Anmeldelse The Sims 3: Reisefeber

Simmer på reisefot

Trenger simmene dine litt fri fra hverdagens kjas og mas?

The Sims-serien har fått mye pepper for fokuset på utvidelsespakker, noe jeg mener er ufortjent. Ja, det er fryktelig mange av dem (og her får vi én til), men om man ser bort fra Stæsj-pakkene og noen av utvidelsene til det første spillet i serien, har utvidelsene levert mye innhold og ofte også helt nye funksjoner. Man har med andre ord fått mer enn nok innhold for pengene, noe som gjør mye av kritikken utvidelsespakkene har fått (spesielt fra «kjernegamere») vanskelig å rettferdiggjøre.

På besøk i Egypt.
På besøk i Egypt.

Ut på tur, aldri sur (men ofte skitten)

Reisefeber er den første utvidelsen til The Sims 3, og den fortsetter Maxis' gode tradisjon. Som navnet tilsier, får simmene dine nå legge ut på reise i den store verden. Nærmere bestemt, kan de dra til Frankrike, Kina og Egypt. Hvert av disse stedene representeres ved en helt ny by, med spisesteder, butikker, museer og en bråte turistattraksjoner. Byene befolkes selvsagt også av lokale simmer, og det er mulig å kjøpe eller bygge feriehjem hvis du har lyst til virkelig å menge deg med lokalbefolkningen.

Ferien starter med en enkel telefonsamtale, og så sendes simmen din avgårde til fremmed jord (alene eller sammen med andre medlemmer av husstanden). Tiden hjemme står stille mens du er på tur, så det er ikke nødvendig å ordne med fri eller andre slike praktiske ting. Når simmene ankommer en destinasjon, havner de på en base som har alle nødvendige fasiliteter (kjøkken, bad, flere soverom, og så videre). Her kan de også treffe andre turister. Med mindre du velger å bygge eget feriehjem eller får lokale venner som du kan sove hos, vil denne basen være hjemmet ditt så lenge du er på tur.

Sim Tomb Raider

Utenfor basen er det en oppslagstavle, hvor du kan finne eventyr. Dette er den absolutt mest interessante delen av utvidelsespakken. Her får simmene nemlig en serie oppdrag, som involverer alt fra å utforske eldgamle gravkamre til å lage vin (eller «nektar», som spillet så familievennlig kaller det). De mest spennende ferieaktivitetene er oppdragene hvor du får leke Indiana Jones og utforske underjordiske omgivelser fulle av farer.

Veldig skumle greier.
Veldig skumle greier.

De ulike museene og turistattraksjonene i spillet er nemlig ikke veldig interessante i seg selv. Det er først når du får mulighet til å utforske hva som ligger under dem at de virkelig kommer til sin rett. Da forandrer nemlig The Sims-opplevelsen karakter fullstendig. Fra å være en livssimulator blir spillet et slags rolle/eventyrspill, hvor du må navigere deg forbi en serie nøtter og andre utfordringer. Hemmelige dører, livsfarlige feller og intrikate mekanismer står mellom deg og hulegangenes mange skatter.

Det blir selvsagt aldri veldig avansert. Du ser som regel hva du må gjøre ganske raskt, og det er vanligvis bare én vei videre. Men utfordringene er rimelig varierte, og du belønnes hele tiden for å ha øynene med deg, så det er ganske underholdende. Du kan også kjøpe telt, matrasjoner og dusj-i-en-spraykanne, slik at du slipper å sende simmene opp på overflaten for å ta hånd om de vanlige behovene deres hele tiden.

Du får mange belønninger for å løse slike oppgaver. Det vanligste er gamle mynter, som du kan bruke til å kjøpe spesielle belønninger. Men du finner også flere forskjellige samlerobjekter i hulene, og hvis du klarer å finne alle objektene i en serie vil du få ulike humørbonuser. Pengesekker, edelsteiner og andre verdifulle ting finnes også, og som vanlig i The Sims-spillene vil de ulike oppgavene du gjør hjelpe simmen din å bli bedre. Noe gjør deg sterkere, noe gjør deg bedre som mekaniker, og så videre. Til slutt får du som regel også en fin belønning av de som gav deg oppdraget.

Er det deg, bestefar?
Er det deg, bestefar?

Ferien blir arbeid

Disse underjordiske sekvensene representerer imidlertid bare én del av de mange oppdragene du kan få. Uheldigvis er de andre oppdragene ofte ganske tamme, og flere av dem gjentas mange ganger. Noen er direkte elendige; for eksempel oppdrag hvor du må reise til et annet feriested, kjøpe lokale grønnsaker, og vende tilbake for å gi dem til oppdragsgiveren. Unødvendig stress (for ikke å si dyrt), og siden du kun kan ha ett oppdrag av gangen betyr dette at du ikke kan gjøre andre interessante ting mens du venter på hjemturen. Heldigvis kan du si nei til oppdrag, så du trenger ikke å ta de kjedelige oppdragene hvis du ikke vil.

Det ser også ut til å være en litt begrenset mengde oppdrag tilgjengelig. Det tok ikke veldig lang tid før jeg merket at jeg om og om igjen ble tilbudt oppdrag av typen «skaff meg fem eksotiske grønnsaker», «lag tre vellykkede matretter» og «ta et bilde av en blomst» i stedet for mer interessante oppdrag. På dette tidspunktet skulle jeg ønske det var noe annet artig å gjøre på de ulike feriestedene, men nei. Det er generelt fryktelig få «ferieting» å ta seg til på reisefot, så du ender opp med å gjøre mye av det samme som du gjør hjemme.

Et annet tidvis problematisk aspekt er at det er vanskelig å få tid til å kontrollere flere simmer på ferie samtidig. Hver sim får egne oppdrag, og det å utforske huler og slikt er veldig tidkrevende. Famileferier funker altså dårlig, derfor er det lettest å bare sende simmene avgårde alene.

Nektar og fotokunst

Selv om utvidelsen ikke inneholder så mange typiske ferieaktiviteter, får du flere nye ting å gjøre. For eksempel kan du, som nevnt, lære å lage vin. De ulike stedene har flere eksotiske ingredienser som du kan bruke i vinene for å få gode og spennende resultater, og du kan selvsagt også kjøpe utstyret som trengs for å gjøre dette hjemme. Du kan også lære å fotografere, og da kan du ta bilder av ulike motiver med et fotoapparat (ikke mobiltelefonen, som før). Disse bildene kan være i serier, slik som «arkitektur», «familie og venner», og så videre. Du kan også selge bildene om de blir gode. I Kina kan du dessuten lære orientalsk kampkunst. Det er forresten også mulig å invitere folk du møter i utlandet til å besøke familien din, hvis du er av den sosiale typen.

Bli simmenes svar på Bruce Lee.
Bli simmenes svar på Bruce Lee.

Som seg hør og bør får du også en mengde nytt innhold som du kan bruke hjemme. Pakken inkluderer mange nye møbler, klær og gulv/vegger, samt en hel haug forskjellige trær og busker som du kan pynte hagen din med. Du kan også kjøpe takdekorasjoner, men hva som er poenget med disse skjønner jeg ikke helt – taket ser du jo så godt som aldri i spillet. Det som skuffer meg litt er at Reisefeber ikke inneholder særlig mange aktivitetsrelaterte nyheter, utenom de tre hobbyene tidligere nevnt. Vi står fortsatt uten stupebrett til svømmebassenget, badestamp til hagen og biljardbord for hobbyrommet, for eksempel.

Det er imidlertid én virkelig stor byggenyhet i denne pakken, nemlig kjellere. Nå kan du bygge ikke bare én underetasje, men flere. Enten du vil utvide huset ditt med ekstra boligareal eller lage en skummel katakombe under huset ditt (komplett med fakler og mystiske dører) får du muligheten her. Kjellerne kan være så store du vil, og den eneste begrensningen er at du ikke kan bygge under svømmebasseng og tjern. Dermed er de ideelle for simmer med plassmangel, noe du raskt får om du vil beholde de mange statuene og samlerobjektene du finner i løpet av huleutforskingen. Jeg ble forresten litt skuffet over at at man ikke kan bygge svømmebasseng i selve kjelleren.

Konklusjon

Alt i alt leverer The Sims 3: Reisefeber mange nyheter for seriens tilhengere. Høydepunktet er utforsking av gravkamre og huler, men vi får også mange andre typer oppdrag, samt nye hobbyer/egenskaper og mengder av ting for hus og hage. Muligheten til å lage kjeller er spesielt velkommen, og man kan til og med lage hele boligen under jorden om man ønsker det. Dessverre er det store kvalitetsforskjeller på oppdragene i spillet – det å utforske en faraos grav er spennende og moro, det å reise til et annet land for å kjøpe frukt er bare tåpelig. Jeg savner også mer typiske ferieting å ta seg til når man først reiser bort. Det å besøke museer og andre severdigheter er tross alt ikke like artig i spill som det er i virkeligheten. Takket være kjellerne og huleutforskningen er Reisefeber vel verd pengene for tilhengerne av serien.

Vurdering

The Sims 3: Reisefeber

The Sims 3: Reisefeber Windows Windows 7/10

Spesifikasjoner

  • Lanseringsdato: 19. november 2009
  • Plattform: Windows
  • Sjanger: Simulator
  • PEGI: 12+
  • Utgiver: Electronic Arts
  • Utvikler: Maxis

Kommentarer (4)

Forsiden akkurat nå

Dette gjør brukerne nå

Alle brukere
Til toppen