Ultimate Bass Fishing 3D

Men så bit da, for svarte!

Jeg vet hva du tenker: «Fiskespill? Nei takk». Det var i grunnen det jeg tenkte også. Fisking er en vitenskap jeg har både lite og dårlig erfaring med. Jeg har et delvis fortrengt minne fra en utaskjærs fisketur med bestefar hvor kombinasjonen av hard sjø og intens fiskelukt resulterte i et utmattende oppkastmaraton. Dette la naturlig nok ikke grunnlaget for en varig interesse for feltet, men nå finnes det heldigvis digitale alternativer som senker terskelen, helt uten sjenerende lukter.

Ultimate Bass Fishing 3D til 3DS er hentet opp fra spilldypets mer øde avgrunner og tilhører den heller sjeldne rasen fiskesimulator. Her er målet, som tittelen forsiktig antyder, å fiske. Verken mer eller mindre. Spørsmålet blir da om en spillmatisering av en såpass ikkevoldelig og begivenhetsfattig aktivitet klarer å fylle underholdningskvoten eller om det simpelthen passiviserer mer enn det aktiviserer.

Ingen forrykende opplevelse

Vel, du trenger i alle fall ikke å fyre opp adrenalinpumpa, såpass kan jeg røpe allerede innledningsvis. Ultimate Bass Fishing 3D er et spill med lav puls, hypnotisk sjøskvulp og varmende tropenatur. I disse omgivelsene skal du delta i turneringer med tidsfrister og ulike krav til fangstvekt og fiskeraser. Høye palleplasseringer låser både opp nye havområder og konkurranser, samt klirrende mynt i kassa som du kan bruke til nødvendige oppgraderinger av utstyret.

Figuren din styrer du rundt på en båt mens du følger med på fiskeforekomstene via ekkoloddet, og deretter er det bare å hive ut snøret og vente på napp. Men, det er selvsagt ikke fullt så enkelt. De sleipe ruggene biter nemlig ikke på hva som helst, og sannsynligheten for suksess ute på bøljan blå vil avhenge av om du treffer informerte valg. Om målet i turneringen du deltar i er å fange en stor dypvannsfisk må du for eksempel passe på å velge en stang og snelle som kan takle vekten og motstanden, samt en krok som både er i stand til å synke dypt nok og tiltrekke seg et bytte på den aktuelle størrelsen.

I tillegg må du selvsagt foreta manuelle søk etter fisken med båten og ekkoloddet, og noen områder har større konsentrasjon av bestemte fiskearter enn andre. Når fisken biter introduseres «actionelementet» i spillet, og da er det om å gjøre å reagere raskt og dra fiskestangen i anviste retninger samtidig som du må unngå å overbelaste snøret mens den uheldige krabaten kjemper for livet.

Smått engasjerende

Den første runden med disse aktivitetene var faktisk mer underholdene enn jeg opprinnelig hadde antatt. Spillet krever tålmodighet og et åpenbart temposkifte i forhold til mer gjengse sjangre. Men når tiden du investerer i leting og prøving og feiling med utstyr gir avkastning i form av en verdifull stabeis på kroken, sitter man unektelig igjen med en viss mestringsfølelse. Man belønnes for å opparbeide seg kunnskap om alle faktorene som har konsekvenser for utfallet, og spillet er omfangsrikt når det gjelder antall fiskearter, områder og utstyr du kan skaffe deg.

Ultimate Bass Fishing 3D har således flere spillmekaniske elementer enn konseptet kanskje skulle tilsi og gir et kurant grunnlag for mestring, progresjon og utfordringer, i alle fall en liten stund. Spillet føles også ganske realistisk i den forstand at det aldri er noe automatikk i at fisken biter, selv om du har gjort deg flid med å velge ut det best egnede redskapet. Som i virkeligheten spiller tilfeldigheter en rolle, som for eksempel hvor fisken til enhver tid befinner seg og skiftende værforhold som plutselig kan endre forutsetningene underveis med hensyn til hvordan fisken oppfører seg og lignende.

Dermed klarer spillet også å lage et slags spenningsmoment, særlig når du begynner å kjenne tidspresset og du ennå ikke har dratt ombord premieruggen. Det er tidvis fengslende å følge med på kroken og hva som måtte dukke opp i nærheten, enten den dupper i overflaten eller synker nedover i dypet. Fiskene oppfører seg også rimelig autentisk der de nysgjerrig kretser rundt kroken og er sannelig også i stand til å fremkalle et aldri så lite oppgitt brøl om de bestemmer seg for ikke å bite. Men jeg er ingen erfaren fiskepsykolog, så jeg skal ikke spekulere i hva som foregår av mentale prosesser i hodene til disse svømmende delikatessene.

For tålmodighetskrevende

Likevel, etter noen en måtelig engasjerende timer blir fiskingen bedøvende monoton i det lange løp, og mye av spillets innhold fremstår etter hvert mest som kosmetisk. For ærlig talt, hvem gidder egentlig å sette seg inn i de subtile og ofte ubetydelige forskjellene mellom hundrevis av ulike typer kroker og sluker, med unntak av kanskje de mest hardbarkede fiskefantastene? Jeg orker i alle fall ikke, og om du ikke finner tilfredsstillelse i de tallrike valgmulighetene og eksperimenteringen koker selve aktiviteten ned til en relativt lineær prosedyre som ikke har interessante nok mekanismer til å holde på interessen over tid.

Det tekniske aspektet imponerer heller ikke. Teksturene fremstår som uferdige og udetaljerte, noe som forringer atmosfærefølelsen. 3D-funksjonen kunne ha løftet spillet en del, men utviklerne forspiller dessverre sjansen til å utnytte denne fullt ut, og resultatet er en ganske ujevn 3D-effekt med dårlig dybdefølelse. 3D-bildet ser ut til å bestå av flate 2D-bilder plassert bak hverandre, noe som er et symptom på en hastig og billig konvertering. Den fungerer dog til en viss grad, og fiskeanimasjonene er i det minste fine.

Det er godt mulig du kan klare å presse ut noen underholdningsgivende timer fra denne tittelen, men med mindre du har en noenlunde seriøs interesse for fiskingens edle kunst er det tvilsomt at spillet er verdt en anskaffelse. Det byr på noen innledende øyeblikk med mild fascinasjon og dempet begeistring, men sannsynligvis mest i kraft av å tilhøre en temmelig perifer spillkategori.

Så snart du blir skikkelig kjent med grunnmekanikken kommer kjedsommeligheten raskt snikende, og den nødvendige tålmodighetsutøvelsen blir da desto mer krevende. Spillet kunne blitt løftet en god del om man hadde tatt det presentasjonsmessige på alvor og i det minste skapt en involverende stemning, men utseendemessig bærer spillet et samlebåndspreg.

Det er også synd at 3D-mulighetene ikke så ut til å interessere utviklerne nevneverdig, for det ligger et potensiale i landskapene og undervannsomgivelsene som kunne gitt en interessant visuell opplevelse om ikke annet.