Space Rangers 2: Reboot

Gjensyn med moderne klassiker

Et godt spill fortjener alle sjanser det kan få.

Frihet til å være helt

Det jeg liker best med Space Rangers 2 er blandingen av frihet og følelsen av å delta i noe som er større enn meg selv. De aller fleste spill setter spilleren i sentrum, og for at noe skal skje er det spilleren som på en eller annen måte må igangsette det. I Space Rangers 2 lever universet sitt eget liv, og konflikten eksisterer både som et bakteppe for dine egne eventyr og noe som kan påvirke (og påvirkes av) deg.

Moro med nytt utstyr.

Dette er viktig; mange spill gir deg en helterolle, men når alt kommer til alt følger du bare et manuskript fastsatt av utviklerne. I dette spillet er det du som tar valgene. Det er ikke slik at universet står og faller på hva du foretar deg, men når du velger å involvere deg får handlingene dine ekte, merkbare konsekvenser. Det er når du står fritt til når som helst å stikke av med halen mellom beina (eller ikke involvere deg i utgangspunktet) at heroiske handlinger virkelig føles heroiske.

Jeg liker også hvordan spillet fungerer godt uansett hvordan du spiller. For et artig eksempel på dette kan du lese en historie skrevet av Robin Burkinshaw (mest kjent for serien om Alice & Kev), hvor han bestemmer seg for å bli universets beste ranger ved å drepe alle de andre. Det er absolutt ikke en taktikk jeg vil anbefale, men alle kan spille Space Rangers 2 på egne premisser, og det er opp til hver enkelt av oss å lage vår egen historie i spillet.

Dette er selvsagt ikke noe som fungerer like godt for alle. Noen av oss elsker å bli satt fri til å gjøre hva vi vil, andre foretrekker å bli pekt i riktig retning eller følge fastsatte løyper. Du må kunne ta initiativet selv for å kose deg med dette spillet, for her er det ingen som forteller deg hva du bør gjøre.

Teksteventyr-oppdrag.

Gammel underholdning

Det er noen år siden Space Rangers 2 kom ut, og Reboot-utvidelsen er heller ikke særlig fersk. Men Space Rangers 2 er fortsatt herlig å spille. Det er like unikt i dag som det var i 2005, og den «tidløse» 2D-grafikken ser like pen ut nå som før. Brukergrensesnittet er enkelt og stort sett selvforklarende, og alt i alt fungerer spillet så godt som knirkefritt. Det hjelper også at Reboot-utvidelsen inkluderer en god del små endringer for å gjøre spillopplevelsen litt glattere.

Med Reboot har vi forresten også fått en mengde små og store tillegg. Spillet har flere brett å spille på i sanntidsstrategimodus, flere tekstbaserte oppdrag å utføre og flere våpen, skip og andre former for utstyr som kan kjøpes. Nå er det også mulig å bli smittet av mystiske virus, skanne ubebodde planeter (for å finne skatter og utstyr) og investere penger i forretningssentre rundt om i verdensrommet. Ingen av nyhetene påvirker spillet i veldig stor grad, men de gjør det mer komplett og variert, og passer godt inn i helheten. Faktisk er de så godt integrert at jeg trodde mange av funksjonene alltid hadde vært der, og ble overrasket da jeg leste at de var nye (i mitt forsvar skal det sies at det er noen år siden sist jeg spilte Space Rangers 2).

Hvis det er én ting jeg savner nå, som jeg ikke savnet i 2005, så er det å kunne zoome kameraet utover ved hjelp av musehjulet. Jeg er klar over at spillets 2D-teknologi kanskje ikke legger til rette for slikt, men jeg ønsker stadig et litt større overblikk enn det jeg har på skjermen.

Sanntidsstrategi får vi også.

Det har vært både moro og litt trist å fordype seg i Space Rangers 2: Reboot omtrent fem år etter spillets første vestlige utgivelse. Moroa kommer rett og slett fordi dette fortsatt er et fabelaktig spill. Friheten, valgmulighetene, variasjonen og konseptet fungerer fortsatt glitrende, og det tar seg fortsatt godt ut takket være den pene 2D-grafikken. Men jeg blir også litt trist, fordi det fortsatt «bare» er Space Rangers 2. Vi burde strengt tatt hatt Space Rangers 3 for lengst, eller noen andre spill som bygde videre på det herlige konseptet (noe av det nærmeste vi kommer er faktisk indie-favoritten Mount & Blade, men det er ikke nok).

Uansett er dette et spill jeg ikke vil nøle med å anbefale. Liker du å være din egen herre, og spillopplevelser som krever litt initiativ og kreativitet, er Space Rangers 2 fortsatt et av de beste spillene på markedet.