Anmeldelse

Blood Bowl: Team Manager

Mer en opplevelse enn et spill du må ta på alvor

I Blood Bowl: Team Manager skal du håndtere fotballspillende alver, orker og mennesker.

Å delta i sport er kjekt, enten det er fotball eller bowling, så lenge det blir utført sammen med folk jeg liker å tilbringe tiden med. Å observere sport, derimot, er en noe helt annet. Når det er fotballsesong på TV, priser jeg meg selv lykkelig for at jeg ikke har en TV-mottaker. Alt jeg ser er en ball som sparkes mellom spillerne og etter hvert (kanskje) havner i et av målene. Jeg kan reglene, til og med offside, men likevel er det dødskjedelig å se på. Det er ingen action for meg annet enn den innlevelsen jeg selv tar med meg inn i begivenheten, noe som er særs liten. Går det an å endre denne trenden for meg?

Først og fremst kan vi skifte over til amerikansk fotball. Det er riktignok en sport der de omtrent aldri er borti ballen med føttene, men likevel har valgt å kalle det for fotball. Uansett er det mer fysisk kontakt i amerikansk fotball enn den fotballen vi har her til lands, men det er fremdeles en sport jeg ikke finner interessant å se på. Sleng deretter inn en dæsj orker, alver, dverger og mennesker i blandingen og du vil snart skjønne at ting ikke kommer til å gå på skinner.

Videoanmeldelse av Blood Bowl: Team Manager.

Fantasyfotball

I Blood Bowl: Team Manager skal du ikke spille fotball, men håndtere spillerne dine under fotballkamper. Du er en manager, som spilltittelen tilsier. Derfor, for å unngå all forvirring, kaller jeg heretter spillere (altså du og dine venner) for manager og medlemmene på laget ditt for spillere. Du er manager og håndterer spillerne på laget ditt.

Omtrent hver gang jeg introduserer dette spillet for andre hører jeg «Jeg elsket det originale Blood Bowl». Jeg må senke hodet og innrømme at jeg aldri har prøvd det, men heldigvis er ingen forkunnskaper nødvendig for å kunne sette seg inn i Team Manager som er satt i samme univers som originalspillet. Det tar ikke lang tid før du har fått inn noen begrep som «Skaven», «Chaos», «Spike!» og andre ting. Utgiveren Fantasy Flight Games har fått lov til å bruke lisensen til Games Workshop som står bak det originale Blood Bowl, og hvis du har noen kjennskap til Fantasy Flight Games, vet du at spillet kommer til å ha kjøtt på beina.

Spillet tar dere gjennom en sesong, og sesongen inneholder fem runder med fotball. Under hver runde spilles det et gitt antall kamper, og det er opp til deg hvilke kamper du vil delta i og hvordan du vil delegere spillerne dine. For å delta i en kamp, legger du ned et kort (en spiller) fra hånden din til et av kampkortene som ligger på bordet. En spiller kommer alltid med en styrke som viser hvor stor stjernespiller han er, og styrken er et tall fra 1 til 5. Høyest er best.

Kampkortene på bordet representerer de forskjellige fotballstadionene og er inndelt i tre deler: en deltakelsespremie på hver side av kortet, adskilt på midten av en eventuell premie til vinneren av kampen. En kamp kan selvsagt kun bestå av to forskjellige lag. Når kampen er ferdig summeres styrken til spillerne på hver sin side, og vinneren blir det sterkeste laget. Du skal uansett ikke ta seieren på forskudd, for det kan virkelig skje ting i opptellingen. Det kommer vi tilbake til. Etter sesongslutt er det laget med flest fans som har vunnet.

Taktiske beslutninger

Litt av tanken bak spillet er at kampene spiller seg selv. Underveis må du som manager følge med på kampene du er med i, og må kanskje sende inn en ekstra god spiller her og der, avhengig av hvordan kampen går. Du styrer med andre ord ikke hele laget på banen til enhver tid. Det er jo faktisk så enkelt som å summere styrken til spillerne til slutt. Bare husk at du, såvel som andre managere, kan påvirke kampen og gjøre det virkelig surt for motstanderlaget.

Hvis du vil påvirke utfallet i en kamp, tilegner du bare flere spillere fra hånd. Du har mange tøffe valg foran deg som manager. Jeg syns tematikken kommer godt gjennom og det føles faktisk som jeg er en slags manager som gjør alle overordnede valg for laget mitt. Utfallet av hver kamp er ikke alltid opp til deg, men det er viktig at du fordeler spillerne rett. Mye av moroa kommer når du skal velge hvilke spillere du spiller til hvilke kamper – og ikke minst resultatet til taklingene. Av og til vil du spare en sterk spiller til slutt, men samtidig bruke ham før det blir for sent også.

I tillegg til de vanlige kampene vil det være turneringer. Her kan flere enn bare to lag være med og konkurrere om den store toppgevinsten. Det finnes bare ett vinnerlag, og siden flere lag kan konkurrere vil det finnes en andreplass og en trøstepremie til alle taperne. Samtidig må du ha et øye med de vanlige kampene og gjøre vanskelige valg hvor du vil fokusere spillerne dine.

Jeg syns tematikken kommer godt gjennom og det føles som jeg er en manager som gjør alle overordnede valg for laget mitt.

Spillerne er ganske ulike og kommer med forskjellige stjernestyrker. Hans spesialegenskaper kan dras nytte av umiddelbart idet han blir tilegnet en kamp. Ved takling prøver du å felle en annen spiller og gjerne stjele ballen i samme slengen. Ballen er en markør som kan veksle fra spiller til spiller og gir to ekstra i styrke til ballholderen når det er sluttelling. Når det er på tide å takle triller du terninger, og resultatet bestemmer den harde skjebne til spillerne. Mest sannsynlig går det greit, men det kan hende spilleren som angrep snubler i sine egne føtter og faller på trynet selv. Eller noe annet du kan forestille deg, det blir nemlig aldri spesifisert.

Mye gøy kan komme ut av et terningkast, for du vet at du går inn med null sikkerhet, kun en kalkulert odds. Jo, terningen introduserer mye flaks, men er det ikke sånn i vanlig fotball også? En spiller som er taklet stiller mye svakere enn en frisk og rask en, så det er jo noe du vil prøve å få til mot dine motstandere. Det er faktisk valgfritt å prøve. Er du riktig uheldig kan din egen spiller bli skadet og må fjernes fra kampen.

Oppfordring til juks

Det finnes et par andre egenskaper også som er nyttige, slik som spesialtekst som står på visse spillere, men den virkelig tøffe egenskapen er juks. Juks er tillatt og du blir oppfordret av fansen til å bruke skitne knep. Juksing skjer som regel når en ekstra sterk spiller blir involvert, for eksempel når det takles dobbelt eller andre spesialegenskaper trår til. Ulikt alle andre egenskaper er juksing ikke valgfritt, men rett og slett obligatorisk. I nærheten av spilleområdet vil det ligge mange identiske markører formet som en hodeskalle. Identiske på den ene siden, men ulike på undersiden. Når en spiller jukser, trekker du en tilfeldig hodeskalle fra bunken og legger denne på den juksende spilleren. Det som er skummelt nå, er at du ikke har lov til å se på undersiden av hodeskallen før kampen skal avgjøres. Ingen har lov til å se på den.

En hodeskallemarkør kan bety flere ting, som å belønne med flere fans, mer styrke i sluttellingen av en kamp og sist, men absolutt ikke minst: utvisning! Dommeren oppdaget jukseriet og kaster spilleren på dør og kan gi kampen et helt annet utfall. Juks er gøy, spesielt når du må vente i spenning helt til slutten av runden for å se utfallet. Når du i tillegg kjenner til galskapen som ligger bak tematisk sett, med bitende orker og teitkjappe alver, tilføyer det en god del til spillet. Dette er fotball jeg kunne fulgt med på fra tilskuerbenken.

Hvert lag i spillet kommer med helt unike spillere med egne taktikker og det er hele seks forskjellige lag å velge blant. Dvergene har sterke spillere som tåler en støt, men de er trege. Alvene er kjappe men ikke fullt så sterke og menneskene er et slags gjennomsnitt av dem. Til slutt har du Skaven som jukser så det holder og to andre lag med sine egenskaper. Disse seks forskjellige lagene bidrar til at spillet blir variert og øker gjenspillbarheten fra gang til gang. Du finner deg nok noen favorittlag og egenskaper, og så er det å håpe på å møte den «riktige» motstanderen i kampene.

Bør ikke tas for seriøst

Det er flere ting som gjør spillet enda mer variert: Spike! Magazine. Denne nyhetsblekka er en kortbunke med hendelser som skjer fra runde til runde. For eksempel kan det være du må trekke dobbelt så mange juksemarkører hver gang det jukses, eller at takling skjer med bare én terning i stedet for to, og så videre. Denne blekka gjør spillet skikkelig uforutsigbart, som om det ikke var nok med terningene. Uforutsigbarhet er en del av det som gjør spillet til hva det er, det skal ikke tas seriøst. Det finnes ingen sikker taktikk. Du må bare gjøre det meste ut av situasjonen og håpe på det beste. Du spiller spillet for å oppleve galskapen som er fotball i en fantasy-verden. Og det funker.

Premiene fra kamp til kamp er også svært varierte. Noen gir deg fans direkte, mens andre gir deg nye stjernespillere eller spesialegenskaper til deg som manager. Hvem liker vel ikke en mulighet til å gjøre et omkast med takleterningene, eller få fans hvis du klarer å slå ut mange nok motspillere. Disse oppgraderingene, og da spesielt stjernespillerne, er til stor hjelp. De nye stjernespillerne er mye sterkere enn det svake pakket du begynner med. Av og til får du til og med spillere som egentlig ikke tilhører laget ditt. Som i ekte fotball har du jo ervervet dem og gir igrunnen blanke i hvor de kommer fra, og bruker dem til alt de er verd uansett.

Uforutsigbarhet er en del av det som gjør spillet til hva det er, det skal ikke tas seriøst. Det finnes ingen sikker taktikk.

Du kan spille Blood Bowl: Team Manager med 2-4 spillere. To spillere blir litt for sterilt. Jeg syns det mister litt av de tilfeldige tingene som kan skje før det er din tur igjen. Med flere spillere er alt mer uforutsigbart, noe som faktisk er en positiv ting i dette spillet. Det er også vanskeligere å gjette hvem som kommer til å sende spillere til hvilken kamp når dere er flere. Du aner jo ikke hvilke spillere de har på hånd. Fire spillere fungerer godt, men det kan gjerne ta opptil 2 timer å spille gjennom. Jeg syns ikke det er så galt, for jeg merker vanligvis ikke at tiden går mens jeg spiller dette.

Grunnspillet fungerer godt i seg selv, men det finnes også to utvidelser jeg syns er nevneverdige som kommer med hver sine endringer og tillegg. Den første – Sudden Death – kommer med nye lag som gir enda mer variasjon og valgmuligheter. Ikke nok med det, har spillerne fått en ny egenskap: egenskaper som trår til når noen blir taklet. Når en slik spiller blir taklet kan de gjøre revansje, reise seg opp igjen eller jukse litt. Før var det nesten en selvfølge å takle en motspiller når du kunne, men plutselig har det blitt en vurderingssak på grunn av disse egenskapene. I tillegg kommer det en nye ballmarkører med varierte egenskaper som skjer idet ballen blir tatt av en spiller. En siste godbit er krystallkula, som belønner deg fans, men først i slutten av spillet - du vet rett og slett ikke hvor mange du har fått. Nevnte jeg tilfeldighet?

Den andre utvidelsen – Foul Play – introduserer tre lag til. Disse lagene er skikkelig ekle og stinker opp stadion for alle nye spillere. Neste spiller som blir med holder nesten ikke ut stanken og blir sterkt redusert. En ikke-fullt-så-ærlig dommer går fra kamp til kamp og kan ødelegge festen for nye spillere. Eller hjelpe, det spørs litt på omstendighetene. Tilfeldig? Ja, men enda bedre er straffen du kan få om du går mot dommerens vilje. Hver stadion kommer nå med unike regler for hva som ikke er lov å gjøre. Noen tillater for eksempel ikke takling, mens andre kun vil ha amatør-spillere. Du kan gi blaffen, men hvis du er med på leken må du tåle steken. Og straffen, den skjer selvsagt helt til slutt av en runde.

Tilfeldig – på godt og vondt

Jeg vet ikke om jeg har nevnt ordet tilfeldig ennå, men det er altså en del av det. Og jo mer tilfeldig det er, jo gøyere syns jeg spillet blir – på godt og vondt. Som en siste nevneverdige bit følger det med komponenter for en femte manager om ønskelig, noe som er kjekt så lenge du ikke har for mye i mot litt venting mellom turene dine.

I bunn og grunn er Blood Bowl: Team Manager mer en opplevelse enn et spill du må ta på alvor, men det er spennende å finne ut hvor bra du kan gjøre det, selv om du ofte vet at det ikke er særlig mye du kan gjøre for å påvirke resultatet fra eller til. Det lille du har kontroll over, med spillerne dine og hvor du sender dem, er akkurat det som skal til for å føle at du har nok kontroll. Og følelse av kontroll er noe jeg liker. Dette er et spill med kjøtt og blodflekker på beina.

Det finnes ingen digital versjon av spillet, men du kan plukke opp det originale Blood Bowl til iPad. Spillet egner seg best med 3-4 spillere og kan ta 90-120 minutter å spille.

7
/10
Blood Bowl: Team Manager
Mer en opplevelse enn et spill du må ta på alvor,

Siste fra forsiden