Tekken 6

Jernneven slår til igjen

Dette er sannsynligvis årets beste slåssespill.

Det var på mange måter en revolusjon i hjemmet da nykommeren Sony lanserte spillkonsollen PlayStation på midten av nittitallet. Maskinen var blant de første med 32-bits prosessorer, noe som betydde at den kunne gjengi imponerende tredimensjonal grafikk i likhet med det som hadde begynt å dukke opp i arkader noe tidligere. Arkadene var på denne tiden sterkt preget av suksessen til Street Fighter og Mortal Kombat, og blant de første spillene som fant veien over til Sony sin konsoll var den nye generasjonen av slåssespill i 3D.

Tekken, som på norsk blir «jernneve», var sammen med Virtua Fighter et av de første slåssespillene som våget å utforske tredimensjonal grafikk. Ikke bare så animasjonene og teknikkene mer realistiske ut, men spillene hadde også en særegen spillmekanikk som skilte dem fra sine forgjengere. Siden den gang har Tekken utviklet seg til en av de mest attraktive spillseriene, som frem til nå er utgitt eksklusivt på Sony sine maskiner.

Velkjent oppskrift

Det kan være greit å avklare at denne utgivelsen av Tekken 6 på konsoller er en relansering av den utvidede utgaven av Tekken 6, Bloodline Rebellion, som har vært tilgjengelig i arkadeform siden ifjor. Medregnet alle nye utgaver og oppdateringer blir dette den niende iterasjonen av den populære serien, men nærmest på trass av dette føles Tekken fortsatt umisgjenkjennelig likt seg selv. Alt fra figurenes bevegelser til den metalliske lyden av et blokkert slag vil være lett gjenkjennelig dersom du har noe som helst erfaring med serien.

Men i likhet med den årlige utgaven av FIFA er denne bekjentskapen en del av spillets appell. For de som har fulgt serien opp gjennom årene vil de avanserte teknikkene fortsatt være lett tilgjengelige, mens tilbakevendende spillere vil kunne finne tilbake til kampformen uten store problemer.

Det hjelper i tillegg at selve spillmekanikken er meget kompetent, og etter flere små utbedringer gjennom årene har utviklerene kommet frem til noe som er unikt og spennende. Selve grunnlaget er relativt ordinært, man kan angripe i høy, middels eller lav høyde og motstanderen må blokkere disse på korrekt måte. Men til forskjell fra andre slike spill er hver av de fire knappene tildelt en av figurens armer eller ben. Dette gjør at de forskjellige angrepskombinasjonene blir lettere å huske og forstå, noe som viktig ettersom hver karakter har et stort repertoar. Denne måten å kombinere knappetrykk er også meget omgjenelig for de som bruker håndkontrollere ettersom det ikke forutsetter presise bevegelser på styrespaken slik som i Street Fighter-serien.

Kampene i seg selv har et sterkt fokus på timing og taktikk, og det gjelder å bruke rett angrep til enhver tid for å utnytte svakheter i motstanderens forsvar, og dersom du lykkes med å kontre motstanderens angrep med ditt eget vil han få ekstra skade i tillegg.

Variert og vakkert

Blant konkurransedyktige spillere er det også et stort poeng å slå motstanderen i luften hvor de er hjelpeløse, og Tekken 6 byr på flere måter å straffe motstandere på denne måten. Veggslag vender tilbake fra tidligere utgaver, og som navnet tilsier kan man gi motstanderen litt ekstra skade ved å slå han opp etter veggen. Samtidig finnes det et nytt system for å sjonglere ofrene sine opp fra bakken med noe som kalles et «bound»-angrep.

Sammen med kast og sidesteg utgjør denne kampmekanikken et fantastisk grunnlag for de mangfoldige stilartene som er representert blant de førti figurene i Tekken 6.

Persongalleriet i serien har alltid vært interessant med en variert sammenkomst av virkelighetsnære, fantastiske og til tider komiske kampsportutøvere. De seks nye utfordrerne er minst like unike og kan blant annet by på en overvektig karatemester, en ubehøvlet matador, og en tilsynelatende søt pike som til tider skyter motorsager ut av armene sine.

Foruten å tilby en variert spillopplevelse, er det en fryd å se figurene i kamp. Modellene er meget detaljerte og de aller fleste av animasjonene ser realistiske ut, i det minste på en Hollywood-aktig måte. De har også alternative kostymer, og dersom du ikke er fornøyd med disse kan du også kle dem ut selv med et assortement av klær og tilleggsutstyr i spillets konfigurasjonmeny.

Et hav av muligheter

Tekken 6 har også et imponerende utvalg moduser å velge mellom. I frakobletmodus er alle de vanligste alternativene inkludert, arkadespill, overlevelse, tidsøvelse, samt motspiller- og lagkamp. I tillegg finnes det et mer unikt konsept kalt spøkelseskamp hvor du må kjempe mot tilfeldige simulerte motstandere som har sine egne preferanser, kampstiler og kostymer, noe som byr på større variasjon og gjenspillbarhet.

Videre har du en omfattende historiemodus som er blant de mest dramatiske utvidelsene I konsollversjonen. Det er sjeldent at plottet bak et slåssepill er noe mer enn en unnskyldning for folk å denge hverandre, så det er forfriskende at utviklerne her prøver å utdype dette aspektet.

I utførelse ligner denne modusen en del på «Tekken Force Mode» fra tidligere spill. Du vil bevege deg gjennom et begrenset landskap og kjempe mot en rekke motstandere. Spillmekanikken skiller seg her ut fra resten av spillet med at du har fri bevegelse I alle retninger. Likevel må du forholde deg til den utvalgte motstanderen din på et todimensjonalt plan og det kan bli litt frustrerende når en rekke fiender sirkler rundt deg. I tillegg øker vanskelighetsgraden dramatisk mot slutten av kampanjen og det skal både en del ferdighet og kløkt til for å komme helskinnet gjennom. Heldigvis får du hjelp av en alliert som styres av den kunstige intelligensen, og som utvikler sine ferdigheter i takt med spillets vanskelighetsgrad slik at du alltid har en kompetent partner. Denne modusen er et interessant tilskudd, og kan by på noen timer med fjollete moro, men ville neppe klart å stå på sine egne ben dersom det ikke var en del av et mye større og bedre produkt.

Ikke plettfritt

Slåssespill er en glede som bør helst deles med andre, noe man trengte en ekstra kontroller og en kompis for å få til. Da konsollmarkedet utviklet nettstøtte var dette problemet tilsynelatende løst, men det viste seg raskt at det var mye vanskeligere å utføre i praksis. De aller fleste slåssespill tilbyr en form for nettspill, og Tekken 6 ligger heller ikke på latsiden med et par interessante elementer utenom det essensielle. Men som så mange andre, klarer ikke spillet levere på den tekniske fronten.

I en optimal situasjon flyter spillet som normalt, i et raskt tempo, men dette er dessverre unntaket som bekrefter regelen. I de aller fleste tilfeller vil du oppleve at figurenes bevegelser ligger merkbart etter dine egne knappetrykk. Det er ikke uspillbart, men ettersom en brøkdel av et sekund kan utgjøre forskjellen mellom tap og seier kan dette føre til en stor del frustrasjon. Det at nettkoden ikke fungerer slik den bør er synd, og i lengden kan nok dette føre til at en del utgaver av spillet vil havne i brukthylla på spillbutikken.

Heldigvis er det mer å hente fra Tekken 6 sine mer unike nettfunksjoner. Din egen «spøkelsesprofil» blir lastet opp automatisk, noe som vil si at folk kan laste ned og spille mot digitale kopier av sine venner, selv når de ikke er på nett. Man kan også legge ut egne opptak eller laste ned andres kampvideoer, raskt og problemfritt.

Til slutt har utviklerne lovet at de i vinter vil slippe en gratis nedlastbar utvidelse, hvor du og en venn kan spille gjennom en kampanje i samme stil som spillets historiemodus, kun over nett vel å merke.

Det er ingen tvil om at spillindustrien har blitt en gigant blant medievirksomhetene, og likeså har omkostningene rundt en stor lansering på moderne konsoller skutt i været. Det er derfor ikke så merkverdig at utgivere har en uheldig tendens å favorisere spill som anses som kommersielt trygge (les: oppfølgere) fremfor å satse på nye og innovative konsepter.

Likevel er visse oppfølgere skapt med en slik lidenskap og omtenksomhet at det er nærmest umulig å kritisere dem på grunnlag av deres opphav. Med et hav av figurer, moduser og tilpasningsalternativer, vakker grafikk og ikke minst et velfungerende kampsystem er Tekken 6 nettopp slikt et spill. Det skal forøvrig sies at noen av rettene i dette koldtbordet er bedre tilberedt enn andre, men som en helhet er dette en fantastisk opplevelse.

Det er ingen tvil om at tilhengere av serien vil elske dette spillet, men Tekken 6 er også høyst mottakelig for nykommere, og forhåpentligvis vil det være mange av disse ettersom denne utgivelse bør oppleves av alle som har noe som helst interesse for sjangeren. Til tross for en utilstrekkelig onlinedel er Tekken 6 blant årets desidert beste slossespill, og med tanke på det som har vært er dette en monumental prestasjon.

Spillet slippes på PlayStation 3 og Xbox 360 førstkommende fredag, 30. oktober. PSP-versjonen følger i desember.

9
/10