Call of Duty: Modern Warfare 3

Gammelt krutt smeller det også – bare ikke like høyt.

Å hvile på sine laurbær er like farlig som å hvile i snøen. Du slumrer inn og dør mens du sover. – Ludwig Wittgenstein

Call of Duty-serien går mange år og utgivelser tilbake. De gamle spillene som bar tall, kom ut i en tid hvor å basere sine spill på andre verdenskrig lot til å være mantraet for skytespillutviklere. Til tross for at serien holdt koken i mange år, ble den tatt igjen av tiden – publikum og kritikere ble mette på serien, samtidig som kvaliteten dalte. Med utgivelsen av Call of Duty 3 i 2006 var franchisen på sitt laveste punkt, og det var vanskelig å se noen fremtid for serien.

Utvikler Infinity Ward tok derimot tak, og ved hjelp av en ny tidsepoke, en ny spillmotor og en revolusjon innen flerspillerfunksjonalitet på konsoll, klarte de å få hjertet til den gamle serien til å slå for fullt igjen med Call of Duty 4: Modern Warfare i 2007. Utgivelsen av Modern Warfare 2, bare to år senere, ble en manifestasjon av seriens dominans på skytespillmarkedet, og gav dem et salgsmessig ballegrep på sine konkurrenter.

Begge to var umiddelbare klassikere som parkerte det meste av konkurrenter. Det er derfor synd å se at serien med utgivelsen av Modern Warfare 3, er på vei ned i nok en bølgedal.

Ingen reell konkurranse

Det har vært veldig mye fokus på kampen mellom Battlefield 3 og Modern Warfare 3 om skytespilltronen denne høsten. Det er vel naturlig at de to leirene prøver å stå sammen mot hvert sitt fiendebilde, men egentlig er denne krangelen helt idiotisk. Til tross for at begge to er skytespill satt i nåtiden, er spillopplevelsen helt forskjellig.

Der hvor Battlefield 3 er et åpent krigsspill med middels tempo som tar inn de fleste grener av militæret, fokuserer Modern Warfare 3 som sin forgjenger på å være et infanteribasert skytespill i høyt tempo. Det inneholder enspiller-, flerspiller- og samarbeidsmoduser, og dette er en oppskrift som er så standardisert i denne sjangeren at det like gjerne kunne vært et EU-direktiv.

Enspillerdelen fortsetter selvsagt på historien som de to foregående spillene har begynt å fortelle, og sagaen om Price, Soap, Makarov og de sentrale skikkelsene i den pågående storkrigen mellom USA og Russland fullføres, uten at jeg skal røpe noe mer om hva som hender.

Større er alltid bedre?

Spillenes historie har alltid vært dramatisk med sine store, actionfylte sekvenser hvor ting skjer i siste liten og den neste eksplosjonen skal være minst dobbelt så stor som den forrige. Modern Warfare 3 gjør alt dette – de vet at det selger. Historien er noe bedre enn i enspillerdelen til Battlefield 3, men dette beror nok mye på at man kjenner til universet og spillfigurene. De sporadiske tilbakeblikkene til de to foregående spillene er varmende, til tross for at skuldertrekket sjelden er langt unna. Battlefield 3 sin enspillerdel hadde sin sjarm i at det var veldig militært korrekt og ekte i uttrykket sitt. Modern Warfare 3 fokuserer på sin side hardere på å føye seg etter uskrevne retningslinjer som kommer fra Hollywood-produksjoner, men både dramaturgi og fortellerteknikk var sterkere i Treyarch-produksjonen Call of Duty: Black Ops, som hadde en tidvis interessant historie.

Modern Warfare 3 går ikke av veien for å sende deg som soldat på oppdrag i hele verden, og selv om det er mange gode ideer og områder, skranter det i gjennomføringen. Uncharted-spillene er for eksempel veldig gode på dette, og måten de lager interessante og vakre miljøer på, samsvarer flott med skattejaktfokuset som gjør serien så sterk som den er. Problemet med Modern Warfare 3 er til en viss grad knyttet til en utdatert grafikkmotor, men kanskje ennå verre er det at flere av oppdragene føles som direkte vomfyll – de kunne enkelt vært plukket ut av spillet uten å forringe opplevelsen på noen måte.

Jeg roste Modern Warfare 2 ganske kraftig for deres inkludering av varierte gjøremål i enspillerdelen. I flere av spillets oppdrag fikk man gjøre ting også utenfor det tradisjonelle geværsiktet. Dette fortsetter de med i Modern Warfare 3, men veldig mye er gjenbruk. De nye ideene som å kontrollere ubemannede kjøretøy eller skyte med bombekaster, er ikke så morsomme som det høres ut til. Den kunstige intelligensen på motstanderne er heller ikke spesielt overbevisende. Til syvende og sist er enspillerdelen, på tross av sine intense skuddvekslinger og store eksplosjoner, blitt en A4-opplevelse. I sin higen etter å velte store byggverk, sprenge kontorblokker og senke hele krigsflåter, glemmer Infinity Ward og medutvikler Sledgehammer Games å videreutvikle spillbarheten. Jeg undres også på hvor dette bærer. Hvis de skal overgå seg selv neste gang, må de nesten sprenge verdensrommet.

Utdatert, men fremdeles brukbar

Det erkeironiske med Modern Warfare 3 er at ingenting sprenger bortsett fra i de skriptede sekvensene. Når vi nå har blitt vant med fysikkmotorer som gir deg visuell bekreftelse på at du raserer et område, er det noe nakent over det å spille et spill med en grafikkmotor som ser ut til å være den samme som for to år siden. Uansett hvor mange raketter, granater og kuler du bruker, er det ingenting annet enn et par høner i bur og biler som gir noen som helst bekreftelse på at du er tilstede.

Dette vil ikke ha vært så problematisk hvis områdene var vakre å se på (som for eksempel i Uncharted-spillene). Så langt jeg kan se er det gjort minimale forandringer i grafikkmotoren, og miljøene består veldig ofte av krigsskadet bygningsmasse – noe som gir et fantasiløst post-apokalyptisk uttrykk. Det hører med til saken at utviklerne ikke later til å ha anstrengt seg spesielt hardt for å få spillet til å se bedre ut, eller i minste få det til å se annerledes ut. Menyene, fontene og det grafiske designet er identisk med forgjengeren, og man må nesten spørre seg selv om dette er greit? Det behøver ikke være et stort problem så lenge spillet er bra, men det gjør at de sakker akterut ovenfor sine konkurrenter.

Nå skal det sies at det er konsollversjonen av Modern Warfare 3 som er testet, og selv om jeg ikke tror det før jeg får se det, kan det jo tenkes at PC-versjonen stiller noe sterkere rent grafisk. Vi skal tross alt huske på at der konsollene har stått stille i over fem år, har PC-en gradvis forbedret seg, og er per i dag helt overlegen når det kommer til grafisk potensiale. Men dette handler heller ikke bare om at skytespillene gjerne ønsker å være et teknologisk utstilingsvindu. Det er disse små tingene, som for eksempel å gi spilleren en følelse av å delta.

Se for eksempel på måten man forserer hindringer på i Modern Warfare 3 og Battlefield 3. I sistnevnte er det hele en flytende bevegelse hvor du ser soldatens føtter kaste seg over en stabel sandsekker. Modern Warfare 3 sitt uttrykk er på sin side mer sterilt, der det gir inntrykk av at du styrer et kamera som flyr rundt. Dette er selvfølgelig ikke et avgjørende poeng, men det viser et ønske om å skape en opplevelse.

Hvor er hundene?

Modern Warfare 2 satte i sin tid standarden for samarbeidsmoduser i skytespill ved å inkludere den flotte Spec Ops-modusen hvor to spillere kunne løse en rekke oppdrag sammen mot datamaskinen. Denne gangen utvides modusen med en rekke ulike oppdrag, samtidig som en overlevelsesmodus, en av spillets forholdsvis få nyheter, har blitt lagt til. Det er hele 16 ulike samarbeidsoppdrag tilgjengelig, med god variasjon i oppdragets varighet og type. I flere av disse opplever du for eksempel å spille fra motstanderens ståsted i deler av enspillerkampanjen – rett og slett flott oppdragsdesign.

I overlevelsesmodusen handler det om at du og din makker skal holde dere i livet og nedkjempe fiender som kommer i bølger som blir gradvis vanskeligere. Man tjener penger ved å ta ned fiendene som kommer, og disse kan brukes på å kjøpe seg bedre våpen og hjelpemidler til å møte de økende utfordringene for hver bølge. Dette er en morsom modus, og panikken som brer seg når hos deg og din medsoldat når man hører bjeffene fra de fryktinngytende hundene som man vet kommer, er helt herlig. Spillet kaster godt utrustede soldater i hopetall mot deg, men den psykolgiske terroren fra de raske og bjeffende firbeinte, er helt magisk.

Ved å spille Spec Ops-modusen og stadig forbedre tiden man gjennomfør de ulike oppdragene på, får man erfaringspoeng som brukes for å få tilgang til bedre utstyr. Til tross for at samarbeidsmodusen i Battlefield 3 også er ganske flink på å få frem dynamikken mellom spillerne, er Modern Warfare 3 et fyldigere spill på dette området.

Skodd på samme lest

Som alle store skytespill i dag er det flerspillerdelen som virkelig bærer spillet og er årsaken til spillets popularitet. Modern Warfare 3 fortsetter på akkurat samme måte som forgjengeren med å tilby intense flerspillerkamper for inntil 16 spillere på forholdsvis små brett, og det er akkurat dette som skiller spillet fra Battlefield 3 med sitt noe lavere tempo.

Med unntak av et par nye moduser som ikke tilfører spillet all verden, samt mulighetene for å gjøre flere innstillinger på serverne, er det lite annet enn nye kart som skiller spillet fra det forrige. Flere av flerspillerkartene er ganske godt teknisk utformet med tanke på å få frem det tempoet utviklerne legger opp til, men man kommer ikke unna å føle at man løper rundt i kulisser. Steriliteten og mangelen på oppfinnsomhet er ved flere tilfeller påfallende, men heldigvis går det som oftest så fort at man ikke rekker å tenke over dette.

Rent mekanisk holder spillet et høyt nivå akkurat som Modern Warfare 2, og uten at jeg helt vet hva som gjør det, er våpenfysikken igjen strammere enn det den var i for eksempel Black Ops, utviklet av Treyarch. Det når nok dessverre ikke opp til nivået som utvises i Battlefield 3, og våpenfølelsen i sistnevnte er noe av det beste som har blitt utvist på mange år.

Hvorfor er det ikke greit?

På veldig mange måter føler jeg at jeg spiller det samme spillet som jeg gjorde for to år siden når jeg setter meg ned med Modern Warfare 3, og dette synes jeg fratar spillet retten til å være noe fantastisk. Gjenbruk som kritikkpunkt kan også brukes mot for eksempel sportsspillene til Electronic Arts eller det tidligere brukte referansepunktet Battlefield 3. Poenget her er at disse spillene er mye flinkere på å skjule gjenbruket og gi følelsen av noe nytt. Sportsspillene kan lene seg på nye spillere i nye klubber, nytt grensesnitt og et par nye moduser. Battlefield 3 tilbyr for eksempel en delvis ny og flott grafikkmotor, finpussede flerspillermoduser og veldesignede kart.

Jeg finner det merkelig at Modern Warfare 3 ikke en gang endrer på grensesnittet eller oppgraderingssystemet – et system som nær alle skytespill i dag benytter seg av, og som Infinity Ward på mange måter revolusjonerte når de slapp Modern Warfare. Hvorfor fortsetter ikke de å utvikle på sine egne, suksessfulle ideer?

På mange måter virker Modern Warfare 3 til å være et spill som har blitt vel komfortabel med sin egen posisjon. Det fremstår på mange områder som både lat og dvask, og i stedet for å ønske å ta sjangeren og spillet sitt videre, lener det seg tilbake i stolen for å se dollarene strømme inn på kontoen.

Holder stand

Flerspillerdelen er fremdeles blant de aller beste på markedet, men jeg liker ikke følelsen jeg får av at tempoet har blitt satt opp ytterligere denne gangen. Du starter på nytt umiddelbart etter å ha dødd, og gjenopplivelsesmønsteret gjør at det tar ikke spesielt lang tid før du er tilbake i kamp igjen. Dette er gunstig for spilletypene som ønsker minst mulig dødtid, men det går ut over viktigheten av taktikk og kommunikasjon. Det er nesten ikke tid til å verken tenke eller snakke før man går i kontakt, omtrent uansett hvor på kartet man befinner seg.

Modern Warfare 3 sin aller største nyhet er innføringen av Call of Duty Elite, som er en plattform som alle kommende Call of Duty-spill skal basere seg på. Elite er en tjeneste som på mange måter fungerer på samme måte som Battlefield 3 sin Battlelog, bare mye rikere. Elite har kontroll på alt av statistikk, og du kan få full oversikt over alle de siste rundene du har spilt. Du kan se hvor du blir drept mest på de ulike kartene, hvor du dreper flest og så videre. Det er muligheter for å gå inn å studere kartene, våpnene, og på så måte bli bedre.

Elite vil bli tilgjengelig gjennom både Playstation 3 og Xbox 360 sine grensesnitt, men du kan også logge inn på din konto på en PC, eller laste ned programmet til Apple- og Android-telefoner. Her kan du se på statistikk og videoer, og kan også endre våpenklassene dine slik at du slipper å bruke av tiden du sitter på konsollen for å spille til dette. Elite vil ikke være tilgjengelig til PC med det første, og dette bare øker min mistanke om at PC-plattformen blir neglisjert til fordel for konsollene.

Jeg vet at mange der ute forventer Messias´ andre komme av Call of Duty: Modern Warfare 3. Dette skjer dessverre ikke. De to foregående spillene er trygt plassert på en liste over de beste moderne krigsspillene som har blitt laget, men det tredje tillegget i serien klarer ikke å fylle disse skoene.

Modern Warfare 3 er fremdeles et godt spill fundert på en solid produksjon. Dessverre hviler serien på sine laurbær og sitter der som en dvask kjæreste i sofaen og spiser potetgull, mens andre spill er ute for å gjøre førstepersonsskytere til en bedre sjanger. Det ante meg egentlig at Infinity Ward fikk noen riper i lakken etter alt bråket og oppsigelsene i fjor vår, og ut med halvparten av staben forsvant tydeligvis mye av kreativiteten.

Jeg ser et spill som på en helt grei måte avslutter Modern Warfare-historien gjennom enspillerdelen, som til dels briljerer i samarbeidsmodusen, og som holder stand i flerspiller. Jeg ser dessverre ikke lekenheten og sulten – ønsket om å være et skytespill i tet. Jeg ser et spill som er selvtilfreds, som lener seg tilbake og spiller de samme visene om igjen, og som trekker på smilebåndet når kontoutskriften kommer.

Call of Duty: Modern Warfare 3 er i salg fra i dag, for Xbox 360, PlayStation 3 og PC. Vi prøvde spillet på konsoll på et anmeldelsesarrangement i regi av Activision i London. Reise og opphold ble betalt av Activision.

Vis produkt

Vurdering

Call of Duty: Modern Warfare 3 PS3 PS3 7/10 X360 7/10 Windows