Test Drive: Ferrari Racing Legends

Perfekte biler pakket inn i et middelmåldig spill.

En Ferrari er for mange den perfekte bilen. Gjennom 65 år har bilprodusenten blandet skjønnhet og eleganse med en råskap få andre biler kan sammenligne seg med. Bilene er vellaget til siste hjulmutter, og alt er både gjennomført og gjennomtenkt.

Dessverre har ikke utvikler Slightly Mad Studios tatt lærdom av de mange årene med erfaring Ferrari har. Test Drive: Ferrari Racing Legends har et veldig stort potensiale, men det virker som om utvikleren har hatt en litt dårlig kartleser underveis, noe som gjør dette til en ganske middelmådig, frustrerende biltur.

Enkel presentasjon

Spillet gir et førsteinntrykk av enkelhet. Det er ingen prangende skrift, menyene er enkle, og musikken er nesten ikke tilstedeværende. Her er det bilene som er i sentrum, som seg hør og bør i et bilspill. Test Drive: Ferrari Racing Legends er en hyllest til merket, og ingenting skal stjele oppmerksomheten fra bilene.

De fleste ønsker vel å prøvekjøre denne.

Pakken skilter med flere ulike modi. Historiedelen er selve kjernen i spillet, men man kan også ta med seg favorittbilen online og kjøre mot andre entusiaster over nett. I tillegg har vi noe som kalles Phantom Time Trial, der man kjører om kapp mot en skygge av seg selv, eller av bestetiden på banen. Denne fungerer veldig godt som trening, siden man hele tiden kan se hvilke bremseteknikker og linjer på banen som fungerer best.

Historien i spillet er delt opp i tre ulike æraer. Du har «Golden», som spenner fra 1947 til 1973. Etter dette har du «Silver» fra 1970 til 1990. «Modern»-æraen runder av historien, og varer fra 1990 til 2011. Du kan selv velge i hvilken rekkefølge du spiller, men jeg vil anbefale alle å følge den kronologiske progresjonen, da dette går i tospann med spillets læringskurve.

Bratt kurve

I historien starter du med 125 S, den første bilen til å bære Enzo Ferraris navn. Dette er en nydelig bil, og fungerer veldig godt som en introduksjon til selve kjøringen i spillet. Her lærer du fort at dette ikke er et bilspill der gasspedalen kan klemmes i gulvet under hele løpet. Det må bremses riktig, og linjer må følges. Kommer du for hardt inn i en sving, ja, så bærer det ut på grusen eller rett i gjerdet.

Fokuset er klart og tydelig på bilene.

Slightly Mad Studios har tidligere laget de to Shift-spillene i EAs velkjente Need for Speed-serie. Spillene deres ligger nærmere simulasjon enn arkade, og Test Drive: Ferrari Racing Legends følger samme tankegang som de tidligere titlene. Dette er simulering med litt hjelp, og man må hele tiden være konsentrert for å holde bilen på asfalten.

Hver enkelt bil har sitt særpreg, og de eldre modellene vesentlig lettere å kjøre enn de nyere, sprekere modellene. Alle Ferrari har bakhjulstrekk, og er man for hissig på gassen er en ufrivillig piruett ikke mange sekundene unna. Selve kjørefølelsen i spillet er ganske så bra, men bilene kan føles litt tunge. Dette gjenspeiles også i fartsfølelsen i spillet, som i perioder kan føles litt treg. Man får sjelden følelsen av ekstrem fart over bakketopper og rundt trange svinger, noe som er med på å gi kjøringen den litt tunge følelsen.

Spillet har også en rekke hjelpemidler for å få en udreven sjåfør igang. Du har tre ulike nivåer for bistand, der man på laveste nivå blant annet har antispinn og bremsehjelp, alt for å gjøre kjøringen enklere. På det høyeste nivået har man minimalt med hjelp, og selv om det ikke er en fullblods simulering kommer man ganske nærme her. Spillere på alle ferdighetsnivåer burde greie å finne en utfordring i spillet.

Vanskelighetsgraden og læringskurven er godt balansert gjennom hele den først æraen. Du blir utfordret, og møter ikke så mange hinder på veien som føles uoverkommelige. Men det er dessverre slik at du videre, både i «Silver» og etter hvert «Modern», møter utfordringer som er så vanskelige at selv den mest erfarne racingsjåfør hadde blitt svett på ryggen. Det er lite som er mer frustrerende enn et 10-minutters løp, der så og si hver eneste centimeter har blitt kjørt perfekt, for så å bli kræsjet rett ut i grusen av en AI-motstander like før målgang.

Låst bilpark

Den eneste muligheten spillet gir deg da, er å starte på nytt. Disse utfordringene møter du dessverre mange av underveis i historien, og selv om tilfredsstillelsen er enorm når man greier noe, så er den ikke det av de rette grunnene. Det er ikke først og fremst stolthet man føler etter å ha mestret et beist av en bil, men snarere en lettelse, fordi man slipper å ta utfordringen en gang til.

Klassikerne er også med.

Test Drive: Ferrari Racing Legends inneholder 50 av de mest ikoniske, visuelt nydelige bilene som er laget de siste 65 årene. Mer frustrasjon er det da at så godt som alle disse bilene kun kan låses opp via historiedelen i spillet. For de som da måtte ønske å kjøre alle de 50 ulike Ferrari som er med i spillet, må man regne med mange timer med frustrasjon og svette håndflater før man får nyte dette.

Selv når man velger å spille online gir spillet kun tilgang til de bilene som har blitt låst opp i historiedelen. Dette føler jeg er en unødvendig sperre, og antageligvis noe som for de aller fleste bare skaper mer frustrasjon snarere en ekstra motivasjon til å spille mer.

Her er det kjøring, bil og bane som står i sentrum. Alle bilene er nydelig gjenskapt i spillet, og har alle sin egen følelse på veien. Motorlyden er herlig bråkete, og det er deilig å høre alle hestekreftene i en Ferrari akselerere seg opp mot 300 km/t. Utvikleren har uttalt at de har samarbeidet tett med Ferrari i denne delen av spillet, og har gjort sitt ypperste for å gjøre ære på navnet og bilene. Og selv om spillet ikke vinner noen priser for grafikk, er bilene nydelige og detaljerte, og gjør ikke skamme på merket Ferrari.

Banene i spillet er også veldig varierte og utfordrende, der de spenner seg fra de enkleste rundbaner til snirklete fjellveier. Her er det kjente navn som Monza og Silverstone, og alle burde greie å finne en favoritt. Min er uten tvil Rouen, en herlig bane nord i Frankrike. Den bukter seg gjennom landsbyer og landeveier, og er rett og slett en fryd å kjøre.

Test Drive: Ferrari Racing Legends er en hyllest til et av de mest anerkjente, eksklusive bilmerkene som finnes. Enzo Ferrari har over 65 år skapt en bilpark det står stor respekt av. Dessverre lever ikke spillet helt opp til navnet det bærer.

Bilene er vellaget og flott gjenskapt i spillet, alle har sitt særpreg både utseendemessig og på banen. Det er en markant forskjell å kjøre en bil fra 50-tallet, til sammenligning med en av de nyeste bilene. Det er milevis med baner i spillet – alle er godt varierte, og byr på ulike utfordringer.

Test Drive: Ferrari Racing Legends har dessverre låst bort godbitene bak en vanskelig historiedel.

Slightly Mad Studios har dessverre låst stort sett alt innhold i spillet, både baner og biler. Man blir tvunget gjennom historiedelen, og alle oppdrag og utfordringer må kjøres og klares før alt innhold blir tilgjengelig. Dette er et unødvendig hinder på veien, da man også ved onlinespilling kun har de biler og baner som er låst opp i enspillerdelen til rådighet.

Noen av utfordringene man møter i historiedelen er også unødvendig vanskelige. Det blir raskt mange timer med frustrasjon. Det å kjøre det samme løpet time opp og time ned, fordi man ved den minste lille feil må starte på nytt, er alt annet enn gøy. Dessverre er dette et stort skår i gleden i noe som kunne vært ganske så bra, om man ikke ble tvunget til å låse opp innholdet i spillet på denne måten.

Men kanskje det er slik Ferrari skal være for de fleste. Hyggelig å se på og drømme om, men nesten umulig å få kjøre.

Test Drive: Ferrari Racing Legends fåes kjøpt til Xbox 360 (testet) og PlayStation 3. En PC-utgave er visst nok på vei, men ingen vet enda helt når den kommer.