Anmeldelse

The Walking Dead Episode 2: Starved For Help

Tøffe beslutninger og grusomme avsløringer venter.

Den har latt vente på seg, men endelig kan vi nå ta fatt på et nytt avsnitt i Telltales adapsjon av The Walking Dead-serien. Jeg ble svært begeistret av den første episoden, og var veldig nysgjerrig på hvordan valgene jeg tok tidligere ville påvirke historien videre i kommende episoder.

Vi plukker opp tråden igjen tre måneder etter handlingen i den første episoden. Den lille gjengen med mennesker vi ble kjent med sist har forskanset seg ved et motell, og sliter med å skaffe seg mat. Spenningen er til å ta og føle på, og allerede i begynnelsen merker man en guffen stemning.

Mange munner å mette

Som jeg skrev en del om i anmeldelsen av den første episoden, handler dette her først og fremst om å ta avgjørelser. Selve mekanikkene i spillet er enkle, men med beslutninger og konsekvensene av disse som hovedfokus passer det bra å holde det enkelt. I rollen som hovedpersonen Lee er du nødt til å ta stilling til hvordan du skal forholde deg til andre du møter, bestemme hvem du skal redde i livstruende situasjoner eller hvem du skal velge å stole på, for å nevne noe. Uten å si for mye kan du allerede i begynnelsen se noen av konsekvensene av hvem du valgte å redde i forrige episode.

I episode 2 er mat hovedproblemet til de gjenlevende. Folk er sultne og irriterte, noe som gjør stemningen veldig spent. Noen påtar seg ansvaret for å være leder og rasjonere mat, til stor frustrasjon for andre. Her må du prøve å megle, og det kan være vanskelig å ikke velge side. Du får etter hvert ansvaret for å rasjonere ut den lille maten gruppa har, og det er vanskelig å gi mat til noen mens du lar andre sulte.

Du er hele tiden nødt til å vurdere hva slags type person du vil være. Slik historien utfolder seg og setter deg mot veggen med vanskelige problemstillinger, må du også stille deg selv en del vanskelige spørsmål. Skal du handle slik at det gagner gruppa eller skal du fokusere på deg selv? Skal du gjøre ditt beste for å beskytte Clementine, eller bør du la henne prøve å ta mer vare på seg selv i en verden som er så grusom og brutal? Det er selvfølgelig ikke slik at du dør i spillet uten å få en ny sjanse, men avgjørelsene du tar vil gjøre deg populær blant noen og upopulær blant andre, som igjen har noe å si for sjansen din til å overleve.

Jeg regner med at de aller fleste av oss vil ha problemer med å ta noen veldig umoralske beslutninger, men det blir til at du tenker litt i de baner etter hvert som situasjoner oppstår. Jeg prøvde å velge en forholdsvis nøytral posisjon, men ble til slutt presset til å velge side i visse saker. Ubehaget er rett og slett ikke til å unngå i dette spillet, og vi får fort se hvordan ting kan utvikle seg på godt og vondt når mennesker er under press.

Gøy på landet

Etter endeløse dager ved motellet snubler plutselig et par mannfolk forbi utenfor, på leting etter bensin. Gruppa er naturligvis skeptiske til fremmede, men desperasjonen er såpass stor at de legger den til side og blir med til gården deres etter at de har blitt lovet mat og sikkerhet. Det faller på Lee sine skuldre å velge hva han syns om disse menneskene, og det er han som må svare på alle de nærgående spørsmålene de stiller. Er de bare forsiktige de også, eller har de kanskje andre motiver? Du kan forholdsvis tidlig skjønne at noe ikke er helt som det skal med disse menneskene, og kan ane hva det er de prøver å skjule. Selv om hovedplottet er forholdsvis forutsigbart holder Telltale deg på pinebenken, og det er spennende hele veien.

Skjær i sjøen

Historien er som sagt godt bygd opp, og i denne episoden får vi også et bedre inntrykk av personlighetene til de forskjellige menneskene rundt oss. Det dveles ikke lenge ved hver enkelt person, men det er heller små konflikter, uttalelser og oppførsel som gir større dybde og dynamikk i gruppa. Vi ser ikke så mye til zombiene lenger, den trusselen er mer som et bakteppe. I fokus er tanken om at mennesker i slike ekstreme situasjoner kan utvikle seg til å bli hverandres verste fiende. Likevel kan det også bringe frem godhet i folk, men det er selvfølgelig mer spennende og ekkelt når det bringer frem det verste.

I forrige runde var det en og annen teknisk glipp som tidvis ødela stemningen, og disse ser ut til å ha økt i hyppighet og styrke siden sist. Noen ganger er det for eksempel lydeffekter og musikk som er på etterskudd. Det som irriterer mest er når spillet hakker eller hopper over bilder midt i en spennende og nervepirrende scene. Det er som om Xbox 360-en ikke takler spillet, og det er litt snodig. Telltale burde kanskje ha brukt litt mer tid på dette, og gjort det bedre i denne andre delen av serien sin. Forhåpentligvis får de glattet ut disse rynkene til neste gang. Det skaper irritasjon, men det er heldigvis ikke noe som skjer hyppig nok til å ødelegge et godt helhetsinntrykk.

Konklusjon

Telltale går videre med den spennende historien, men skifter i denne episoden litt fokus. Forrige gang var det mye action, forvirring og leting etter et trygt sted å gjemme seg. Denne gangen blir du tvunget til å innse at det potensielt er de andre overlevende som er dine verste fiender, og du må velge hvem du skal tørre å stole på. Hvor går grensene, og hvor langt er du villig til å gå for å overleve? Denne episoden er defintivt mørkere enn den forrige, og det syns jeg er en god utvikling.

Avgjørelsene du må ta her er vanskeligere, og du får ikke tenkt deg lenge om før du må bestemme deg. Med en spennende historie full av vanskelige avgjørelser er det lett å leve seg inn i det og føle at man er Lee når man spiller. Det å beslutte ting som gir negative konsekvenser for andre føles ikke bra, og det er uansett noen som må lide. Det er ingen nøytral måte å komme seg gjennom dette på.

Jeg syns Telltale har valgt en bra retning for historien, og denne episoden ga mer spenning og brutalitet enn den forrige. Allerede nå var det mulig å se hvilke konsekvenser valgene fra forrige episode fikk, og jeg er spent på hvordan det vil gå videre. Jeg måtte spille episodene på ulike måter for å se de ulike utfallene, og det er like spennende hver gang. Jeg gleder meg allerede til neste episode.

The Walking Dead er i salg for Xbox 360 (testet), PlayStation 3 og PC/Mac.

Vurdering


The Walking Dead: Episode 2 X360 X360 8/10 Windows PS3 iPad 8/10 iPhone Mac

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 29. juni 2012
  • Plattform: Xbox 360
  • Utgiver: Telltale Games
  • Utvikler: Telltale Games

Kommentarer (12)

Forsiden akkurat nå

Til toppen