Farming Simulator 15

Har du en bonde i magen?

Det digitale bondelivet passer for flere enn man skulle tro.

Focus Home Interactive

Det finnes simulatorer for det mest utrolige, men fascinasjonen kan være vanskelig å forstå for de som ikke er spesielt interesserte. Fly er imponerende maskiner med bred appell, men å fly i sanntid over Atlanterhavet må nok likevel kunne sies å være relativt smalt. I den andre enden av skalaen finner man simulatorer som i utgangspunktet høres temmelig sære ut, men hvor det ligger et genuint godt spill under overflaten.

At Euro Truck Simulator 2 skulle ta fullstendig av, var det nok få som forutså. Trolig var det en ganske liten andel av spillerne som faktisk drømte om å kjøre lastebil i virkeligheten. Likevel var det noe med den avslappende stemningen og å sakte bygge seg opp et selskap som holdt oss fengslet i timevis. Spillet fremstod rett og slett som spillverdenens svar på sakte-TV. Slike spill er i og for seg ikke noe nytt, men at de kan nå såpass bredt er interessant.

Sandkasse

Dersom du likte Euro Truck Simulator 2, er sjansene store for at du vil legge din elsk på Farming Simulator 15 også. Det spiller på mange av de samme strengene, og skjuler et velfungerende sandkassespill hvor du får bygge deg opp i ro og mak som bygdas mektigste storbonde. Uten noen egentlige mål, slippes du løs i et område hvor du selv må ta stilling til hva du vil gjøre og hvordan.

Her kan du se Kristians Farming Simulatior 15-gård. (Video: Kristian Aasgaard, Gamer.no)

Du begynner som en småbonde med begrenset med jord, noen små traktorer, en liten skurtresker og litt grunnleggende utstyr. Ved hjelp av dette må du tjene penger slik at du kan oppgradere og utvide virksomheten. Til å begynne med er det kanskje mest naturlig å så korn, siden det krever lite investering, men etter hvert kan det tenkes at du vil prøve deg på skogsdrift og dyrehold også.

Første skritt på veien mot en bugnende kornåker er å harve. Deretter er det på tide å bytte til såmaskin. For å maksimere utbyttet bør du dessuten gjødsle eller sprøyte. Etterhvert begynner kornet å spire, og det bruker da noe tid før det er innhøstingsklart og du må hente skurtreskeren. Treskeren har begrenset lagringskapasitet, så du må også sørge for å tømme den i en traktorhenger fra tid til annen, og tømme hengeren i siloen når det trengs.

Det er flere steder å selge råvarer, og prisene svinger opp og ned, så det er viktig å holde et øye på markedet for å vite når og hvor du bør selge innholdet i siloen. Fra tid til annen vil det også oppstå råvarekriser som i en begrenset periode gir deg ekstra godt betalt for den aktuelle råvaren.

Innleid arbeidskraft

Det er fullt mulig å gjøre alt dette selv, men etterhvert som gården blir større og mer produktiv kan det være hensiktsmessig å leie inn datastyrte medhjelpere. Du må hente korn fra treskeren selv, og håndtere det derfra til det selges, men på jordene kan datastyrte hjelpere gjøre alt fra harving til tresking. Har du redskaper nok kan du altså jobbe på flere jorder samtidig. Etter hvert som du oppgraderer til mer effektivt redskap og flere innleide arbeidere øker pengestrømmen. Dermed kan du kjøpe enda mer effektivt redskap, leie flere medhjelpere og øke pengestrømmen ytterligere. Den vanlige runddansen altså.

Nybegynnerfeil. (Bilde: Kristian Aasgaard, Gamer.no)

Det er fullt mulig å komme til et punkt hvor driften er så effektiv og inntjeningen så god at det hele føles litt meningsløst, men veiene dit er mange og lange. Det er så mye forskjellig utstyr, redskaper og kjøretøy å investere i, at det hele tiden er noe nytt å prøve. De meste har også imponerende høy grad av interaktivitet, med fungerende hydraulikk og så videre. Du trenger ikke gå rundt med en drøm om hugge tømmer eller presse halmballer i det virkelige liv for å finne noe artig å leke med her.

En forutsetning for å like spillet er nok altså fascinasjonen for maskiner. Detaljgraden er skyhøy, og det er en fryd å se hvordan hver minste detalj er animert og at praktisk talt alt kan kontrolleres av deg. Dette gjelder også mer kosmetiske ting som ikke har direkte innvirkning på spillet. Fysikkmotoren har riktignok sine svakheter. Det blir for eksempel tydelig hvis du prøver å hoppe med traktor, eller i enkelte konflikter mellom objekter, men i det store og hele bidrar den til å gjøre opplevelsen troverdig. Du føler stort sett vekten av det du jobber med, og det finnes små utfordringer overalt. Enten det er å rygge med henger eller å håndtere hydraulikken på mylderet av apparater.

Mange muligheter

Ta for eksempel skogsdrift. I sin enkleste form holder det med ei motorsag og en frontlaster på traktoren. Så er det bare å sage i vei på trær som befinner seg i nærheten av leveringsstedet. Vil du drive i litt større skala må du imidlertid plante nye trær også. Da må du først og fremst ha en plantemaskin, men du må også kjøpe inn og frakte de små trærne fra den lokale planteskolen. Til dette vil du kanskje ha en passende henger, og du må selv løfte kassene med trær forsiktig opp på planet før du frakter dem avgårde. Etter at trærne er plantet må de få tid til å vokse seg store før de er klare for å felles. Hvis trærne skal fraktes over litt større avstander er du avhengig av en tømmerhenger og å kviste stammene før de løftes på plass.

I'm a lumberjack, and I'm okay. (Bilde: Kristian Aasgaard, Gamer.no)

Alt av kraner og utstyr kan beveges og vris i alle tenkelige ledd, så det kreves litt trening før du mestrer gripekloa på hengeren eller skogsmaskinen. Tømmeret fraktes så til en terminal hvor det selges og fraktes ut av brettet med et tog. Artig nok trukket av et NSB-lokomotiv av typen DI-8, komplett med norske påskrifter og symboler. Til slutt må du finne frem stubbefresen for å kvitte deg med stubbene før nye trær kan plantes. Her foregår ingenting i menyer, alt som skjer fra treet plantes til stubben freses bort er manuelt arbeid med der til egnede maskiner.

Det meste av tiden vil du nok tilbringe i en maskin, og du kan raskt hoppe mellom dem uansett hvor de måtte befinne seg. Slik kan du holde oversikt over hva som foregår på flere steder samtidig, eller sette i gang et gjøremål for en datastyrt hjelper et helt annet sted enn du jobber selv. Tømmermaskinen du jobber med kan altså bli stående i skogen mens du teleporterer deg rett inn i førersetet til en traktor på andre siden av brettet. Du kan selvfølgelig ta beina fatt også, hvis du vil svinge motorsag eller plukke egg i hønsegården.

Delvis ubalansert

Mulighetene er altså mange, men alt er ikke like velbalansert i bondesandkassa vår. Tømmer er for eksempel uforholdsmessig lønnsomt og det er stor forskjell på utbyttet du får for de ulike kornsortene. Friheten du har til å skape din egen spillopplevelse kan også ødelegge mye av utfordringene for deg. En mekanisme som får tiden til å gå fortere er kjekk når du venter på at kornet skal gro på din eneste åker, men på høyeste hastighet går det så raskt at korn modnes fortere enn du klarer å treske. Likeledes fører det til at etterspørselen svinger mye fortere, og at det dermed blir enklere å selge til ekstra god pris.

NSB trekker godstogene i Farming Simulator 15. (Bilde: Kristian Aasgaard, Gamer.no)

På toppen av dette kan gården utrustes med passive inntektskilder slik som sol- og vindkraftverk. Disse er riktig nok svært kostbare i anskaffelse, men med spillhastigheten skrudd opp strømmer pengene fra dem inn. Farming Simulator 15 passer nok derfor bedre for den som er på jakt etter en rolig opplevelse og klarer å se på veien som selve målet snarere enn for dem som fokuserer på å nå toppen fortest mulig.

Hvis livet som bonde høres for ensomt ut, kan du glede deg over at spillet har flerspillerstøtte. Du kan altså starte en gård som andre kan besøke. I praksis fungerer dette mer eller mindre som å spille alene, men andre kan hoppe inn i og bruke kjøretøyene og utstyret ditt. Det er altså ikke snakk om å drive hver sin gård, men dere kan drive din sammen. Forhåpentligvis er vennene dine smartere enn de datastyrte medhjelperne, ikke trenger du å betale dem og du kan dra ut ledningen når du ikke har bruk for dem lenger. Et ansettelsesforhold helt etter NHOs smak altså. Dersom du starter gården din som en flerspillergård, kan du likevel spille på den alene, men med den forskjell at venner kan hoppe inn og ut når det passer. Dermed er det liten grunn til å velge noe annet. Flerspiller lar deg strengt tatt ikke gjøre noe du ikke kan gjøre alene, men det kan jo være hyggelig å ha noen å skravle med mens dere gjør bondeting sammen.

Farming Simulator 15 er neppe for alle, men det trenger heller ikke være så smalt som man kanskje skulle tro. Under overflaten finner man et velfungerende sandkassespill hvor du i ro og mak kan leke med drøssevis av store maskiner og bygge deg opp som storbonde. Det er tilfredsstillende å se gården vokse, investere i nye maskiner og å lære seg å bruke dem.

Spillet er detaljert og velfungerende, og burde appellere til de samme spillerne som ble positivt overrasket av Euro Truck Simulator 2. Du skal legge betydelig med tid i gården din før du har sett og prøvd alt, og om du skulle komme dit kan du utvide opplevelsen ved hjelp av de mange imponerende modifikasjonene som er tilgjengelig. La ikke navnet skremme deg. Farming Simulator 15 er et spill som fungerer også for deg som aldri har satt dine føtter i et par høye, grønne gummistøvler.

Er du på jakt etter flere lignende spill? Da vil du kanskje ha glede av Euro Truck Simulator 2 og Spintires.