Evolve

Fire mot én er ikke feigt

Evolve er akkurat så intenst som vi hadde håpet på.

2K

Det er neppe noen underdrivelse å påstå at Evolve er et av årets mest etterlengtede storspill. Oppmerksomheten rundt Turtle Rocks asynkrone flerspiller har vært betydelig siden det ble offisielt avduket i fjor vinter.

Siden har spillet blitt hypet og hauset opp i jungeltelegrafen med sitt spennende konsept og de gjeveste prisene på både E3 og Gamescom. Utvikler Turtle Rock Studio skapte en ny merkevare og gjorde stor suksess med Left 4 Dead-spillene i 2008 og 2009. Nå har de igjen skapt en helt ny merkevare som svarer til forventningene. Jakta er endelig i gang!

Release The Kraken!

Heftig monsterjakt

Evolve foregår litt fram i tid. Menneskeheten har begynt å kolonisere andre planeter. På planeten Shear har det imidlertid oppstått trøbbel da koloniene og forskningsstasjonene har blitt angrepet av noen brutale monstre. William Cabot, en tidligere monstertemmer, får jobben med å rydde opp. Han samler en gjeng med jegere, som ser ut som de kommer rett fra Gears of War-universet, for ta rotta på monstrene. Dette er utgangspunktet for det lille som er av historie i Evolve, men det er ikke mer som skal til.

Det eneste Evolve handler om er å jakte og å bli jaktet. Opptil fire spillere må samarbeide om å bekjempe et monster som driver ugagn. Monsteret må på sin side jakte og spise dyr slik at det etter hvert utvikler seg og blir kraftigere og farligere. Man trenger ikke være den skarpeste kniven i skuffen for å forstå at det lønner seg for jegerne å finne monsteret så tidlig som mulig, mens monsteret gjør klokt i å holde seg unna, i hvert fall enn så lenge.

De fire spillerne på jegerlaget har hver sine roller; «Assault», «Medic», «Support» og «Trapper». «Assault» er klassen som gjør skade med store skytevåpen, flammekaster og granater. «Medicen» sørger for å holde lagkameratene i live, og kan bedøve monsteret så det beveger seg saktere. «Support» kan blant annet påkalle et kortvarig rakettregn og gi et beskyttende skjold til lagkameratene, mens «Trapper»-klassen legger feller og sensorer som kan registrere opp monsterets bevegelser og posisjon. Hver klasse har i tillegg tre figurer som låses opp etter hvert som man fullfører utfordringer underveis i kampene. Dette kan være alt fra å gjøre en viss mengde skade på monsteret med ulike våpen til å fange monsteret i fellene sine X antall ganger. De nye figurene har forskjellige våpen og utstyr slik at du bør kunne finne en favorittfigur som passer din spillestil innenfor hver klasse.

Det blir en kamp mot klokka, og stresset øker når man får beskjed om at monsteret har utviklet seg til nivå to. Man må finne styggen før han rekker å utvikle seg enda en gang og når sitt tredje og siste stadie. For fire mot en er nemlig ikke feige lag. Allerede på nivå én er det mulig å bekjempe sine fire forfølgere med et velkoordinert overraskelsesangrep. På nivå tre er det i praksis monsteret som jakter jegerne.

Hils på Daisy!

Det er spennende å jakte monsteret, følge spor og lytte etter lyden av tunge steg eller dyreliv som skriker av redsel. Det er imidlertid når man finner monsteret og tvinger det til en konfrontasjon det blir virkelig hektisk. Spilleren som spiller «Trapper»-rollen kan aktivere et kraftfelt og fange monsteret slik at det ikke kan rømme og må forsvare seg. Ulempen er at man selv er fanget inne i kraftfeltet sammen med monsteret. Spillerne må utfylle sine roller og holde tunga rett i munnen for å bekjempe uhyret, mens det spruter ild og kaster kampesteiner til jegerne er døde eller kraftfeltet går tom for energi så det kan gjemme seg og regenerere helse ved å spise mindre dyr.

Å styre jegerne faller naturlig for de som har vært borti skytespill tidligere. Personlig synes jeg monsteret føles noe tungt og kronglete å styre med mus og tastatur. Å bruke en kontroll bedrer på selve manøvreringen, men da er til gjengjeld monsterets angrep og evner ulogisk plassert på knappene, så jeg har endt opp med å bruke mus og tastatur likevel.

Viktig å holde lagkameratene ved god helse.

Samarbeid er nøkkelen

Spillet har fire forskjellige scenarier med forskjellige spilleregler. En er ren jakt på monsteret, mens de tre andre enten handler om å redde overlevende på planeten, ødelegge monsteregg eller å forsvare en base til et romskip har fylt nok drivstoff til å kunne flykte. I tillegg finnes en modus som heter «Evacuation» som kombinerer disse modusene til en slags historiedrevet kampanje bestående av fem runder. Laget som vinner vil få en fordel i neste runde, som for eksempel radioaktive gasser som skader jegerne om de går gjennom dem, eller et lite monster som slåss sammen med hovedmonsteret.

Det påstås i spillet at det er over 800 000 forskjellige kombinasjoner av scenarier, fordeler, kart, også videre. Det kan så være, men forskjellene er ikke så store at det skiller en runde radikalt fra en annen. Alle modusene kan forøvrig spilles alene hvor maskinen tar over kontrollen av monsteret eller de resterende jegerne, uten at det går nevneverdig utover moroa.

Tro det eller ei, men disse er for smårollinger å regne.

Klassene utfyller hverandre bra, og samarbeid er nøkkelen til å bekjempe monsteret. Den første dagen med Evolve synes jeg det var mest moro å spille sammen med de datastyrte figurene framfor med ekte mennsker. Folk (antageligvis meg inkludert) løp rundt som hodeløse høns, og det tok litt tid før folk forsto at sjansene for å overleve som jeger er størst om man holder sammen og opererer som et lag. Monsteret kunne ta ut jegerne alene en etter en og rev oss i fillebiter hver gang. Men ettersom folk har begynt å få innsikt i hvordan de forskjellige klassene og mekanikkene fungerer er andelen tap og seire mer balansert.

Apropos balansert: Spillet gjør mye for at opplevelsen skal være så rettferdig som mulig. Vinner du runde én i «Evacuation» får det andre laget en permanent «buff» som gjør de bedre rustet for kamp. Vinner du den neste runden også blir motstanderlaget ytterligere forsterket, og dere kommer nærmere et så rettferdig utgangspunkt som mulig. Slik har Turtle Rock sørget for å holde konkurransen i live og gjøre kampene mer balansert. Etter over ti timer har jeg fortsatt til gode å se noen vinne 5-0.

Fullpriset gratismodell

Evolve er veldig gøy, men det er også et uheldig element ved denne merkevaren. Allerede på lanseringsdagen kunne du betale for fire nye jegere som blir tilgjengelig i en senere oppdatering. Har du attpåtil forhåndsbestilt spillet får du ytterligere et nytt monster i løpet av våren.

Ikke så digg å få et monster i hodet.

Det finnes dessuten et drøss av kosmetiske forandringer på figurene og våpen man kan betale for. Å tilby ekstrainnhold av denne typen til spill er ikke noe nytt, men dette er en modell man forbinder med spill som i utgangspunktet er gratis å spille. Greit nok at det stort sett er snakk om kosmetiske forandringer man kan laste ned for noen kroner ekstra, og slettes ikke noe som er nødvendig for å ha det gøy og nyte Evolve, men det er snakk om et prinsipp. Evolve er et spill til fullpris – uten en historiedel, og det eneste du eventuelt betaler ekstra for er ikke mer enn nye figurer. Heldigvis er alle kart tilgjengelige for alle, og uansett hvilken versjon av spillet man eier og om du kjøper ekstrainnhold, har man tilgang til 12 forskjellige jegere og tre forskjellige monster og dermed nok av innhold til å underholdes i flere timer. Noe annet ville vært fullstendig uhørt fra et spill til fullpris.

Evolve lever helt klart opp til forventningene. Jakten er spennende og ikke minst er det stressende å bli jaktet på. Spillet er godt balansert og utviklingen i rundene er dynamisk, og ettersom monsteret vokser seg sterkere går man gradvis fra å være jegeren til å bli den jagede. Dette er noe annet enn å sitte på post under elgjakta!

Det er imidlertid ikke til å komme bort fra at det er mer moro å spille sammen med folk som trekker i samme retning, og som holder sammen om en plan (spiller man som monsteret er det naturligvis en fordel at jegerne valser rundt på egenhånd), og dette er nok ekstremt gøy sammen med venner. Spillet balanserer seg selv godt, og det er ikke ødeleggende å spille med datastyrte figurer, da disse følger deg og din plan og gjør jobben sin uoppfordret.

Til tross for en litt avskrekkende linje når det gjelder nedlastbart innhold, er det ikke annet å gjøre å konkludere med at Evolve er en solid opplevelse.

Et godt alternativ til Evolve er naturligvis Left 4 Dead, enten originalen eller oppfølgeren. Titanfall, eller Call of Duty: Advanced Warfare er andre eksempel med innslag av asynkron flerspiller.

8