The Walking Dead Episode 1: A New Day

Et spennende spill hvor valgene du tar har store konsekvenser.

Zombiesjangeren er velkjent innen både film og spill, og er kanskje mer populær enn noensinne. Det de fleste av oss forventer er å få slå inn hjernen på disse apatiske, råtne skapningene på forskjellige, og helst blodige, måter. I tegneserien og TV-serien The Walking Dead dras fokuset vekk fra mosing av zombiehjerner, og det er dette Telltale har valgt som utgangspunkt.

The Walking Dead er satt til en post-apokalyptisk verden hvor det kryr av vandøde, og målet er å overleve og skape viktige allianser og relasjoner med andre gjenlevende. Fokuset er på menneskene hovedpersonene møter, og hvordan situasjonen har påvirket de på godt og vondt.

Kjeltring på avveie

Vi begynner historien i baksetet på en politibil. Du er Lee Everrett, en fyr som tydeligvis ikke har sitt på det rene. Vår mann er dømt for drap og omstendighetene rundt dette holdes skjult. Everrett slår av en prat med politimannen, som sår tvil om jeg faktisk er skyldig. Her vil spilleren for første gang se det som er essensen i spillet, nemlig å ta valg i samtaler med de du møter. Du får fire ulike valg, og dette går på tid. Det vil si at valgene må skje raskt, og du får ikke alltid tenkt deg så nøye om.

Radioen i politibilen avbryter samtalen innimellom med noen foruroligende meldinger om opprør og kaos, men de tenker ikke noe videre over dette. Bilturen ender i et kræsj, og vår mann kommer seg ut av fangenskap.

Som i tegneserien og tv-serien har en slags epidemi spredd seg, og det er stor forvirring og kaos. Man får ikke så mye klarhet i hva som har skjedd eller hvorfor, og dette gjør det enklere å leve seg inn i hvordan Lee har det. I tillegg gir kameravinkler og begrenset bevegelsesfrihet i noen av sekvensene i begynnelsen av spillet en ekkel og klaustrofobisk følelse.

Blodig alvor

Uten å røpe for mye finner Lee etter hvert ei lita jente som han bestemmer seg for å passe på, og man får noen uhyggelige møter med zombier. Disse sekvensene føles veldig stressende, og her må du trykke kjapt på knapper og sikte deg inn på passende kroppsdeler før du setter inn angrepet. Det er til enhver tid en peker på skjermen, og det er denne du benytter deg av. Du styrer Lee rundt med venstre styrestikke og håndterer pekeren med den høyre. Alt du kan interagere med er merket med hvite prikker som du kan peke over, og du får ulike valgmuligheter ut fra for eksempel hva slags utstyr du har.

Spillet benytter seg av en blanding av pek-og-klikk og actionsekvenser som involverer at du reagerer kjapt og trykker på knappene som kommer opp på skjermen. Pek-og-klikk brukes hovedsaklig når du skal interagere med miljøene du er i og snakke med personer du møter. Kjapp knappetrykking skjer når du treffer på zombier. Denne måten å spille på gjør at du føler deg veldig sårbar og får god innlevelse i situasjonen du er i; det kjennes på kroppen at livet er på spill.

Vanskelige valg

Kjernen her er, som nevnt tidligere, de valgene du tar i interaksjon med andre. Du møter en rekke ulike mennesker og grupper på veien, og måten du snakker med dem på vil påvirke hvordan historien din utspiller seg. Om du velger å være drittsekk vil folk huske dette, og det kan ha noe å si for hvorvidt de vil redde deg eller la deg dø om du kommer i knipa senere. Ikke alle valg er like viktige for videre hendelser, men dette er vanskelig å forutse. Man må bare ta en sjanse, og velge å stole på noen og ofre andre.

I visse tilfeller kommer du nemlig i veldig ubehagelige situasjoner hvor du må velge å redde en person i stedet for en annen. Dette var tøffe valg, og det var ikke godt å kjenne på at jeg kun hadde mulighet til å redde en og ikke en annen. De valgene du tar her har selvfølgelig også noe å si for hva andre syns om deg, og om de vil være på din side eller ikke.

Jeg ble veldig fascinert av disse valgmulighetene, og siden historien var såpass spennende ville jeg gjerne se hvordan de ulike valgene jeg tok gjorde den annerledes. Du kan ha tre ulike lagringsfiler, og dermed tre ulike historier. Jeg prøvde episoden med ulike fremgangsmåter, og fikk se noe litt annerledes hver gang. Du står riktignok ikke helt fritt, og visse ting vil skje uansett hva slags person du er gjennom valgene du tar. Likevel var hver gjennomgang av spillet like fengende, og det lover godt for resten av episodene. Hvordan du spiller episode 1 føres selvfølgelig videre og du kan se forskjellige deler av historien i alle lagringsfilene du har.

Historien er alt

Jeg har lest tegneserien og sett tv-serien og er veldig fascinert av historien i The Walking Dead. Personlighetene og settingen er veldig interessante. Tegneserien følger en historie, mens tv-serien tar noe av historien derfra og gjør visse ting annerledes. Dette er et bevisst valg fra skaper Robert Kirkman sin side, fordi han vil gi fans noe nytt og spennende i de ulike adapsjonene av historien. Alt vi ser i spillet er altså en del av det vi kjenner fra tegneserien og tv-serien, men foregår med en annen hovedperson og andre grupper med overlevende. Historien i spillet har god fremdrift hele veien, og det er ikke mye dødtid. Det er tydelig at studioet har brukt mye tid på å utvikle en spennende og kompleks fortelling, og en følelse av at valgene du tar har konsekvenser både for deg selv og andre.

Stilmessig har Telltale valgt å gå for «cel-shading» og harde, svarte linjer. Dette gjør at spillet ligner en tegneserie hvor du kan påvirke hendelsene og hvordan hovedpersonen skal være. Jeg syns de har tatt et godt valg ved å gå for en sånn stil, og det ser bra ut. Sekvensene hvor du må mose zombier er tilstrekkelig blodig og gørrete, som det er i tegneserien.

Telltale har valgt å lage et litt annerledes zombie-spill, som er mer drevet av mellommenneskelige relasjoner og ikke dreping av vandøde. Historien i The Walking Dead er et veldig godt utgangspunkt for et sånt spill, og episode-formatet passer bra som en videreføring av tegneserien og tv-serien som for tida er veldig populære.

Spillet har et enkelt, men stilig, design og enkle spillmekanikker. Disse fungerer bra, og det er egentlig ikke noe mer som trengs. Fremdriften i historien er veldig god og spenningen er der hele tiden. Jeg satt med en klaustrofobisk og ekkel følelse gjennom nesten hele episoden, og da har de absolutt klart å gjøre noe riktig.

Selve kjernen i spillet, nemlig valgene du tar, er veldig godt utført. Det at det går på tid virker realistisk, og alle de ulike greinene du kan følge er godt utviklet og spennende. Alle valg du tar har større eller mindre konsekvenser, og disse må du leve med. Det at du har mulighet til å spille det gjennom på ulike måter gir det økt spillbarhet, og det var veldig spennende å se hva slags konsekvenser valgene mine fikk for menneskene rundt meg og for hvordan historien utfoldet seg.

Åpningsepisoden var utrolig spennende og underholdende. Som stor fan av The Walking Dead visste jeg ikke helt hva jeg skulle forvente, men dette innfridde på alle punkter. Det har spenning, gode karakterer, mulighet til å påvirke historien og en interessant post-apokalyptisk setting. Det er likevel ikke slik at du må være tilhenger av TV-serien eller tegneserien for å syns dette er gøy. Liker du spill med en god historie er dette noe for deg.

The Walking Dead Episode 1 er i salg for Xbox 360 (testet), PlayStation 3 og PC/Mac.