ting jeg skriver i hver eneste Sam & Max-anmeldelse er at humoren fungerer godt. Som vanlig får vi mengder av underholdende situasjoner og massevis av vittige ordvekslinger med de mange raringene som befolker det bisarre Sam & Max-universet. Våre to helter har alltid en morsomhet på lager, enten det er snakk om en beskrivelse av noe du klikker på eller en forskrudd dialog. Selv om de fleste spøkene er mer «hehe» enn «haha» sørger den stadige vitsingen for at stemningen holder seg god og morsom selv når du setter deg fast og ellers hadde vært fristet til å skru av.

Sam elsker revolveren sin.

Det hele akkompagneres som vanlig av flott og passende musikk fra seriens vante komponist, Jared Emmerson-Johnson. Med tanke på hvor mange stilarter han har vært innom i løpet av de tre Sam & Max-sesongene er det vanskelig å ikke bli imponert over mannen. Ellers er presentasjonen akkurat slik som den pleier, med fargerike og tegneserieaktige miljøer og massevis av morsomme animasjoner.

Noen ganger er det fint med forutsigbarhet, og Telltale Games har med sine Sam & Max-spill vist seg å være forutsigbarheten selv. Hver måned leverer de et morsomt og fantasifullt eventyr som byr på fin og solid underholdning for en kveld eller to. Men på tross av forutsigbarheten, er har de individuelle Sam & Max-eventyrene vært friske og spennende, og levert massevis av unike situasjoner. Beyond the Alley of the Dolls føyer seg, som forventet, fint inn i denne rekken. Dette er en svært hyggelig episode som byr på massevis av god, gammeldags eventyrspillmoro.

NB: Episoden selges for øyeblikket kun som en del av Sam & Max: Season Three. Sesongen er i salg i nedlastbar form på PC, Mac og PlayStation 3.