Anmeldelse

South Park: Let's Go Tower Defence Play!

Uinspirert

Den vesle byen i Colorado angripes av alt fra rødhårede til krabbefolk.

De fleste kjenner vel til den amerikanske tegnefilmserien til Trey Parker og Matt Stone. South Park og de fire guttene Cartman, Stan, Kyle og Kenny har gått sin seiersgang på TV i mange år allerede, og den satiriske og samfunnskritiske brodden er fremdeles like skarp.

I disse dager er det vel bare et spørsmål om tid før alt som har et snev av publikumsuksess på TV og film, får sitt eget spill. South Park har riktignok tidligere vært utgitt som spill på konsoller som Nintendo 64 og Playstation, men nå har turen endelig kommet til denne generasjonens konsoller.

Tårn og mur

South Park: Let's Og Tower Defence Play! er som tittelen indikerer et spill innenfor den såkalte «tower defence»-sjangeren, og distribueres via Xbox Live Arcade. I disse spillene skal du hindre et visst antall elementer i å ta seg over et område ved hjelp av å lage murer og bygge angrepstårn.

Sjangeren gjør at utviklingen og spillingen av disse spillene ikke er overmåte avansert. Et eksempel på dette er godbiten Fieldrunners, et av de beste eksemplene i sjangeren, som kjører helt fint på iPod/iPhone. Dette til tross, det ligger mye underholdning i disse spillene, på samme måte som i for eksempel Tetris eller Sudoku.

Spillet langer i vei i franchisens klassiske absurditet. South Park blir angrepet, og som Cartman, Stan, Kyle og Kenny skal du rydde opp. Som de fleste andre spill i denne sjangeren går du gjennom ulike nivå, hvor fiendene blir flere og farligere etter hvert som du avanserer. Til tross for at historien i spillet ikke klarer å måle seg med noen av de beste episodene i TV-serien, kommer du til å le flere ganger – om ikke annet enn på grunn av Parker og Stones helt vanvittig morsomme stemmer.

Kjente fjes

På hvert brett styrer du fire forskjellige figurer fra South Park-universet (i spillets kampanjedel er det de fire tidligere nevnte guttene), og skal hindre ulike grupper av fiender i å ta seg over fra den ene til den andre siden av skjermen. Det som gjør spillet litt morsomt på dette punktet, er at de som har sett litt av serien, vil kjenne igjen mange av både fiendene og andre figurer i handlingen. For hver gang en ny fiendetype dukker opp, får man også muligheten til å vise en videosnutt av deres opptreden i serien, og dette skaper et og annet morsomt øyeblikk.

Spillmekanisk er det relativt lite nytt under solen. De ulike fiendene er stort sett gruppert inn etter hvor fort de beveger seg, samt hvor mye de tåler. Som de fire guttene får du også muligheten til å bygge ulike tårn for å stoppe fiendene, og enkelte av disse er sterkere mot en type fiender enn andre og vice versa.

Med en gang man har bygd sin labyrint med tårn og første bølge kommer, har jeg opplevd at flere «tower defence»-spill har en tendens til å bli noe statiske. Du blir en observatør som ser på at fiendene går inn i kverna di, og forhåpentligvis ikke kommer ut på andre siden.

Snøballkrig

I tillegg til å bygge vegger og tårn, kan dine fire figurer kaste snøballer på fienden, og de fungerer i så måte som et slags bevegelig tårn. Hvis du spiller alene, veksler du mellom disse personene med én knapp.

Det er også mulig å spille i flerspiller. Da kan inntil fire personer ha hver sin figur, og bygging og oppgradering av tårn kan foregå parallelt. For at de ulike figurene skal ha noen reelle forskjeller, har også hver figur fått sitt eget spesialangrep. Etter å ha kastet ett visst antall snøballer er spesialangrepet ladet fullt opp, og kan slippes løs når man måtte ønske. Disse varierer mellom alt fra napalmstorm til bedre snøballer i en periode eller gullrush.

Gull er spillets økonomiske enhet, og uten gull kan du ikke bygge noen ting. Gull deles ut før hver omgang starter, men man kan også samle gull underveis ved å plukke opp gullmynter som falne fiender legger fra seg. På de høyere vanskelighetsgradene får man tilgang til mindre gull, og det kreves derfor at man tenker gjennom og prioriterer hvordan tårn og labyrinter skal se ut.

Ser ikke ut

Spillet har tatt vare på TV-seriens visuelle stil. Som vi alle vet ser ikke South Park bra ut, men dette er noe av poenget og sjarmen med serien. Og ta spillet i en annen retning ville ikke vært tro mot serien, så dette fungerer i utgangspunktet tilfredsstillende.

Jeg føler likevel at det er noe som mangler. South Park: Let's Go Tower Defence Play! gir meg en merkverdig følelse av at det bare er nok et «tower defence»-spill med noen små justeringer og et morsomt tema som mange av oss kjenner fra TV-skjermen.

De ulike brettene imponerer heller ikke, verken med tanke på utforming eller omfang. Det burde vært flere tilgjengelige brett i enspillerdelen, og den labre kreativiteten som er utvist er ikke serieskaperne verdig. Til syvende og sist gjør dette at gjenspillbarhetsverdien ikke er spesielt høy.

Det er selvsagt morsomt å ta en runde eller to når du har noen venner på besøk, men det er for lite som holder meg i spillet til at jeg kommer til å spille det særlig mye alene. Hva om de hadde lagt noen rollespillelementer til figurene, ettersom de allerede har et veletablert univers?

Konklusjon

South Park: Let's Go Tower Defence Play! får veldig mye gratis ved at det er et spill satt i det absurdre South Park-universet. Det byr på tidvis hysterisk morsomme øyeblikk hvor man ler høyt, og dette gjelder spesielt de som kjenner serien fra før. På den andre siden er det rent mekanisk og gameplaymessig ikke et spesielt godt spill. Det er bare nok et tillegg til en statisk sjanger, og alternativene er mange og bedre, både med tanke på sjangeren og nedlastbare spill fra Xbox Live Arcade.

Siste fra forsiden