Expeditions: Conquistador

Utforsk Amerika i dette spennende rollespillet.

1: Side 1
2: Side 2

I Expeditions: Conquistador må du lede en ekspedisjon til Amerika, før europeerne fikk etablert seg på kontinentet. Du må utforske den nye verdenen på jakt etter skatter og kunnskap, samtidig som du må forsøke å finne ut hva som skjedde med den forrige ekspedisjonen til samme område. Og hvem vet – kanskje du kan legge under deg nye landområder for den spanske kronen? Men tro i så fall ikke at lokalbefolkningen gir seg uten kamp.

Det krever utvilsomt mot å lage et spill basert på et såpass omdiskutert og til tider kontroversielt emne som europeernes inntog i Amerika, men danskene i Logic Artists har behandlet temaet med respekt. De har også holdt seg for gode til å lage en falsk, Disney-aktig versjon av virkeligheten. Historiske realiteter som slaveri, rasisme og fordommer er med i spillet, og utviklerne har vært flinke til å unngå klisjeer. Men moderne holdninger er også med, og siden spillet byr på stor frihet er det ditt eget moralske kompass som styrer opplevelsen.

Spillet blander flere forskjellige sjangere, og kan minne litt om et turbasert Mount & Blade. I utgangspunktet har det tre deler – utforskning og ressursinnsamling på verdenskartet, taktisk kamp i turbasert modus og eventyrspillaktige sekvenser der du får en situasjonsbeskrivelse og må velge mellom flere valgmuligheter. Disse eventyrsekvensene er overraskende omfattende, og valgene du tar kan få store konsekvenser.

Tenk over hvem du vil ha med deg.

Hvem skal være med?

Du starter uansett med å velge hvem som skal være med på ekspedisjonen din. Du kan velge blant et stort utvalg doktorer, soldater, speidere, jegere og lærde. Alle figurene er ulike, og har i tillegg egne personlighetstrekk. Dette er er faktisk veldig viktig, for personlighetstrekkene er med på å avgjøre hvordan de reagerer på dine valg, og hva som skjer i spillets eventyrsekvenser. Det kan derfor lønne seg å tenke nøye over hvem som skal bli med.

En grådig og aggressiv person er for eksempel ikke ideell om hensiktene dine er fredelige, mens forsiktige, religiøse eller altruistiske mennesker sannsynligvis vil mistrives om du vil plyndre og erobre. De fleste potensielle ekspedisjonsmedlemmene har både gode og dårlige sider, og selv det vi generelt oppfatter som positive karaktertrekk kan skape trøbbel. En person som har en sterk religiøs tro vil for eksempel mislike om du respekterer de innfødtes «hedenske» skikker. Ekspedisjonen preges av folkene i gruppen din, og noen vil du nok bli mer glad i – eller lei av – enn andre.

Selv om du kan gjøre livet lettere for deg selv ved å velge riktige ekspedisjonsmedlemmer, er det uansett vanskelig å lage en gruppe som passer spillestilen din som hånd i hanske. Og det er egentlig bare bra, for det å forholde seg til uenigheter innad i gruppen er en underholdende utfordring og en viktig del av spillet. Om enkelte ekspedisjonsmedlemmer stadig havner på kant med deg vil de yte dårligere på slagmarken og kanskje til og med gjøre mytteri. Men det finnes heldigvis måter å blidgjøre dem på, og når det skjer noe svært positivt for gruppen vil moralen gå opp over hele fjøla.

Utforsk en ny verden.

På reise i ukjent land

Når du ankommer Hispaniola, som er første stopp på veien mot fastlandet, oppdager du at det er stor splittelse blant de spanske kolonistene på øya. Ikke bare det, men guvernøren beslaglegger skipet ditt og krever at du hjelper ham med situasjonen før du får lov til å dra videre til Mexico. Etter å ha vist at du duger, i spillets kjappe øvingsdel, kan du plukke med deg noen oppdrag, kjøpe inn litt ressurser og legge ut i villmarken.

Utforskning utenfor byer og landsbyer er bygd på et turbasert system, som minner litt om det vi finner i Heroes of Might & Magic-spillene. Hver dag får du en viss mengde bevegelsespoeng som du kan bruke på å utforske verdenskartet med. Utforskningen er en interessant del av spillet, og verden er full av eksotiske overraskelser som venter på å bli oppdaget. Disse har ofte egne eventyrspillsekvenser, og enkelte byr til og med på enkle gåter som må løses. Jeg skulle imidlertid ønsket enda mer spennende ting å oppdage – spillet glimrer når du får besøke steder som mytiske El Dorado, men slike opplevelser er det litt for få av. Jeg synes også verdenskartet er litt kjedelig og pregløst. Dette har også med grafikken å gjøre; mer variasjon og større detaljrikdom kunne gjort utforskingen enda mer spennende.

Utforskningen handler imidlertid ikke bare om å jakte etter skatter og eventyr. Du kan handle de ressursene du trenger fra kolonier og indianerlandsbyer, men bør i stor grad være så selvforsynt som mulig. I villmarken finner du dyr du kan jakte på, skatter, ressurser og medisinplanter. Du risikerer også å støte på indianere, men om intensjonene dine er fredelige byr de vanligvis ikke på problemer. «Vanligvis» er selvsagt ikke det samme som «alltid», så det lønner seg å være forberedt.

Du har mange muligheter når du slår leir.

Når du har brukt opp alle bevegelsespoengene må du slå leir for natten. Dette involverer imidlertid mer enn bare søvn. Du må nemlig gi ekspedisjonsmedlemmene dine ulike oppgaver. Noen kan jakte på villdyr for å skaffe mat, andre kan være vakter, og andre igjen kan utforske omgivelsene på jakt etter ressurser og skatter. Alternativt kan du sette folk til å produsere feller og andre hjelpemidler, samt legemidler om du har funnet medisinplanter. Du må også sørge for å konservere det du måtte ha av rått kjøtt – alt kjøtt som ikke er spist eller tatt hånd om vil nemlig bli dårlig i løpet av natten. Det finnes også kontekst-spesifikke oppgaver som fisking, huleutforskning og så videre.

1: Side 1
2: Side 2