The Scourge Project

Billig og greit

Dette er Gears of War på sparebluss.

1: Side 1
2: Side 2

Kjipt alene, moro med andre

Men det er uansett ingen tvil. Skal du spille The Scourge Project, må du gjøre det sammen med andre mennesker. Da går det fra å rett og slett være et svakt spill til å være genuint underholdende. Neida, det gjør ikke noe vi ikke har sett bedre i andre spill i sjangeren, men det gjør ikke så mye. Samarbeidsspill av denne typen er fortsatt litt mangelvare, og The Scourge Project er nok et eksempel på hvordan moroa enkelt øker noen hakk med en gang du får inn litt menneskelige elementer også i tradisjonelle historiebaserte skytespill.

Hint: Hvis lufta er grønn, bør du holde pusten.

Spillmekanisk sett, har utviklerne dessuten gjort en fin jobb med The Scourge Project, Helt i starten følte jeg at det var ett eller annet som ikke satt helt med kontrollene og skytefølelsen, men etter en tilvenningsperiode ble det bedre, og nå kan jeg ikke engang huske hva det var jeg opprinnelig hadde tenkt å klage på. Våpnene og skytingen fungerer også greit, selv om det strengt tatt ikke er spesielt mye vits i å bruke andre våpen enn det vanlige maskingeværet – i alle fall ikke i de første timene.

Jeg opplevde også at spillet varte rimelig lenge, men det var nok litt fordi jeg stadig ble nødt til å spille deler av det om igjen og om igjen på grunn av det svake sjekkpunktsystemet. Som nevnt synes jeg også noen av skytekampene varer litt lenger enn nødvendig; det er grenser for hvor lenge man gidder å skyte klonefiender i de samme miljøene.

Episoder eller hva?

The Scourge Project lanseres på en litt merkelig måte. Det er nemlig et episodebasert spill, men i stedet for å lansere de to første episodene hver for seg har utviklerne lagt dem inn i samme pakke, og du hopper sømløst fra den første episoden til den andre under spillingen. Det virker imidlertid tydelig at den første episoden ble laget før den andre, fordi kvaliteten på omgivelsene øker ganske klart når du krysser fra episode én til episode to.

Denne fyren er usedvanlig irriterende i enspillermodus.

Når det gjelder selve historien, er den egentlig helt uinteressant. Det hele handler om et mektig selskap som blant annet driver luguber forskning, og målet er å stoppe dem. Vi hopper rett inn i handlingen uten å få særlig mye informasjon i starten, og det er ærlig talt litt vanskelig å bry seg. Størstedelen av de to episodene er preget av jakten på tre slyngler, uten at det gjøres noe spesielt forsøk på å forklare hvem de er og hvorfor de må til pers (annet enn at de stadig prøver å drepe heltene, selvsagt).

I tillegg til den historiedrevne samarbeidskampanjen får vi også ordinære flerspillermoduser. Jeg tror imidlertid ikke disse blir veldig populære – til det er de, som nevnt, litt for ordinære. Dessuten er ikke nettkoden god. Det funker fint å drepe datafiender, men småproblemer med «lagging» blir mye tydeligere når du spiller i konkurranse med andre.

The Scourge Project er et modig forsøk på å konkurrere med Gears of War, Army of Two og andre store tredjepersons skytespill, og på mange måter gjør det en god jobb – selv om det er umulig å se bort i fra at dette spillet virker langt billigere og mindre storslagent enn sine beste konkurrenter. Unreal 3-motoren sørger for kompetent grafikk og spillets grunnmekanikk fungerer fint. Miljøene er lagt opp på en måte som inviterer til underholdende skytekamper og taktisk frihet, og selve skytingen fungerer dessuten godt.

Og her er det to av dem!

Hovedproblemet til The Scourge Project er at de datastyrte medspillerne dine er så godt som ubrukelige som allierte, og faktisk så inkompetente at de stadig vil gjøre ting som fører til at det blir «game over». Dermed tvinges du over i samarbeidsmodus, og hvis du ikke kjenner noen andre som har spillet kan dette bli en litt tilfeldig affære. Jeg opplevde også en god del småfeil i løpet av spillet, og noen situasjoner ble i overkant frustrerende takket være spillets sjekkpunktsystem og manglende lagringsmuligheter underveis.

Konklusjonen er altså: Dropp dette spillet hvis du planlegger å spille alene, men ta gjerne en titt om du er ute etter litt hyggelig samarbeid på nettet. Du bør uansett ikke forvente underverker, men prisen står absolutt i stil til det du får.

The Scourge Project er kun tilgjengelig via digital nedlastning. Sjekk det offisielle nettstedet for informasjon.

1: Side 1
2: Side 2